• 1
  • 2
2016-08-07, 17:09
Medlem
3 § andra stycket: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19911128.htm

"Tvångsvård får inte ges om patientens psykiska störning enligt första stycket utgör enbart en utvecklingsstörning".

Då är min fråga, vad tolkas som en utvecklingsstörning enligt denna lag?
Citera
2016-08-07, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Okkkkk
3 § andra stycket: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19911128.htm

"Tvångsvård får inte ges om patientens psykiska störning enligt första stycket utgör enbart en utvecklingsstörning".

Då är min fråga, vad tolkas som en utvecklingsstörning enligt denna lag?

Termen utvecklingsstörning har en klar lagligt definition som överensstämmer med ICD-10 och DSM-V. Det är diagnosen "Mental Retardation" som menas. Dvs. Du sa inte kunna tvångsvårdas för att du har en funktionsnedsättning såsom Mental Retardation.

Detta för att staten inte ska kunna institutionalisera personer som man gjorde på 90-talet genom att använda LPT.
Citera
2016-12-05, 17:55
Medlem
Hej
Kan man få tvångsvård om man är dömd 3 gånger för snatteri... och man hamnar på öppenvård och dom har tvångsvård.

/ MVH
Citera
2016-12-05, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfen2015
Hej
Kan man få tvångsvård om man är dömd 3 gånger för snatteri... och man hamnar på öppenvård och dom har tvångsvård.

/ MVH

Tvångsvård har inget med att göra med om du är dömd eller inte, utan det handlar om att du har en sjukdom som måste vårdas, och du antingen inte kan säga ja/nej, eller du säger nej och utgör en fara för samhället. Men du kanske pratar om rättspsykvård, det är i så fall en annan sak.
Citera
2016-12-05, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Tvångsvård har inget med att göra med om du är dömd eller inte, utan det handlar om att du har en sjukdom som måste vårdas, och du antingen inte kan säga ja/nej, eller du säger nej och utgör en fara för samhället. Men du kanske pratar om rättspsykvård, det är i så fall en annan sak.

Jag har öppenvård och jag tror jag har tvångsvård via den.
Har schitzofreni. En gång hämtade polisen mig eftersom jag inte hade tagit min medicin.
Vad är rätt psyk för nått ?
Citera
2016-12-05, 19:49
Medlem
Citat:
Jag har öppenvård och jag tror jag har tvångsvård via den.
Har schitzofreni. En gång hämtade polisen mig eftersom jag inte hade tagit min medicin.
Vad är rätt psyk för nått ?

Tvångsvård kan du alldeles säkert ha, både öppen eller sluten, det vet du bättre själv än vad jag vet. Det har dock inget att göra med om du ha snattat eller begått något annat brott. Det är som att säga, kan man ha tvångsvård när man brukar ha en grön tröja på sig. Det är två saker som inte alls har med varandra att göra.
Rättspsyk, det är något man döms till, som ett straff för något brott du begått, istället för fängelse. Kan man undvika det, är det smart att undvika det. Om man anses ha varit sjuk när man begick brottet så får man "sjukhusvård" istället för fängelsestraff.
Citera
2016-12-06, 01:06
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
[...]
Rättspsyk, det är något man döms till, som ett straff för något brott du begått, istället för fängelse. Kan man undvika det, är det smart att undvika det. Om man anses ha varit sjuk när man begick brottet så får man "sjukhusvård" istället för fängelsestraff.
Kan väl bara lägga till att man även måste anses vara sjuk när domen faller för att rättspsykiatrisk vård ("sjukhusvård") ska bli aktuell.
Citera
2016-12-06, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Kan väl bara lägga till att man även måste anses vara sjuk när domen faller för att rättspsykiatrisk vård ("sjukhusvård") ska bli aktuell.

Okej.. Jag är dömd 3 gånger för snatteri, och jag går på en öppenvård och får medicin. Är straffet tidsbestämt när man har rättpsyk? Jag vet inte vad jag har blivit dömd till.
Citera
2016-12-06, 07:38
Medlem
Citat:
Tvångsvård kan du alldeles säkert ha, både öppen eller sluten, det vet du bättre själv än vad jag vet. Det har dock inget att göra med om du ha snattat eller begått något annat brott. Det är som att säga, kan man ha tvångsvård när man brukar ha en grön tröja på sig. Det är två saker som inte alls har med varandra att göra.

Hej
Är rättpsyk på ett speciellt ställe tex någon anstalt eller går man dit nån gång i veckan eller är det hela tiden ?
Citera
2016-12-06, 10:32
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Hej
Är rättpsyk på ett speciellt ställe tex någon anstalt eller går man dit nån gång i veckan eller är det hela tiden ?
"rättspsyk" är kort för Rättspsykiatri.

Alltså psykiatri inom rättsväsendet.

Det kan vara öppen eller sluten vård. Kan också vara undersökningar.

Kan även vara forskning.

Men, ja det kan vara en inrättning, det kam även vara så att du behöver gå dit en gång i veckan.
Citera
2016-12-06, 10:54
Bannlyst
Citat:
Okej.. Jag är dömd 3 gånger för snatteri, och jag går på en öppenvård och får medicin. Är straffet tidsbestämt när man har rättpsyk? Jag vet inte vad jag har blivit dömd till.

Du kan bli dömd till rättspsykiatrisk vård( öppen eller sluten) för brott du begått, det spelar ingen roll vilket brott det rör sig om, det man kollar på är om du begått brottet till pga av en allvarlig psykisk störning. Påföljden är inte tidsbegränsad så som det är med fängelse.

I ditt fall känns det som att det rör sig om öppenvård, du har krav på dig att hålla kontakt med psykiatrin men sitter inte inlåst.
Citera
2016-12-06, 12:58
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Du kan bli dömd till rättspsykiatrisk vård( öppen eller sluten) för brott du begått, det spelar ingen roll vilket brott det rör sig om
Jo, det spelar roll. Överlämnande till rättspsykiatrisk vård förutsätter bl.a. att påföljden för det brott som har begåtts inte bedöms kunna stanna vid böter. Det finns åtskilliga brott som inte har mer än böter i straffskalan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in