2016-07-18, 21:17
Medlem
Promeths avatar
Hej!

Har tittat runt och studerat en del kring mitt köp av en Audi A6 Avant till familjen. Modellerna släppta 2012-2014 är mest intressanta. Tänkte att efter några år borde det finnas indikationer på vilka modeller som är ett bra köp. Vill inte ha en bil tillverkad efter WAG-utsläppskrisen heller, de besparingarna måste ha haft en effekt på kvaliteten.

Har tittat mestadels på 1,8-2,0 modellerna både manuell och automat. Är fortfarande kluven kring om jag ska satsa på TDI eller (T)FSI. Kamkedja är visst ingen höjdare på de flesta *FSI modeller, gäller det även 2012-14 modellerna? Skulle ni rekommendera en motsvarande bil med kamrem? Kolvarna ska fungera dåligt på dessa också, finns det *FSI-modeller som slapp dessa problem? Har 12 km till jobbet, undrar om det är det tillräckligt långt för att motionera/motivera för en 2.0 Diesel-motor?

Vad gäller växellåda verkar de flesta fungera hyffsat bra i 2012-2014 modellerna som jag förstod det. Multitronic mer för familjebilen och Stronic för dom som vill betala lite mer för en sportigare variant. Tiptronic ska inte heller vara något att undvika. Comments?

Jag har tänkt ha bilen att köra till jobbet och tjejerna till sina aktiviteter så prestanda det är det ingen prio på Däremot vore det tråkigt om jag behövde ha kärran på verkstad ofta så driftsäkerhet är nog det jag är mest ute efter. Vilken modellvariant är med "Facit 2016" klokast att välja än så länge enligt er? Vad har ni för erfarenheter?

Tacksam för svar /L
Citera
2016-11-25, 21:06
Medlem
aldrigihelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prometh
Hej!

Har tittat runt och studerat en del kring mitt köp av en Audi A6 Avant till familjen. Modellerna släppta 2012-2014 är mest intressanta. Tänkte att efter några år borde det finnas indikationer på vilka modeller som är ett bra köp. Vill inte ha en bil tillverkad efter WAG-utsläppskrisen heller, de besparingarna måste ha haft en effekt på kvaliteten.

Har tittat mestadels på 1,8-2,0 modellerna både manuell och automat. Är fortfarande kluven kring om jag ska satsa på TDI eller (T)FSI. Kamkedja är visst ingen höjdare på de flesta *FSI modeller, gäller det även 2012-14 modellerna? Skulle ni rekommendera en motsvarande bil med kamrem? Kolvarna ska fungera dåligt på dessa också, finns det *FSI-modeller som slapp dessa problem? Har 12 km till jobbet, undrar om det är det tillräckligt långt för att motionera/motivera för en 2.0 Diesel-motor?

Vad gäller växellåda verkar de flesta fungera hyffsat bra i 2012-2014 modellerna som jag förstod det. Multitronic mer för familjebilen och Stronic för dom som vill betala lite mer för en sportigare variant. Tiptronic ska inte heller vara något att undvika. Comments?

Jag har tänkt ha bilen att köra till jobbet och tjejerna till sina aktiviteter så prestanda det är det ingen prio på Däremot vore det tråkigt om jag behövde ha kärran på verkstad ofta så driftsäkerhet är nog det jag är mest ute efter. Vilken modellvariant är med "Facit 2016" klokast att välja än så länge enligt er? Vad har ni för erfarenheter?

Tacksam för svar /L

Jag har en a6 2013 diesel 2 litersmotorn sedan dock.Jag såg att du var ute efter en avant men skriver vad jag för intryck och har bara positivt att säga om den framför allt drar den lite bränsle just den detaljen är viktig för mig
Vi brukar hälsa på svärföräldrarna som bor ca 50 mil bort och ligger ungefär på 0,5 liter milen bra för en så pass stor bil ca. o,6 liter milen stadskörning märk väl när motorn är varm, skön att köra på landsväg tyst och bekväm manuell växel är det på våran bil.Du undrade om växellådan bra och distinkt inga glapp utan bra och fasta lägen enl. min uppfattning. En rolig nej bra detalj det sitter rattvärme i den frugan uppskattar det mycket på vintern.
Citera
2016-11-25, 22:42
Moderator
Mr.Woodss avatar
Varför skulle kamkedja vara en nackdel? Är det kedjesträckarmotorer vi talar om?
Tiptronic klingar Mercedes för mig...
Själv kör jag en E-klass med 7G-tronic, det är väl en tiptronic-låda? Den funkar finfint, men det är extremt sällan jag upplever ett behov av att kunna växla ner manuellt.
Senast redigerad av Mr.Woods 2016-11-25 kl. 22:50.
Citera
2016-11-27, 11:20
Medlem
carlpetersen73s avatar
Det väller in en massa f.d tjänstebilar vilket gör att utbudet är stort, och därmed blir prislappen bra, så absolut en bil jag hade kikat på om jag var i marknad. 2.0 TDI känns intressant, kan inte vara speciellt svårt eller dyrt att skrämma upp den genom en omprogrammering. Någon som vet vad skatten/år ligger på för en sådan? Jäkligt snygg och komfortabel kärra.
Citera
2016-11-27, 11:49
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Det väller in en massa f.d tjänstebilar vilket gör att utbudet är stort, och därmed blir prislappen bra, så absolut en bil jag hade kikat på om jag var i marknad. 2.0 TDI känns intressant, kan inte vara speciellt svårt eller dyrt att skrämma upp den genom en omprogrammering. Någon som vet vad skatten/år ligger på för en sådan? Jäkligt snygg och komfortabel kärra.

2.0 TDI kostar ca 2300 i skatt, bra bilar, bekväma långfärdslok.
Citera
2017-01-23, 19:49
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prometh
Hej!

Tacksam för svar /L

Som föregående skribenter noterat - det väller in tjänstebilar på begmarknaden vars leasingavtal nu löpt ut. Merparten är tdi 2.0 med manuell växellåda och tygsäten. Basutrustade. Däri ligger ditt val - ska du slå till här o nu och ha det senaste chassit som fortfarande är "inne" och nytt, eller vänta till privatpersonerna börjar byta in sina bilar och en annan, lite mer varierad marknad, blir tillgänglig? Jag skulle gått på det senare. Köra en spartanskt utrustad bil gör ingen glad. Det finns, om du inte noterat, en annan version med mockasäten med inslag av skinn i grå/svart färgton och längsgående vita/ljusa systygn på hela stolarna som faktiskt ser ruskigt välarbetade o fina ut. Höjer helt klart känslan på interiören med besked gentemot dom där trista, gråa tygsätena som man oftast ser.
Citera
2017-01-23, 19:53
Medlem
goosehunters avatar
https://www.blocket.se/ostergotland/....htm?ca=22&w=3

stolarna i denna bil är det jag syftar på... väldigt vackra. Bilderna gör inte riktigt rättvisa, bör ses på riktigt istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in