• 1
  • 2
2016-08-18, 22:49
Medlem
Hej!

Jag har under en längre tid funderat över vad jag vill utbilda mig till och har nyligen öppnat upp mina ögon för civilingenjörs utbildningen E. Kursinnehållet verkar passa mig men det är de potentiella jobbmöjligheterna som får mig att tveka, då dessa åsikter kan komma i kläm:
Jag avskyr fabriker, arbetskläder, buller och höga ljudnivåer samt HATAR jag att göra samma processer om och om igen.
Vad jag menar med detta är att exempelvis sitta och löda kretskort en hel dag.
Jag älskar att ha det rent runt om mig och självständiga uppgifter är något jag föredrar mest.

Jag är medveten om att elektrotekniker kan arbeta inom många olika områden, men är det ens värt att chansa med dessa åsikter av mina?
Senast redigerad av Yiliang 2016-08-18 kl. 23:02.
Citera
2016-08-18, 22:59
Medlem
Lekes avatar
Att sitta på ett fabriksgolv och jobba i linan är nog inget man anställer en civilingenjör till. Satsa absolut på utbildningen om du är intresserad, du har många jobbmöjligheter och olika karriärvägar framför dig.
Citera
2016-08-18, 23:03
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yiliang
Hej!

Jag har under en längre tid funderat över vad jag vill utbilda mig till och har nyligen öppnat upp mina ögon för civilingenjörs utbildningen E. Kursinnehållet verkar passa mig men det är de potentiella jobbmöjligheterna som får mig att tveka, då dessa åsikterna kan komma i kläm:
Jag avskyr fabriker, arbetskläder, buller och höga ljudnivåer samt HATAR jag att göra samma processer om och om igen.
Vad jag menar med detta är att exempelvis sitta och löda kretskort en hel dag.
Jag älskar att ha det rent runt om mig och självständiga uppgifter är något jag föredrar mest.

Jag är medveten om att elektrotekniker kan arbeta inom många olika områden, men är det ens värt att chansa med dessa åsikter av mina?

E-teknologer är ölhävande drägg som luktar och beter sig illa...

Men, din farhåga är alltså att man efter avlaggd examen på E ska 'sitta och löda kretskort' iförd arbetskläder i en bullrig miljö?

Sannolikt kommer du dock efter examen få sitta i ett sunkigt kontorslandskap bland massa andra illaluktande ingenjörer med kläder i dålig passform. Men, just kretskortslödning kommer du med stor sannolikhet att slippa.
Citera
2016-10-05, 01:02
Medlem
Vad läsa för att förbereda inför elektroteknik?

Hade tänkt söka civilingenjörsprogrammet i elektroteknik nästa höst, men eftersom det var sex år sedan jag läste basår behöver jag friska upp gymnasiefysiken. Detta hade jag tänkt göra på min fritid nästa termin samtidigt som jag läser någon kurs som kan vara relevant förberedning inför utbildningen. Min fråga är alltså vilken typ av kurs som skulle vara bäst att läsa som förberedning. Är intresserad av matte så det har jag hållit au-jour trots de gånga åren, har dock begränsad erfarenhet av programmering o.d., så jag funderar på att söka något datavetenskap-relaterat. Kan detta vara ett bra val eller borde jag hellre läsa något som är mer direkt el-relaterat?
Citera
2016-10-05, 09:08
Medlem
Skulle lägga mest krut på matten om jag var i din sits. Alla fysik/elektronik-kurser ligger senare i programmet och bygger på matten man läst under första terminerna, så är osäker på om man skulle ha jättestor nytta av att repetera gymnasiefysik innan man börjar ettan.

Det som de flesta tragglar med är som sagt matten. Man går ganska snabbt in på nya nya saker som är obekanta från gymnasiematten och det är högt tempo. Upplägget är lite olika på olika skolor, men generellt är det någon form av grundkurs, sedan linjär algebra och envariabelsanalys. Kolla på kursplanen för ditt program vettja! Kanske t om köp kurslitteraturen redan nu? (Du kommer ju ändå behöva den sen)

Ffa envaren skulle jag rekommendera att man börjar kolla på innan, då det är en rätt annorlunda logik från den matten man är van vid och tar lite tid att greppa.
Citera
2016-10-05, 12:33
Medlem
Som sagt, matematiken är viktigast. De första elektronikkurserna påminner en del om ellära/digitalteknik/elektronik-kurserna på gymnasiet, förutom att man använder andra lösningsmetoder med linjär algebra och komplexa tal.

