2016-08-27, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jo, jag såg att det var frågan från början, och svaret är
att vid misstanke om brott som kan ge fängelse får dna
tas. Den misstänkte måste vara "skäligen misstänkt",
vilket är den näst lägsta misstankegraden.
http://www.minilex.se/a/när-får-man-...för-dna-analys

Spekulationer
Vi är på Flashback. Här får vi spekulera. IMO tycker jag ändå man kan
skilja mellan rimliga (som att JM är skyldig) och orimliga spekulationer
(som t.ex. att JM brukar besöka Blåkulla). Här kommer en, som jag
tycker är rimlig.

Varför arresterades JM och 18-åringen?
Det fanns minst tre orsaker till att dom arresterades, trots att det inte
fanns bindande bevis.
– Dom var på väg att lämna landet.
– Polisen hade inte DNA från de misstänkta och passade på att ta det.
– De misstänkta hade ju kunnat tänkas erkänna. Då hade dom häktats.

Polisen har satt stenhård press på dem i syfte att få dem att bryta ihop i förhör. De har hållit ett par, gissningsvis ganska tuffa, förhör. De har berättat att de väntar på resultat från den tekniska undersökningen och tagit hårprov för DNA-analys. De har satt vakt på mamman och vägrat berätta var hon finns och nekat kontakt med både mor och syster. De har gjort husrannsakan (?). De har först sagt att hon får åka till Thailand men sen tar de henne på flygplatsen där hon är med barn och allt. Låser in henne. Håller två förhör. Hårda tag för att få henne att bryta ihop i brist på andra bevis.
Citera
2016-08-27, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Polisen har satt stenhård press på dem i syfte att få dem att bryta ihop i förhör. De har hållit ett par, gissningsvis ganska tuffa, förhör. De har berättat att de väntar på resultat från den tekniska undersökningen och tagit hårprov för DNA-analys. De har satt vakt på mamman och vägrat berätta var hon finns och nekat kontakt med både mor och syster. De har gjort husrannsakan (?). De har först sagt att hon får åka till Thailand men sen tar de henne på flygplatsen där hon är med barn och allt. Låser in henne. Håller två förhör. Hårda tag för att få henne att bryta ihop i brist på andra bevis.

Hård press? Är det inte snarast normal hantering vid ett grovt våldsbrott? Tänker då på DNA och att man hindrar en misstänkt (modern) från kontakt med omvärlden. Eller?
Citera
2016-08-27, 18:55
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor

Inte meningen att komma in och bereda utrymme, men polisen har knappast pressat upp förhören. Man hade inget material, frisläppte själva istället för att bli bortgjorda av TR, och det är för den delen tjänstefel/olagligt att i förhör spekulera fram att material kommer stärka misstanke.
Indirekt kan det dock tolkas som "hårt" om man husrannsakar, tar DNA, tar beslag etc. Men det får/ska aldrig indikera att man låser sig.
Vidare kan inte polisen lägga kontaktförbud från en höft. Det är alltid domstolsbeslut bakom ett sådant förfarande, och därtill ska det ganska mkt till att få ett sådant beslut.
Handlar troligare om frivillig nollkontakt. Vilket är en detalj värt att begrunda.

Både IF och Polisen (bantat ner personal i utredningen = numera läcktätt...?) verkar ha slappnat av betänkligt, så jag råder flera här att göra detsamma - Relax

Färskt, dock inte nynytt.
Citat:
Ny granskning av makens drunkning
http://www.expressen.se/nyheter/ny-g...ens-drunkning/

Följande citat återupprepas, vilket likväl bör begrundas. Detta är nämligen en känga åt polisen:
Citat:
IF:s chefsutredare Anders Lindstrand har tidigare berättat för Expressen vilka frågor han tycker att polisen borde ha ställt sig:

Hur ser det ut när man dränker en människa? På vilka sätt kan man dränka en människa utan att det uppstår skador, sa han till Expressen i förra veckan.

... då man uppenbarligen inte helt lyssnat, trots att man bjudit in i farstun.

Så, lite av mina egna tankar då, eftersom denna repetition göres.
På IF har man alltså genom utredning kommit fram till att det mest sannolika är att mannen blivit dränkt/kvävd, och ej avlidit av "naturliga" orsaker. Det räcker inte med dödsorsak för ett sådant konstaterande, efter som denna dödsorsak är/kan vara otroligt intetsägande.
Här har man kanske hittat kringmaterial, någon slags kedja?
Framförallt väcks fundering om äldre paret Möller, ställt med att det tog Johanna 12h att anmäla makens frånvaro.
Maken kan alltså ha drunknat i ett badkar på annan ort, eller blivit kvävd med tex tjock textil.
Pappan Möller verkar inte ha några problem att göra affär med sina egna barn? Kanske inte funkade så bra med ena dottern när självbevarelsedriften sparkar in?
Var maken verkligen så tight med sin nyblivna exfru´s föräldrar att han kunde kika förbi ibland och ta sig ett dopp i sjön?

