Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-07, 01:05
Medlem
NorthSNKRs avatar
Välj framförallt:
Råsunda
Sundbyberg

Välj:
Skytteholm
Haga
Ulriksdal.
Huvudsta.
Bergshamra.
Västra Skogen.

Nja...
Hagalund
Citera
2016-07-07, 01:28
Medlem
MrFolds avatar
Intressant är ju också vad din budget är och hur stort du vill bo. Solna/Sumpan är som överallt annars: Smakar det så kostar det. I Rissne ger en snabb titt på Hemnet en bild av att sålda tvåor i år går för någonstans 40-45 000 kvadraten grovt räknat. Snackar vi Råsunda istället så är priserna åtminstone 15-20 000 kronor högre.

En allmän reflektion (jag är ingen expert på Solna/Sumpan men lite koll har jag): Även i de lite "sämre" områdena som ex.vis Rissne så är det ju som regel så att det är skillnad på vilka som bor i bostadsrätterna respektive områdets hyresrätter. Risken att du får missbrukare och dåligt integrerade invandrarfamiljer med sociala problem är betydligt lägre i de förstnämnda. Förmodligen har du betydligt fler etniska svenskar till grannar än genomsnittet i området. Och skötsamma familjer med invandrarbakgrund som inte gör något väsen av sig, utan jobbar och sliter precis som du själv (antar jag).

Sen är ju som andra varit inne på "farligheten" hos många områden överdriven. Kommer man från landet tycker man nog rätt ofta att förortsmiljön är lite ovan och kanske läskig. Men i "din" förort känner du dig nästan helt säkert hemma efter ett tag och slutar tänka så. Du vänjer dig vid dess speciella mix av människor och den allmänna stämningen.

Med tanke på läget på bostadsmarknaden behöver man kanske också fundera lite över fallhöjden. Vad vi sett de senaste åren är att priserna gått upp ganska kraftigt även i mindre attraktiva förorter - säkert en kombo av den allmänna bostadsbristen och de astronomiska priserna på mer attraktiva platser. Var kommer priserna att falla mest när raset kommer? För det kommer ett ras - förr eller senare.

Å andra sidan behöver du ju en bostad, så något måste du slå till på.
Citera
2016-07-07, 01:37
Medlem
0rganets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feliciaam
Hej!
Ska köpa lägenhet i Solna eller Sundbyberg och undrar vilka områden man ska satsa på? Vill ha bra kommunikationer till ffa KI, att området ska kännas tryggt och säkert och det får gärna finnas gym och matbutik i närheten. Ni får gärna skriva om det är något område som bör undvikas.

Tack på förhand!
/ icke stockholmare
Bättre plats än området runt olof af acrels väg/prostvägen går nog inte få, dock höga priser på bostadsrätterna då föräldrar (till deras blivande läkare) och professorer/doktorander gillar närheten till ki/ks.
Citera
2016-07-07, 15:34
Medlem
Se bara till att undvika Hallonbergen, Rissne och Hagalund/Blåkulla. Resten verkar lugnt
Citera
2017-05-22, 16:31
Medlem
Bergshamra må ligga i Solna komun, men det säger egentligen i så mycket då det rent geografiskt ligger mitt emellan extremt Danderyd och Universitet, och på fem-tio minuter från Östermalm beroende på om du cyklar eller tar tunnelbanan.Rent socioekonomisk skulle jag beskriva det medelklass, med en viss övervikt på akademiker. Människor i Bergshamra befinner sig nog sällan i det man kallar Solna. Inte för att de inte gillar Solna – men för att det inte minst pga en massa vatten ligger märkvärdigt långt bort. Att det inte finns så mycket roligt för vuxna i Bergshamra beror förmodligen på att det ligger så nära stan eller för den delen Mörby centrum.
Citera
2017-06-07, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mvh.Undertecknad
Bergshamra må ligga i Solna komun, men det säger egentligen i så mycket då det rent geografiskt ligger mitt emellan extremt Danderyd och Universitet, och på fem-tio minuter från Östermalm beroende på om du cyklar eller tar tunnelbanan.Rent socioekonomisk skulle jag beskriva det medelklass, med en viss övervikt på akademiker. Människor i Bergshamra befinner sig nog sällan i det man kallar Solna. Inte för att de inte gillar Solna – men för att det inte minst pga en massa vatten ligger märkvärdigt långt bort. Att det inte finns så mycket roligt för vuxna i Bergshamra beror förmodligen på att det ligger så nära stan eller för den delen Mörby centrum.

1. Bergshamra är ett miljonprogramsområde med vissa inslag av nyare modernism.

2. Solna är väl nuförtiden en av landets minsta stadsnära kommuner.

3. Bergshamra är en trippel gåva till Solna kommun och studenterna från staten och Konungen. Staten var lite velig i vad den skulle göra med området en gång i tiden och då fick studenterna en del av området i present av Konungen och resten såldes till typ sumpskogspris för att utvecklas & bebyggas. Man kan väl gissa att staten ville balansera de olika stadsintressena även om Solna stad i historieskrivningen nog försökt påskina att de rånade staten i sumpskogsavseendet. Konungen kanske antydde att en högre utbildningsnivå fordrades i Solna stad med gåvan.

4. Begreppet långt bort kanske är att överdriva. Men staten har väl fortfarande en massa infrastruktur i området vilket så att säga innebär att Bergshamra kan kännas separat från resten av Solna.

