Flashback bygger pepparkakshus!
2016-08-04, 15:03
Medlem
LaScalas avatar
Frågan är väl om det är nånting de nyanlända är nöjda med?
Det klagas, det hungerstrejkas, det demonstreras.

Det är tydligen inte bara kringboende dom ogillar modulhusen. Nu klagar de boende också.
http://mitti.se/30-tal-flyktingar-i-bostadsprotest/

I ett PM har socialförvaltningen sammanfattat de klagomål som framfördes. Det framgår att Fagersjöborna känner sig vilseledda av Migrationsverket och arbetsförmedlingen om vilken typ av boende som väntade dem i Stockholm. Vissa har fått höra att de skulle få en permanent egen lägenhet. De åtta kvadraten med gemensamt kök i Fagersjö beskriver de som ”oskäliga” som bostad.
Citera
2016-08-04, 15:05
Bannlyst
Smakar inte hummern min herre?

AJ AJ FÖRLÅT FÖRLÅT!!!
Citera
2016-08-04, 15:09
Medlem
Sigstens avatar
Så som typ varje student i Sverige bor passar alltså inte dessa människor som har flytt från krig och elände?

De kanske inte har flytt från krig och elände, undrar man ju då?
Citera
2016-08-04, 17:47
Medlem
sylvia.borins avatar
Citat:
– Det är inte alltid vi ens vet vilken typ av boende som väntar. I den mån vi har information försöker vi ge den på ett korrekt sätt. Men kommunikation är svårt. När en tolk är inblandad kan det också lätt uppstå missförstånd.
Tänk, så praktiskt det är att skylla på språkförbistring!

Citat:
På mötet i fredags framförde flyktingarnas representanter att stressen över bostadsfrågan har lett till depression och till och med självmordstankar hos vissa.
Då kanske man vågar hoppas på att invällarna kan utföra lite självsanering?

Citat:
– Jag tror att det blir bättre nästa år. Som det är nu är både Migrationsverket, länsstyrelsen Arbetsförmedlingen och kommunerna inblandade i processen. Nästa år tar vi över Arbetsförmedlingens roll, då får vi en mer direkt kommunikation med kommunerna.
Vari består Arbetsförmedlingens roll i detta?
Citera
2016-08-04, 18:11
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sylvia.borin
Citat:
På mötet i fredags framförde flyktingarnas representanter att stressen över bostadsfrågan har lett till depression och till och med självmordstankar hos vissa.

Stod inte det i prospektet om bostadssituationen i Stockholm?

Det finns människor i Stockholm som skulle gå ner på knä och börja gråta om nån erbjöd dem ett förstahandskontrakt på 8 kvadrat med rätt att sätta sitt namn på dörren. Free, free, free at last och slut på depression och självmordstankar, skulle de tänka.
Citera
2016-08-04, 23:19
Medlem
Uttrycket "den nya adeln" stämmer ju ganska bra. Jävlar alltså vad förbannad man blir.
Citera
2016-08-04, 23:23
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Ser ju inte roligt ut. Jag hade nog också klagat om jag tilldelats ett sådant kreatursbås. Sen är det klart, är man flykting så är man. Det lär ju inte hjälpa dem för det finns inget annat tillgängligt.
Citera
2016-08-04, 23:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Frågan är väl om det är nånting de nyanlända är nöjda med?
Det klagas, det hungerstrejkas, det demonstreras.

Det är tydligen inte bara kringboende dom ogillar modulhusen. Nu klagar de boende också.
http://mitti.se/30-tal-flyktingar-i-bostadsprotest/

I ett PM har socialförvaltningen sammanfattat de klagomål som framfördes. Det framgår att Fagersjöborna känner sig vilseledda av Migrationsverket och arbetsförmedlingen om vilken typ av boende som väntade dem i Stockholm. Vissa har fått höra att de skulle få en permanent egen lägenhet. De åtta kvadraten med gemensamt kök i Fagersjö beskriver de som ”oskäliga” som bostad.

En jäkla tur att ingen tvingades att bo på Ocean Gala, utrymmet i modulerna framstår ju som rena rama balsalar i en jämförelse med en fartygshytt.
Citera
2016-08-05, 11:59
Medlem
En gång för länge sedan publicerade DN en undersökning över vilka områden i
Stockholm som var mest önskade av de som stod i bostadskön.

Södermalm låg i topp, Fagersjö sist. Say no more ...
Citera
2016-08-05, 12:21
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En jäkla tur att ingen tvingades att bo på Ocean Gala, utrymmet i modulerna framstår ju som rena rama balsalar i en jämförelse med en fartygshytt.

Jag visade klagomålen för en kille som stått i bostadskön i 6 år men inte får en enda anvisning.
Han blev tvärförbannad och till alla nyanlända ska man säja:"You are not invited"
Han får ofta intrycket att de tror att vi bjudit hit dom med fagra löften för att vi behöver dom.
Ocean Gala hade blivit ett blodigt slagfält av många orsaker.
Förstod man verkligen inte det?
Citera
2016-08-05, 12:23
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
En gång för länge sedan publicerade DN en undersökning över vilka områden i
Stockholm som var mest önskade av de som stod i bostadskön.

Södermalm låg i topp, Fagersjö sist. Say no more ...

Min kompis som stått i bostadskö i 6 år skulle kyssa marken i Fagersjö om han fick en lägenhet där.
Citera
2016-08-05, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Min kompis som stått i bostadskö i 6 år skulle kyssa marken i Fagersjö om han fick en lägenhet där.

Det var som sagt var länge sedan (90tal ). Men jag misstänker att den låga
populariteten i första hand har med läget, mitt ute i ingenstans, att göra och
inte med något annat ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in