Citat:
Ursprungligen postat av
Falukorvkuk
Hur svårt teoretiskt är civilingenjörsprogrammet i elektroteknik? Hur mycket krävs att man studerar per vecka inkl schematid generellt? Mycket matematik?
Ja det är mycket matte. Dock läser de lite i taget. Dvs. De har normalt många separata kurer i elkretsanalys, syntes, analogelektronik osv.
När jag läste Informationsteknik så hade vi en ganska fet kurs i elkretsanalys som jag tentade 3 gånger, men fick A på sissta gången, med ny lärare och lite enklare tenta.
De som läste året innan mig läste en kombinationkurs på en hel termin med EL och matte och den var inte najs.
Har även läst El & Våg som är fysik. Den är nog en av de jobbigare fysikurserna, men det är typ maxwells ekvationer på integralform (av någon anledning) och rymdpolära koordinater som används när man räknar på fält runt saker. Vi hade även uppgifter på vågledare kommer jag ihåg.
Jobbigaste sakerna i Elkretsen var väll differentialekvationerna. Men de kan egentligen alla lösas på ungefär samma sätt med en "trollformel". Det där med northon och thevenin ekvivalenter, nodanalys och maskanslys samt opamps tyckte jag var ganska lätt. Det handlade mer om att göra många exempel.