Kom igen nu, en vecka till från Måndag.
Citera
2016-08-27, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hård press? Är det inte snarast normal hantering vid ett grovt våldsbrott? Tänker då på DNA och att man hindrar en misstänkt (modern) från kontakt med omvärlden. Eller?
Det som avvek från det normala i det här fallet var att JM och hennes kille inte anhölls förrän hon var på väg till Thailand. Fast medierna redan under flera dagar hade skrivit om att de var misstänkta. Mordet skedde den 3 augusti. Jag antar att mordplatsen undersöktes i anslutning till mordet och att eventuella fynd där DNA eller fingeravtryck kunde finnas skickades till NFC omgående. JM greps och anhölls väl den 18 augusti? De hårda förhören som följde gav uppenbarligen ingenting eftersom hon inte häktades. Så det hänger på NFC nu och de gör ingen brådska. Synd att de inte kunde prioritera detta fall.
Citera
2016-08-27, 19:09
Medlem
Det är så att MGM har mer och mer stöd än BO
Citera
2016-08-27, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nivijag
Det är så att MGM har mer och mer stöd än BO
Va?
Citera
2016-08-27, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemontea
Det är ju inte "3 barn" utan "3 av sina barn". Massor av brott? Övergrepp är hon väl inte dömd för, ej heller mord etc? En kvinna som lyckas skaffa sig en högskoleutbildning och är driftig nog att starta företag för att ge sig och sin familj en dräglig tillvaro är väl en bra mamma? Är också rätt övertygad om att man inte utreder barn pga förälderns sexliv eller pga ålder och nationalitet på sexpartners. 😉 Än mindre pga de val som hennes vuxna döttrar gör.

Har någon bekräftat att JM "lyckats skaffa sig Högskoleutbildning". om inte så betraktar jag det som en bluff och något som blivit en trådsanning. Det borde väl finnas någon gammal studiekamrater som minns henne?
Citera
2016-08-27, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Va?

Johanna kan göra vad hon vill, även att det är mycket som talar för att hon är
MGM inte att hon har gjort det men hade sina pojkar att göra det!

Men hon kan även gå fri från sin mans drunknings olycka!

Det mer och mer man tycker att BO har ingenting att säga , men stakars
MGM man måste tänka på - hon kan åka på semester det har hon
rätt till...fan!...
Citera
2016-08-27, 19:50
Medlem
Jag har följt fallet sen dag ett men jag hinner inte alltid läsa allt så jag vet inte om min teori har pressenterats av någon annan redan. Ber om ursäkt om det är så.

Teori: Frågan om varför mamman inte dog utan bara pappan har ju ställts.
Kan JM tecknat en livförsäkring på sin far (det hade hon ju gjort på ex mannen) och det var hon som stod som förmånstagare?

Mamman kanske var den som var lite svag för sin dotter och gav pengar medan pappan nu sa nej.

Därför skonades mamman (så det går att mjölka pengar innan livförsäkringspengarna kommer) men skadades så att det inte skulle vara uppenbart att det var pappan man ville komma åt?

Vet att det bara är spekulationer men inte helt orimliga tänker jag.
Citera
2016-08-27, 19:56
Medlem
Jag tror nog att tanken var att även mamman skulle dö. Om hon gjort det hade det förmodligen dröjt längre innan föräldrarna hittades i sommarstugan då ingen kunnat larma. Det var nog en missräkning från GM s sida att hon överlevde och så snabbt larmade.
Citera
2016-08-27, 20:19
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fillmansbo-olle
"Den 18-årige mannen greps i en bil några kilometer från Arlanda efter att ha släppt av kvinnan på flygplatsen, enligt Aftonbladets uppgiftslämnare." (16 aug )
Var det alltså fru Möllers tilltänkte 18-årige make som körde? Nyligen fyllda 18 kan man undra om han hunnit ta körkort. Inte mycket som talar för det.
Hur som helst mycket omdömeslöst av fru Möller att ställa sitt fordon till förfogande åt denna missbrukande yngling, om nu tidningsuppgifterna ovan stämmer.

Olovlig körning
Det har spekulerats tidigare i tråden om vi kan lägga olovlig körning
till vad 18-åringen kan misstänkas för, och det är möjligt. En faktor
till, om han kör bil, är ju att om polisen då misstänker att han har
tagit något som är narkotikaklassat, så kan dom ju göra en drogtest.

Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Vidare kan inte polisen lägga kontaktförbud från en höft. Det är alltid domstolsbeslut bakom ett sådant förfarande, och därtill ska det ganska mkt till att få ett sådant beslut.
Handlar troligare om frivillig nollkontakt. Vilket är en detalj värt att begrunda.

Bevakad av en specialstyrka
Det har ju också skrivits om en specialstyrka från Stockholm som
kallats in för att skydda Anki mot det hot som hon är utsatt för.

Det måste ju finnas ett ganska tydligt hot, när man dels utfärdar
ett kontakt- och besöksförbud, men dels också kallar in en special-
styrka för att skydda en person som är en nyckelperson i utredningen
och som kan vara ett nyckelvittne.

Hot och repressalier har ju förekommit tidigare
Jag gissar att det inte räcker med att Anki är rädd för att hon ska gå
samma öde till mötes som de två Afghanerna som anklagade JM för
att tvingat dom till sex. Jag tror att hon fruktar för sitt liv och att
polisen anser att hennes fruktan är befogad.

Citera
2016-08-27, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Olovlig körning
Det har spekulerats tidigare i tråden om vi kan lägga olovlig körning
till vad 18-åringen kan misstänkas för, och det är möjligt. En faktor
till, om han kör bil, är ju att om polisen då misstänker att han har
tagit något som är narkotikaklassat, så kan dom ju göra en drogtest.
Om 18 körde bilen och om han saknade körkort så var säkert olovlig körning. Hade han dessutom varit påverkad så skulle det ha räckt till häktning om än inte för mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in