Kika på vilka kurser du kommer läsa på högskolan och börja på dem direkt. Men visst, har du tid kan du dra igenom fysik 1/2 och ellära 1/2.

https://sv.wikipedia.org/wiki/J%CF%89-metoden
Citera
2017-07-07, 14:58
Medlem
Hur svårt teoretiskt är civilingenjörsprogrammet i elektroteknik?

Hur svårt teoretiskt är civilingenjörsprogrammet i elektroteknik? Hur mycket krävs att man studerar per vecka inkl schematid generellt? Mycket matematik?
Citera
2017-07-07, 15:00
Medlem
Fenjal888s avatar
Nu har jag inte läst specifika elektronik, men man får lägga en hel del tid. Själv lade jag inte så mycket på vardagarna men destomer på kvällar/helger. Tjusningen är väl att man studerar med vänner och göra det på ett bekvämt sätt så man kan inte riktigt jämföra det med "jobbtid" om det nu var det du var ute efter.

Ja, det är mycket matematik. Dock kan alla med normalintelligens klara av att bli civilingenjör så länge man försöker.
Citera
2017-07-07, 15:36
Medlem
Elektroteknik är tillämpad fysik/matematik samt programmering. Tveklöst ett av de mest krävande civilingenjörsprogram som existerar.
Citera
2017-07-07, 15:45
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvkuk
Hur svårt teoretiskt är civilingenjörsprogrammet i elektroteknik? Hur mycket krävs att man studerar per vecka inkl schematid generellt? Mycket matematik?

Ja det är mycket matte. Dock läser de lite i taget. Dvs. De har normalt många separata kurer i elkretsanalys, syntes, analogelektronik osv.

När jag läste Informationsteknik så hade vi en ganska fet kurs i elkretsanalys som jag tentade 3 gånger, men fick A på sissta gången, med ny lärare och lite enklare tenta.

De som läste året innan mig läste en kombinationkurs på en hel termin med EL och matte och den var inte najs.

Har även läst El & Våg som är fysik. Den är nog en av de jobbigare fysikurserna, men det är typ maxwells ekvationer på integralform (av någon anledning) och rymdpolära koordinater som används när man räknar på fält runt saker. Vi hade även uppgifter på vågledare kommer jag ihåg.

Jobbigaste sakerna i Elkretsen var väll differentialekvationerna. Men de kan egentligen alla lösas på ungefär samma sätt med en "trollformel". Det där med northon och thevenin ekvivalenter, nodanalys och maskanslys samt opamps tyckte jag var ganska lätt. Det handlade mer om att göra många exempel.
Senast redigerad av Xer0 2017-07-07 kl. 16:02.
Citera
2017-07-07, 17:45
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvkuk

På KTH så går E den lätt ökända kursen i teoretisk elektroteknik (som även F har en variant på). Där brukar det så vitt jag minns vara cirka 80% av studenterna på E som får underkänt på första tentan (att jämföra med ungefär 50% underkända på F). Det är alltså en kurs som ganska många tycks uppfatta som svår, och/eller inte lyckas förbereda sig tillräckligt bra inför tentan.

Bortsett från den kursen så är det troligtvis ganska jämförbart med andra civilingenjörsprogram på det hela taget. Alla civilingenjörsprogram innehåller ganska mycket matte, och även andra kurser som ingår är i ganska stor utsträckning tillämpningar av de mattekurser man läser i början.
Citera
2017-07-07, 17:53
Medlem
rex144s avatar
pretty hard , det är som att fråga en boxare om det är jobbigt att gå matcher och få en massa smällar?

det är inget att rekomendera för vanliga människor, bara det att du behöver fråga betyder att du troligen inte är rätt person för att gå detta program,

en boxare har fighting spirit han älskar att slåss att knäcka sin motståndare, det är inget som en vanlig människa kan förstå, de som läser elektroteknik har troligen redan läst flera böcker ur deras litteraturlista, de var nyfikna och intresserade..., de nöjde sig aldrig med vanlig matte på gymnasiet och är insatta i elektroteknik , troligen 80% är deras pappa en ingenjör eller jobbar med teknik

du måste älska problemlösning.... inte bara kunna tillägna dig teoretisk kunskap
Senast redigerad av rex144 2017-07-07 kl. 18:10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in