Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-02, 17:04
Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf
Man har rätt att tala om ett telefonsamtal som man fått till sitt företag. Och man kan söka på telefonnumret och se vem det går till. Man har inte någon skyldighet att inte lägga ut telefonnummer. Då skulle halva internet vara polisanmält och dömd.

Vad kommer till att stalka och sånt så är det inte nog för att polisen ska ta till förtal. Jag har sett folk kämpa med att någon lägger ut en persons namn bild personnummer och ett uttalande om att de har mördat något som faktiskt hittades hängd. Och det pågick i åratal. Polisen försökte inte få bort det från nätet och de åtalade ingen så detta är inget polisen gör något åt.

Han får ta det civilsrättsligt om han anser att han lidit skada av det. Vet inte vilken summa han kan få ut av det? Någon som har en idée?

Vi har alla läst på internet och det som MM har skrivit är inte det värsta vi läst på nätet. Dessutom så läser vi inte daligen att folk blir åtalade för att de skrivit att någon ringt till dem upprepade gånger och kallar det för stalking. Vi läser ofta på nätet om att folk som anser sig stalkade av den ena eller andra.
Det My Martens gjort sig skyldig till är förtal.
Hon försvarar sitt tilltag på facebook och vet bäst.
Det spelar ingen som helst roll om det är offentliga domar som omnämns, se på 3bba Bus*h.
My har hängt ut en person till allmän beskådning, som en klandervärd person. Spridningen är enorm, eftersom hon använder sig av sina sociala medier
Googla förtal, så ser du själv.
Citera
2023-12-02, 17:06
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Jag gör ett sista försök att förklara, sen släpper jag den här konversationen.

Det My gör är ju att presentera honom som sin stalker, dvs en dåre/knäppskalle som trakasserar henne. Det får honom naturligtvis att framstå som klandervärd. Jämför med om hon hade angett att brottet var att han agerat hallick åt någon eller stulit kött på Ica. Han framstår som klandervärd - en dålig typ. Och hon talar om med stora bokstäver att den här knäppskallen heter Nomen Nescio och han arbetar på Nonsensföretaget AB. Titta, så här ser han ut och ni ser hur hans sambo/flickvän/whatever också ser ut och ni kan jättelätt hitta hans adress och telefonnummer om ni bara letar lite.

Mina (och troligen dina) personuppgifter finns också på nätet. Det är inte okej att sprida dem till hela världen bara för att någon tycker att jag har gjort något dumt och vill göra det i samband med att jag blir anklagad av denne. Jag tror inte att du heller skulle uppskatta det.

Hade hon bara låtit personen förbli anonym så hade hon kunnat berätta om händelsen. Men när hon uppger vem det är så blir det givetvis förtal eftersom hennes berättelse syftar till att omgivningen ska tycka att han är en klandervärd person.

https://www.synonymer.se/sv-syn/klanderv%C3%A4rd

Helt korrekt och glasklart
Citera
2023-12-02, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TPL
OM man får såna samtal lägger man på direkt. Och varför tar hon upp dessa påstådda samtal först nu? Hon tog ju kontakt med Göteborgs-Posten för att berätta om stalkern hon redan hade och nu har det dykt upp en till. Joo...
Märkligt att hon inte nämnt alla skumma samtal tidigare. Vågat av henne att bege sig till porslinsaffären i mörkret i ottan när knappt en människa är vaken. Med alla dessa stalkers skulle jag vara försiktig.

Jag har ingen aning om hur denna människas hjärna fungerar. Rent allmänt verkar hon ju ha ett alldeles eget sätt att tänka och agera på så det är svårt att förstå något. Det hon skrivit är inget som polisen kommer att göra något åt det var mest det jag var intresserad av att säga. Om han vill gå vidare med det så blir det ju civilrättsligt. Tänk om han gör det? Det kan bli en cirkus! Stämmer henne på en krona och rättegångskostnader.
Citera
2023-12-02, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det My Martens gjort sig skyldig till är förtal.
Hon försvarar sitt tilltag på facebook och vet bäst.
Det spelar ingen som helst roll om det är offentliga domar som omnämns, se på 3bba Bus*h.
My har hängt ut en person till allmän beskådning, som en klandervärd person. Spridningen är enorm, eftersom hon använder sig av sina sociala medier
Googla förtal, så ser du själv.