5. Det beror främst på stadsplaneringen. Bergshamra är ett miljonprogramsområde modell light av samma sort t.e.x. Hagalunds blåkulla. En form av modernare brutalism med inslag av moderna punkthus och sedan har de adderat lite verksamheter, allt grupperat kring några tunnelbane- och busstationer. Området är alltså inte särskilt välplanerat - de har dragit några streck på en karta och ställt ut en Einsteinmannekäng på fototurne som låtsas att denne planerar området. Om jag förstår pressinslagen rätt så vill alla planera om Bergshamra med motivet att infrastrukturen och planläggningen suger. E18 ska rivas&flyttas från sin gamla banvall. Vägar ska däckas över. Spårvägar ska dras hit och dit. etc. osv.
Citera
2017-10-29, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelegrin
Gå till http://www.val.se och leta upp valresultaten för de kommuner som du är intresserad av.
De områden där det var många som röstade på s, v, sd, mp, fi ska du undvika.

Sumpan har du på
http://www.val.se/val/val2014/slutre.../83/index.html
Områden att undvika där blir alltså Hallonbergen, Rissne, Storskogen.

Solna har du på
http://www.val.se/val/val2014/slutre.../84/index.html
där får leta själv, klicka på dubbelpilarna för att sortera kolumnerna

Det är bara en liten fördel för alliansen jämfört med S,mp och V i centrala Sunbyberg och det är ett jättebra område. Jag skulle satsa på områden med en viss övervikt på borgligt men inte en massiv för det kan röra sig om tråkiga familjeområden som är svindyra, ala Frösunda.

Beror givetivis på ekonomin. Själv tycker jag ett ulrtraborgligt område som Järvastaden och filmstaden är två mycket fina område (trots att jag brukar vara allergisk mot borgliga fästen) och Huvudstan är inte fel om man undviker gamla huvudstan och tar något av de fina gårdarna kring Huvudsta centrum. Rissne har ett fint villaområde men är inte trevligt kring Rissnecentrum. Hallonbergen är ett tråkigt område som kanske inte känns så farligt men oerhört tråkigt. Ör kan vara en kompromiss då det är billigare och har lite ghettokänsla (dock betydligt bättre än blåkulla) men ligger precis vid sjöarna och har ett guldläge. Jag tror att området kommer att rustas upp i framtiden.
Citera
2017-10-31, 19:45
Medlem
Av egna erfarenheter och det jag har hört så är blåkulla (hagalund) en skit håla med bara invandrare, Har varit där 2 gånger för jag tänkte kolla bostad och vid dom 2 gångerna såg jag över 3 polis bilar och jävla kräk ungdommar överallt som ser ut som jävla invalider med deras masker över ansiktet.
Citera
2017-11-01, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dariusmax
Av egna erfarenheter och det jag har hört så är blåkulla (hagalund) en skit håla med bara invandrare, Har varit där 2 gånger för jag tänkte kolla bostad och vid dom 2 gångerna såg jag över 3 polis bilar och jävla kräk ungdommar överallt som ser ut som jävla invalider med deras masker över ansiktet.

Det stämmer inte riktigt det är en hel del svenskar som bor där också (det är ju inte bara hyresrätter där längre). Men helt klart problem med ungdomar kanske också utifrån (husby etc). Helt klart det sämsta området i Solna, men inte alls på nivå med det riktigt dåliga förorterna.

Känns som det dock skulle vara möjligt att få bukt på problemen och i det här fallet skulle jag tro att resterande hyresrätterna behöver omvandlas. Restaurering av området och hårda tag mot narkotikaförsäljning skulle nog behövas också.
Citera
2017-11-03, 20:24
Medlem
Alltså det är en jävla skit håla? har du varit där och sätt skiten eller ser fan ut som en vardag i rinkeby... Gå dit en fredags kväll och se själv.

På tal om oroligheter så är det bara att kolla tillbaka på dom 2 senaste år där det varit över 10 skottlossningar.
Citera
2017-11-04, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dariusmax
Alltså det är en jävla skit håla? har du varit där och sätt skiten eller ser fan ut som en vardag i rinkeby... Gå dit en fredags kväll och se själv.

På tal om oroligheter så är det bara att kolla tillbaka på dom 2 senaste år där det varit över 10 skottlossningar.

Jo då jag har sett blåkulla flera gånger. Det är inget område jag skulle bosätta mig i men för min del har jag sett betydligt värre områden. Det är ju också omgivning runt blåkulla.. blåkulla är inte så stort och Vasalund och området i närheten av Hagaparken är fint. Blåkulla är ett så litet område i jämförelse med tex Rinkeby.
Senast redigerad av Burgundi 2017-11-04 kl. 17:11.
Citera
2017-11-05, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgundi
Jo då jag har sett blåkulla flera gånger. Det är inget område jag skulle bosätta mig i men för min del har jag sett betydligt värre områden. Det är ju också omgivning runt blåkulla.. blåkulla är inte så stort och Vasalund och området i närheten av Hagaparken är fint. Blåkulla är ett så litet område i jämförelse med tex Rinkeby.

Det har du rätt i omgivningen runt hagalund är rätt schysst men alltså det är fan ångestgivande att bara sätta foten i den skithålan.. Alltså fyfan testa handla en fredagskväll från Willys i Hagalund så kommer du förstå vad jag talar om min goda vän! På tal om Vasalund så kan vi tydligt se hur området bara blomstrar tillsammans med Råsunda förståss.!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in