2016-07-11, 00:51
Medlem
Venators avatar
Utanför Örkelljunga i Skåne har en man sannolikt blivit stångad till döds av en tjur i en hage. Mannen var i 50-årsåldern och arbetade på gården vars ägare hittade honom livlös i hagen. Det ska ha funnits tre tjurar och fem kvigor i hagen, så förmodligen ungtjurar?

http://www.sydsvenskan.se/2016-07-10...av-tjur-i-hage

Det verkar hända någon eller några gånger om året att folk blir stångade av tjurar och inte alltför sällan att någon blir dödad. Tror jag läst någonstans att lantbruket är den sektor med mest arbetsplatsolyckor. Det är ju ofta ensamarbete, och man ska vara mångsysslare och hantera stora maskiner och djur under långa arbetsdagar...

Kan man tänka sig att ungtjuren ville bevaka kvigorna?
Citera
2016-07-11, 01:14
Medlem
skunkjobbs avatar
Tjurar, unga som gamla behöver ingen särskild anledning för att stångas men visst, närvaron av kvigor kan ha spelat roll. Ett av mina tidigaste minnen är när ambulansen hämtade min barnflicka efter att hon stångats ihjäl av en av våra tjurar. Farsan blev själv stångad några gånger vid andra tillfällen men överlevde. Jag är för avhorning men det är inte alla som låter avhorna sina djur.
Citera
2016-07-11, 07:40
Medlem
Hittas man livlös i en hage så måste man ha dödats av tjur eller ko? Saknas det inte något viktigt steg i beviskedjan här? Han kan väl ha mördats av någon förbipasserande människa likväl?

Känns slappt att slentrianmässigt skylla på djuren. Inget i artikeln tyder på att djuren angripit. Men kanske finns andra bevis som inte nämns i den korta notisen.
Citera
2016-07-11, 08:05
Medlem
konan-babarens avatar
Kan det ha varit en tjurfäktning som gick fel? Finns det några uppgifter om ett rött skynke i hagen?
Har dom hitta den skyldige?
Citera
2016-07-11, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Hittas man livlös i en hage så måste man ha dödats av tjur eller ko? Saknas det inte något viktigt steg i beviskedjan här? Han kan väl ha mördats av någon förbipasserande människa likväl?

Känns slappt att slentrianmässigt skylla på djuren. Inget i artikeln tyder på att djuren angripit. Men kanske finns andra bevis som inte nämns i den korta notisen.

"Allt tyder på att han blivit stångad av en tjur, säger Helsingborgspolisens inre befäl Kenneth Andersson."

Vi behöver inte sensationsjournalistik. Det finns rimligtvis skador dokumenterade som stämmer överens med förväntad tjurattack.
Citera
2016-07-11, 08:39
Medlem
Citat:

Undrar om MGT/MGK eller BO var kända av polisen sedan tidigare...
Citera
2016-07-11, 10:44
Medlem
urmamaspimps avatar
Citat:

Finns det ett asylboende i närheten?

Vilken random förbipasserande skulle gå in i en hage med tjurar och kvigor för att ha ihjäl en random bonde?, jag saknar lite sannolikhet här.
Citera
2016-07-11, 18:58
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urmamaspimp
Finns det ett asylboende i närheten?

Vilken random förbipasserande skulle gå in i en hage med tjurar och kvigor för att ha ihjäl en random bonde?, jag saknar lite sannolikhet här.

Är det en bonde som är död då? Annars skulle din första fråga ändå kunna tänkas ha samband med vem det är som låg ihjälstångad. Närsynte Mustafa, som dessutom bara är getherde till professionen och svårligen kan könsbestämma nordiska nötdjur okulärt på distans, passerar en hage full med vad han antar vara riktigt sexiga luder till kossor. Dreglandes kliver han över hägnet... Besvikelsen! Smärtan!
#tafsainte
Citera
2016-07-11, 19:23
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Är det en bonde som är död då? [...]
Vad tror du om den här meningen?: "Mannen var i 50-årsåldern och arbetade på gården vars ägare hittade honom livlös i hagen."

Jag skulle säga bonde ja.
Citera
2016-07-11, 19:29
Medlem
Venators avatar
Den döde arbetade på gården, vilket även framgår av trådstarten ifall jag nu ska bitcha mig lite...
Citera
2016-07-11, 20:03
Medlem
urmamaspimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Den döde arbetade på gården, vilket även framgår av trådstarten ifall jag nu ska bitcha mig lite...

Åh, din bitch..

Då säger vi dräng då så är saken utredd, tragiskt i vilket fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in