Vad tänker du om de som nu sitter på nätet och säger att MM har gjort sig skyldig till förtal?
Citera
2023-12-02, 17:49
Medlem
Butiken går nog inte speciellt bra. Nog borde man ha en så pass stor mariginal så inköp av100 orkidéer inte skulle göra så jätte-stor skada för verksamheten. Någon hade hon förhoppningsvis kunnat sälja. Det största problemet hade nog varit utrymmet. Var skulle hon få plats med alla orkidéer bland allt krimskrams.
Citera
2023-12-02, 18:24
Medlem
Jag förstår inte riktigt. Men hade inte den här mannen ringt strax innan stängning och sagt att han beställt 100 orkidéer?
Inte att han VILLE beställa 100 orkidéer?
Så jag förstår inte riktigt hur hon kunde få det till bedrägeri. Ett dåligt prank kanske. Det hon håller på med är däremot förtal. Men hon har ju en förmåga att överdriva. En sådan obehaglig kvinna. Hon är en renodlad narcicisst. Hon är en bedragare och lögnerska. Att hon aldrig får vänskaps relationer att funka är ett stort varningstecken. Att hon aldrig kan ta kritik är en annan sak. Nästlar sig in och tar för sig. Går över lik för att få det hon vill ha. Ljuger och manipulerar. Aldrig hennes fel. Offerkoftan på. Listan kan göras lång. Det som är lite spännande nu är att folk i området där hon huserar har börjat förstå hur hon funkar, och det finns stående skämt om henne. Och det är en tidsfråga innan hennes lilla lekstuga får stänga.
Citera
2023-12-02, 19:00
Medlem
vichy6s avatar
Har funderat ett tag på detta. Skämtaren bör anmäla för förtal! Annars har vi någon låtsasbödel som heter influencer.
Citera
2023-12-02, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Har funderat ett tag på detta. Skämtaren bör anmäla för förtal! Annars har vi någon låtsasbödel som heter influencer.

Du tänker att skämtaren ska ta det civilrättsligt?
Citera
2023-12-02, 19:08
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf
Du tänker att skämtaren ska ta det civilrättsligt?

Det är ett solklart fall av förtal.
Citera
2023-12-02, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Det är ett solklart fall av förtal.

Ok tycker du att skämtaren ska ta det civilrättsligt?
Citera
2023-12-02, 19:35
Medlem
Förtalsmål är speciella, grundregeln är att de inte leds av en åklagare utan att personen som upplever sig utsatt för förtal själv ska väcka åtal. Bara om åklagaren finner att det är ”särskilt påkallat ur allmän synpunkt” ska förtalsmål drivas som ett brottmål med åklagare och polis.
Så de flesta fall av förtal drivs som civilrättsliga mål. Cissi Wallin dömdes för förtal efter ett Instagram inlägg. Det var ett civilrättsligt mål.
Citera
2023-12-02, 19:43
Medlem
TPLs avatar
Från Bloggbevakning
"För några veckor sen fick My en fråga om reklam på instagram. Hon kunde inte ge ett vettigt svar utan gav sig istället in och trakasserade på den andras konto. Gjorde sig löjlig över att fråga om denna privatperson inte insett att champagneflaskor skulle reklammarkeras. Hon gick igenom en hel del bilder och gjorde sig till åtlöje. Hon är rubbad och det visar hon ofta. Flashbackare återger oftast ordagrant det fru Mytoman spytt ur sig i sin iver att verka smart. 🌵✌️🍾"

😂😂😂😂😂
Var fanns Mys hyllningskör då? Inte en enda som klev in här och försvarade henne den gången. Vilken tur att alla Mys "kompisar" har ledigt nu i alla fall och kan stötta henne i stalkerfrågan.
"Verka smart"...
Det lyckades inte den här gången heller. Ingen bra dag för My. Hoppas polisanmälan blev ordrik och fylld med emojis. Håll utkik på Instagram, hon kanske visar upp den där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in