Citat:
Ursprungligen postat av
Dingodeman
Själv har jag skrivit sångtexter, och skrivit essäer på universitetet när jag varit full. Men jag har inte betraktat dom som kultur... Det har varit inlämningsuppgifter till idioter.
Men ni vet alla att man cyklar bättre när man är full, eller hur?
Man tror sig skriva, komponera eller skapa en staty i drogdimman, men dagen efter när man ligger där utslagen så.
Det är väl känt att många välkända konstnärer gjorde sina bästa verk nyktra och pigga.
Att vara knarkare och konstnär
innan man blir etablerad och känd har nog aldrig hänt.
Förutom när Homer Simpson försökte sätta ihop den där grillen...
Ja, jag ska ha läst att väldigt många alkoholiserade författare skrev som bäst under deras nyktra perioder. Dock är deras missbruksproblematik en förmodad sidoprodukt av deras mentala instabilitet, men samtidigt lär missbruket ha en positiv inverkan på deras skrivande då de blir exponerade för psykotiska känslor som vanliga människor sällan uppnår. Det är nog en väldigt subjektiv fråga då det finns även många författare som skriver påtända, och det går inte riktigt att säga att objektivt sätt blir alla konstnärer bättre eller mer kreativa vare sig de är nyktra eller påtända av själva drogbruket i sig. Problemet är dock att missbruket kan leda till "magiskt tänkande" som gör att de tror att de måste ha droger för att vara kreativa, vilket då medför något av en placeboeffekt som ökar kreativiteten, och att de inte kan vara kreativa utan drogerna.
Jag tror helt ärligt att det viktigaste är att man inte faller in i "droger medför kreativitet" tänkandet, eftersom det är något av en kliché och arketypisk stereotyp som har bildats av årtusenden av kollektivt undermedvetande. Men just att vi har denna bild är att det ligger ändå något i att väldigt många stora konstnärer lider och då faller offer för ett självdestruktivt missbruk. Det är väldigt få människor som är nöjda med livet som blir missbrukare, och bruket gör att dem lider ännu mer och det skapar mental obalans; vilket är en viktig inridningens om man vill skapa något konstnärligt. Människor som är besatta av konst är i synnerhet människor som har problem med att hantera livet i sig och det verkar som om att konsten är ett fönster till en värld som ersätter denna, eller ett sätt att bearbeta den sjuka verklighet vi lever i.
Jag tror att de flesta konstnärer inte skulle vara så motiverade till att viga sina liv åt konsten om de var upptagna med livets "goda frukter" så att säga, men detta är samtidigt en form av motsägelse eftersom deras maniska passion hindrar dem från att leva det liv som vanliga människor ser som idealiskt (social bekräftelse, lösaktighet, rikedom, etc), och många av dem vill inte det eftersom det går emot hela deras personlighet. Det förekommer mer än ofta att många konstnärer blir "sell outs" och börjar göra kommersiell underhållning, eller blir allmänt mindre kreativa när de får ett tillräckligt stort genombrott, just för att deras nyfunna popularitet tillfredsställer dem alldeles för mycket rent själsligt. När ytliga människor refererar till "djuphet", syftar de egentligen på irrationell intelligens och det som människor i största allmänhet saknar: En allvarlig och lidande personlighet.
OT:
Anledningen till varför majoriteten av alla människor på denna jord inte kan uppskatta "fin konst" är för att den är bortom deras förnimmelse, dem är fullkomligt blinda inför den, utan det som dem upplever blir automatiskt föremål för förlöjligande, förakt och frustration. Det är därför som hela deras välmående är beroende av att inte konsumera verk som inte gör något annat än underhåller, eftersom allt som är bortom det är "pretentiöst" och "fjantigt"; I synnerhet för den okultiverade och babianliknande varelserna som utgör den absoluta majoriteten av befolkningen, och förr i tiden skulle deras motsvarigheter med största sannolikhet aldrig ens fått uppleva någon som helst form av högcivilisatorisk fin konst, eftersom den var stängd bakom aristokratins låsta dörrar. Dessa människor kommer att med största sannolikhet skratta åt det jag skriver om de nu skulle ha förmågan att orka läsa så här långt, eftersom deras försvarsmekanismer och primitiva stolthet skyddar dem från denna uppenbara sanning, och om jag skulle berätta detta framför dem skulle de slå ner mig för att leda tankarna bort från den fakta som jag exponerat dem inför, och på så vis gå därifrån med sin apliknande heder i behåll.
Den moderna västerländska civilisationens resursöverskott har gjort att allt fler människor har blivit som de förra seklernas aristokrater och på så vis har det påverkat väldigt många individers kulturkonsumtion radikalt. Den moderna Ultra-Hipstern är en manifestation av en nutida medelklassaristokrati som är av samma sort som den perukklädda överklassen som hemsökte de gamla europeiska samhällena, och varför majoriteten av alla människor känner ett starkt förakt mot Hipstern är för att de känner sig undermedvetet underlägsna i deras närvaro, och det är av samma typ som engelsmännen hade inför den kultiverade Prince Albert i England under den viktorianska eran.
På samma gång är hipstern i största allmänhet fysiskt och sexuellt svagare, vilket leder till att majoriteten av alla människor i dagens samhälle ändå kan ändå sätta sig över dessa människor i större sociala sammanhang, eftersom deras kollektiva babian-influerade natur har gjort dem hierarkiskt immuna mot kultiverad överlägsenhet, och i synnerhet eftersom de växt upp i ett modernt och dekadent samhälle som värderar Zlatan och Zara Larsson över Konstnärer och Filosofer. Samtidigt känner hipstern samma typ av underlägsenhet inför dessa typer av människor, eftersom de är både fysiskt och sexuellt överlägsna; och det är viktigare än att vara kultiverad i dagens babiandyrkande samhälle.
Slutsats: Det är därför Carolina Gynning är en dålig konstnär.