Citat:
Ursprungligen postat av
Mvh.Undertecknad
Bergshamra må ligga i Solna komun, men det säger egentligen i så mycket då det rent geografiskt ligger mitt emellan extremt Danderyd och Universitet, och på fem-tio minuter från Östermalm beroende på om du cyklar eller tar tunnelbanan.Rent socioekonomisk skulle jag beskriva det medelklass, med en viss övervikt på akademiker. Människor i Bergshamra befinner sig nog sällan i det man kallar Solna. Inte för att de inte gillar Solna – men för att det inte minst pga en massa vatten ligger märkvärdigt långt bort. Att det inte finns så mycket roligt för vuxna i Bergshamra beror förmodligen på att det ligger så nära stan eller för den delen Mörby centrum.
1. Bergshamra är ett miljonprogramsområde med vissa inslag av nyare modernism.
2. Solna är väl nuförtiden en av landets minsta stadsnära kommuner.
3. Bergshamra är en trippel gåva till Solna kommun och studenterna från staten och Konungen. Staten var lite velig i vad den skulle göra med området en gång i tiden och då fick studenterna en del av området i present av Konungen och resten såldes till typ sumpskogspris för att utvecklas & bebyggas. Man kan väl gissa att staten ville balansera de olika stadsintressena även om Solna stad i historieskrivningen nog försökt påskina att de rånade staten i sumpskogsavseendet. Konungen kanske antydde att en högre utbildningsnivå fordrades i Solna stad med gåvan.
4. Begreppet långt bort kanske är att överdriva. Men staten har väl fortfarande en massa infrastruktur i området vilket så att säga innebär att Bergshamra kan kännas separat från resten av Solna.
5. Det beror främst på stadsplaneringen. Bergshamra är ett miljonprogramsområde modell light av samma sort t.e.x. Hagalunds blåkulla. En form av modernare brutalism med inslag av moderna punkthus och sedan har de adderat lite verksamheter, allt grupperat kring några tunnelbane- och busstationer. Området är alltså inte särskilt välplanerat - de har dragit några streck på en karta och ställt ut en Einsteinmannekäng på fototurne som låtsas att denne planerar området. Om jag förstår pressinslagen rätt så vill alla planera om Bergshamra med motivet att infrastrukturen och planläggningen suger. E18 ska rivas&flyttas från sin gamla banvall. Vägar ska däckas över. Spårvägar ska dras hit och dit. etc. osv.