Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-01, 20:21
  #1
Medlem
Hej,

Finns det någon här som har koll på certifieringar mot IT-säkerhet, forensiskt, arkitektur eller etisk hackning?

Har möjlighet att få dessa betalda, dock så har jag ingen arbetslivserfarenhet inom området, endast studerat så CISA, CISA m.m går bort.

Har ni några tips?
Citera
2016-07-02, 02:32
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morango2
Hej,

Finns det någon här som har koll på certifieringar mot IT-säkerhet, forensiskt, arkitektur eller etisk hackning?

Har möjlighet att få dessa betalda, dock så har jag ingen arbetslivserfarenhet inom området, endast studerat så CISA, CISA m.m går bort.

Har ni några tips?

Måste ändå undra vad fan etisk hackning är?
Menas det typ vad "research gruppen" gjorde (som visserligen troligen inte var någon egentlig hackning alls som det verkar)... är det det som kallas etisk hackning?

I sådana fall har ju något gått riktigt snett... om inte förklara...
Citera
2016-07-02, 14:25
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Måste ändå undra vad fan etisk hackning är?
Menas det typ vad "research gruppen" gjorde (som visserligen troligen inte var någon egentlig hackning alls som det verkar)... är det det som kallas etisk hackning?

I sådana fall har ju något gått riktigt snett... om inte förklara...

Man säkerställer säkerheten hos företag genom att använda samma metoder som hackare skulle göra, skillnaden är att man är ute efter att påvisa vad som är svagheter och täppa till dom istället för att stjäla information.

Man utför penetrationstester för att påvisa att det går att ta sig in i system.
Citera
2016-07-02, 19:57
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morango2
Man säkerställer säkerheten hos företag genom att använda samma metoder som hackare skulle göra, skillnaden är att man är ute efter att påvisa vad som är svagheter och täppa till dom istället för att stjäla information.

Man utför penetrationstester för att påvisa att det går att ta sig in i system.

Ah tack då är jag med!

Visste inte att det kallades etisk hackning...
Citera
2016-07-03, 12:28
  #5
Medlem
det gör det inte heller, kallas penetrationstest/pentest.
Citera
2016-07-10, 22:46
  #6
Medlem
EC Council kanske?
Citera
2016-07-16, 23:28
  #7
Medlem
ninjabeiruts avatar
https://www.eccouncil.org/programs/
Citera
2016-07-19, 21:39
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ninjabeirut
https://www.eccouncil.org/programs/

Bra rekommendation, skulle också vända mig dit. ISC2 är också ett alternativ!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback