Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-21, 13:26
Medlem
KorvDroganoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för ditt inlägg.

Ja verkligen ett mycket intressant och märkligt fall.

Jättebra att vi har en skribent i tråden som själv bor i Varna.

Först bodde den försvunne på Hotel Viva och därefter flyttade han för en natt över till Hotel Color. Detta hotel skall ligga i de centrala delarna av Varna.

Hotel Color Varna

Ser man på bilderna från hotellet är det svårt att förstå vad det var som skrämde Lars? Något med hotellet gjorde att han skall ha lämnat detta redan kl. 01.00 den 2014-07-08.
Hotellet är lite märkligt valt, åtminstone om man är i stan för att se Varna. Men det verkar han ju inte varit, utan han behövde mer någonstans att knoppa ett par nätter i väntan på hemresa och då spelar belägenheten mindre roll.

Turister som kommer hit bor mycket "närmare" centrum. Han bodde ju lite närmare flygplatsen, om än marginellt. Detta gör dock ganska stor skillnad i den här staden.

Där han bodde har man inte alls en central känsla även om det tekniskt sett ligger i centrum. Det finns säkerligen lika billiga och mysigare hotell belägna i de mer centrala delarna.

Jag skulle aldrig rekommendera någon att bo i området han bodde då det gränsar till rätt osköna/fattiga områden(enligt folk som bott här längre än mig). Men det är verkligen på gränsen. Det närliggande området Maksuda är ett ökänt zigenarområde, men där är det mest fattigdom som råder, och kan inte tänka mig att de utgör något större hot för en vanlig turist såvida det inte handlar om att de vill råna/lura på pengar. Är väldigt sällan bråk och stök i den här stan. Bulgarerna är tvärtemot vad man kan tro extremt lugna, beskedliga och inte alls konfliktsökande. Med naturliga undantag för rötäggen som alltid finns, överallt. Här är de dock få.

Första hotellet han bodde på var i Golden Sands, som ligger 20 minuter bort, och kan knappast anses höra till varna, även om det tekniskt sett gör det. Man skiljer på Golden Sands och Varna som två helt skilda städer.

I övrigt är Varna högsätet för organiserad brottslighet/maffia i landet. Man ser eller hör dem aldrig, men man vet att de finns där, då de äger i princip allt från flygbolag till försäkringsbolag och nattklubbar.

Edit: Efter att ha läst på lite hos olika källor verkar han ha varit väldigt paranoid. Vad den paranoian kom av är svårt att veta förstås. Men mycket pekar på irrationellt betende och möjligen har han varit verklighetsfrånvänd i oklar utsträckning.
Senast redigerad av KorvDroganoff 2016-08-21 kl. 13:47.
Citera
2016-08-21, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Han kan nog drabbats av någon skada som gjort honom något förvirrad. Möjligtvis också att han kanske druckit eller använt droger av något slag. Vet man säkert vid överfallet att det inte varit något slags bråk innan? Ett hastigt uppkommet bråk brukar väl mer sällan leda till att någon förföljer en, om det nu var så att han var förföljd och inte bara råkade få syn på några som råkade vara på samma turistort som han var på ett antal gånger. Fast vissa platser i Bulgarien är väl känt för gängkriminalitet. Ett tämligen frekvent sätt att råna folk på är väl att droppa i något i en drink eller något för att få ett lätthanterligt offer.
Men det låter som att han skulle kunnat drabbats av något vid överfallet, kanske inte nödvändigtvis hjärnskada, han kanske "bara" blev otroligt skärrad?

Att han är 28-år och bor hemma säger väl inte mycket om hur han var mentalt, för att spara pengar eller för att hjälpa sjuk förälder (?).

Han sade ju, att bulgariska ligister "betalats" av nagra tyska fotbollssupportrar för att misshandla honom. Hur visste han det? Det är väl knappast troligt, att nagra fotbollssupportrar skulle betala nagon för att sla en kille. Eller skulle ligisterna ha sagt till honom "Nu ska du fa stryk, det har vi betalats för!"? Alltsammans later som en dalig lögn.

Att bo hos föräldrarna vid 28, är enligt min mening ett klart tecken pa omognad. Att skylla pa faderns sjukdom är lite löjligt.
Citera
2016-08-21, 13:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hjärnskada och/eller psykos?

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Han kan nog drabbats av någon skada som gjort honom något förvirrad. Möjligtvis också att han kanske druckit eller använt droger av något slag. Vet man säkert vid överfallet att det inte varit något slags bråk innan? Ett hastigt uppkommet bråk brukar väl mer sällan leda till att någon förföljer en, om det nu var så att han var förföljd och inte bara råkade få syn på några som råkade vara på samma turistort som han var på ett antal gånger. Fast vissa platser i Bulgarien är väl känt för gängkriminalitet. Ett tämligen frekvent sätt att råna folk på är väl att droppa i något i en drink eller något för att få ett lätthanterligt offer.
Men det låter som att han skulle kunnat drabbats av något vid överfallet, kanske inte nödvändigtvis hjärnskada, han kanske "bara" blev otroligt skärrad?

Att han är 28-år och bor hemma säger väl inte mycket om hur han var mentalt, för att spara pengar eller för att hjälpa sjuk förälder (?).

Jag tror att han kan mycket väl kan ha drabbats av någon hjärnskada och/eller psykos i samband med att örhinnan skadades.

Detta med droger vet vi inte. Ett alternativ kan ha varit på det sätt som den bulgariska bloggen Misterika spekulerar om.
Citera
2016-08-21, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag tror att han kan mycket väl kan ha drabbats av någon hjärnskada och/eller psykos i samband med att örhinnan skadades.

Detta med droger vet vi inte. Ett alternativ kan ha varit på det sätt som den bulgariska bloggen Misterika spekulerar om.

Misterika skriver pa usel engelska, i övrigt är det skapliga resonemang. Men jag vet inte exakt vad du menar här? Misterika uppger ett antal tänkbara orsaker.

Hur kan han ha försvunnit? Frivilligt, planerat försvinnande, där han iscensatt förvirring, tror jag man kan utesluta. Död genom olyckshändelse likasa, p.g.a. den försvunna kroppen. Aterstar självmord eller mord. Eller försvunnen i förvirring. Med tanke pa den försvunna kroppen, tvivlar jag pa ett mord. Vore han pa drift i Östeuropa, borde han ha aterfunnits.

Självmord i förvirrat tillstand, där han flytt fran inbillade förföljare och hoppat i Svarta Havet och simmat ut tills han drunknat?
Citera
2016-08-21, 15:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressant information.

Citat:
Ursprungligen postat av KorvDroganoff
Hotellet är lite märkligt valt, åtminstone om man är i stan för att se Varna. Men det verkar han ju inte varit, utan han behövde mer någonstans att knoppa ett par nätter i väntan på hemresa och då spelar belägenheten mindre roll.

Turister som kommer hit bor mycket "närmare" centrum. Han bodde ju lite närmare flygplatsen, om än marginellt. Detta gör dock ganska stor skillnad i den här staden.

Där han bodde har man inte alls en central känsla även om det tekniskt sett ligger i centrum. Det finns säkerligen lika billiga och mysigare hotell belägna i de mer centrala delarna.

Jag skulle aldrig rekommendera någon att bo i området han bodde då det gränsar till rätt osköna/fattiga områden(enligt folk som bott här längre än mig).
Men det är verkligen på gränsen. Det närliggande området Maksuda är ett ökänt zigenarområde, men där är det mest fattigdom som råder, och kan inte tänka mig att de utgör något större hot för en vanlig turist såvida det inte handlar om att de vill råna/lura på pengar. Är väldigt sällan bråk och stök i den här stan. Bulgarerna är tvärtemot vad man kan tro extremt lugna, beskedliga och inte alls konfliktsökande. Med naturliga undantag för rötäggen som alltid finns, överallt. Här är de dock få.

Första hotellet han bodde på var i Golden Sands, som ligger 20 minuter bort, och kan knappast anses höra till varna, även om det tekniskt sett gör det. Man skiljer på Golden Sands och Varna som två helt skilda städer.

I övrigt är Varna högsätet för organiserad brottslighet/maffia i landet. Man ser eller hör dem aldrig, men man vet att de finns där, då de äger i princip allt från flygbolag till försäkringsbolag och nattklubbar.

Edit: Efter att ha läst på lite hos olika källor verkar han ha varit väldigt paranoid. Vad den paranoian kom av är svårt att veta förstås. Men mycket pekar på irrationellt betende och möjligen har han varit verklighetsfrånvänd i oklar utsträckning.

Stort tack för den här informationen från en som själv bor i Varna.

Nu var ju Lars inte bekant med Varna i någon större utsträckning efter endast en vecka där - om ens något alls. Med stor sannolikhet hade han spenderat större delen av sin vistelse i Golden Sands. Därför skall han bett denne taxichaufför att köra honom till ett "billigt hotell". Chauffören valde då detta ställe av någon anledning. Om hotellet kan anses vara billigt i Varna vet jag inte?

Så du som bor i staden skulle aldrig rekommendera Hotel Color. Intressant. Taxichauffören tyckte tydligen tvärtom. Känner du till om mycket turister bor på detta hotell?

Varna och Golden Sands är alltså två helt skilda städer. Bra att känna till. Hur många invånare bor i Golden Sands?

Ja den försvunne verkar ha varit helt paranoid och det verkar ha blivit värre. Han kan mycket väl ha varit verklighetsfrånvänd. Att han befann sig helt ensam på en ort där de inte pratade tyska och som var okänd för honom lär också ha bidragit till hans märkliga beteende.

Hade hans båda reskamrater stannat kvar tror jag att det kanske aldrig hade blivit på det här tragiska sättet. Fast detta är ju inte resekamraternas fel eftersom de erbjöd sig att stanna men Lars avslog deras erbjudande.

Dessutom var faktiskt Lars Mittank hela 28 år. Han var inte ett barn. Ingen kunde ju misstänka att han inte skulle kunna klara av en eller två dagar till i Varna. Precis som skribenten har-analys har skrivit så kunde Lars ha tagit tåget eller bussen eftersom han inte fick flyga.

Modern skall tydligen ha bokat en flygbiljett från Varna till Tyskland och sedan vidare med buss till Hamburg.

Han måste i stort sett ha haft en enda tanke i huvudet och det var att komma hem till Tyskland så fort som möjligt. Ändå springer han i en rasande fart ut från flygplatsen i full panik och försvinner slutligen i en närliggande skog.

Enligt modern så var det första gången som sonen hade varit på en sådan här slags semester. Han kan för första gången ha rest ensam i sitt liv utan sin familj? Övriga semestrar kanske hade företagits tillsammans med familjen?

Tror du att Lars Mittanks fortfarande kan vara i livet? Om du gör det förklara gärna varför. Eftersom du är bekant och känner till detta område så är det extra intressant att höra vad en sådan skribent tror.

Om du inte tror att han är i livet vad tror då det var som hände honom?

Att Lars Mittanks försvinnande har lyckats med att "kvala in" som ett av de stora mysterierna internationellt sett säger hur intressant och märkligt hans fall är. Dessutom tillika mycket tragiskt.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-08-21 kl. 16:17.
Citera
2016-08-21, 16:23
Medlem
KorvDroganoffs avatar
När jag läser om hotellet så verkar det vara ett helt okej ställe med många nöjda kunder, inklusive åtminstone en kompis till mig(en bulgar, verkar mest vara bulgarer som bor där). Det är väl mest att det inte är så centralt om man turistar - vilket Lars inte gjorde. En grej kan ju vara att taxichaffisen har ett samarbete med hotllet och får lite provision om han kör dit folk. Prismässigt vet jag inte hur det förhåller sig, men mitt i centrum finns åtminstone ett vandrarhem som antagligen är det billigaste boendealternativet i staden. Detta får mig att tänka att de kanske samarbetade.

Hotellet ligger verkligen avsides på en bakgata, långt ifrån där man som turist rör sig. När jag var ny här varnades jag ofta för områdena bakom Katedralen, ungefär där han bodde, men detta är på grund av problemet med zigenare. De utgör nog inte någon större fara tror jag, mer än att de kanske rånar dig om du har osis. Men något mer organiserat, att de stalkar till flygplatsen osv - inte en chans.

På denna bild ser man att det inte direkt är mitt i centan hotellet ligger, utan i ett hyfsat fattigt/genosnittligt område i utaknten av centrum.

Gällande att han sade till sin mor att han befann sig högt upp så är det första jag osökt kommer att tänka på Hotel Cherno More. Det är antagligen högsta byggnaden i Varna och man kan ta sig högst upp när som helst, då det ligger en pianobar i toppen. Ett inte helt dumt ställe att söka skydd på, beroende på vad man fruktar. Men denna "höjd" han talar om kan förstås ha varit vad som helst.

Angående vad jag tror.. så vet jag faktiskt inte. har inte hunnit läsa tillräckligt om det. men om han bara stack till skogs så bör man ha hittat en kropp eller rester från en kropp. Och det har man väl inte?

Runt flygplatsen är det mest bara skog och små byar, vet inte vart han sklle tagit vägen därifrån.

Nu lutar jag åt att han bara var väldigt paranoid och hade vnföreställningar, något som drev honom i graven.

Edit: Rätt nära hans hotell finns även en lång bro, under vilken det finns höga hus i ett nedgånget indutriområde. Bron leder över till andra sidan vattnet. Asparuhovo-bron heter den.
Senast redigerad av KorvDroganoff 2016-08-21 kl. 16:27.
Citera
2016-08-21, 16:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel 2015.

Abendzeitung München 4 juni 2015

Citat: "Als ein Mann in Uniform eine halbe Stunde später ebenfalls das Behandlungszimmer betrat, rannte Lars panisch nach draußen. Mobiltelefon und Gepäck ließ er zurück. Er überquerte einen Parkplatz, kletterte über einen Zaun und verschwand in einem Feld mit Sonnenblumen.

Sandra Mittank hat die Hoffnung nicht aufgegeben, ihren Sohn von der Vermisstenliste streichen und einmal wieder in die Arme schließen zu können. „Vielleicht hat er eine Psychose und irrt verwirrt durch Bulgarien“, sagt die 52-Jährige."
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-08-21 kl. 16:31.
Citera
2016-08-21, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KorvDroganoff
När jag läser om hotellet så verkar det vara ett helt okej ställe med många nöjda kunder, inklusive åtminstone en kompis till mig(en bulgar, verkar mest vara bulgarer som bor där). Det är väl mest att det inte är så centralt om man turistar - vilket Lars inte gjorde. En grej kan ju vara att taxichaffisen har ett samarbete med hotllet och får lite provision om han kör dit folk. Prismässigt vet jag inte hur det förhåller sig, men mitt i centrum finns åtminstone ett vandrarhem som antagligen är det billigaste boendealternativet i staden. Detta får mig att tänka att de kanske samarbetade.

Hotellet ligger verkligen avsides på en bakgata, långt ifrån där man som turist rör sig. När jag var ny här varnades jag ofta för områdena bakom Katedralen, ungefär där han bodde, men detta är på grund av problemet med zigenare. De utgör nog inte någon större fara tror jag, mer än att de kanske rånar dig om du har osis. Men något mer organiserat, att de stalkar till flygplatsen osv - inte en chans.

På denna bild ser man att det inte direkt är mitt i centan hotellet ligger, utan i ett hyfsat fattigt/genosnittligt område i utaknten av centrum.

Gällande att han sade till sin mor att han befann sig högt upp så är det första jag osökt kommer att tänka på Hotel Cherno More. Det är antagligen högsta byggnaden i Varna och man kan ta sig högst upp när som helst, då det ligger en pianobar i toppen. Ett inte helt dumt ställe att söka skydd på, beroende på vad man fruktar. Men denna "höjd" han talar om kan förstås ha varit vad som helst.

Angående vad jag tror.. så vet jag faktiskt inte. har inte hunnit läsa tillräckligt om det. men om han bara stack till skogs så bör man ha hittat en kropp eller rester från en kropp. Och det har man väl inte?

Runt flygplatsen är det mest bara skog och små byar, vet inte vart han sklle tagit vägen därifrån.

Nu lutar jag åt att han bara var väldigt paranoid och hade vnföreställningar, något som drev honom i graven.

Edit: Rätt nära hans hotell finns även en lång bro, under vilken det finns höga hus i ett nedgånget indutriområde. Bron leder över till andra sidan vattnet. Asparuhovo-bron heter den.

Enligt dokumentären pa Spiegel-TV (finns pa Youtube), ska en bulgarisktalande kollega till en tysk privatdetektiv ha undersökt Hotel Color. Det ska ha framkommit, att det säljs bl. a. hasch i baren, samt att det finns möjlighet att beställa prostituerade. "Okej ställe", är kanske ett omdöme man bör vara försiktig med.

De spekuleras i, att Lars kan ha bevittnat exempelvis tvangsprostitution eller nagot valdsbrott pa hotellet, som gjort honom skärrad. Men det förklarar ju inte hans flykt fran flygplatsen.

En annan sak: Vad jag vet finns inga uppgifter om att Lars bodde hos föräldrarna, däremot ska han ha besökt dem dagligen, p.g.a. att hans far haft en stroke.
Citera
2016-08-21, 16:40
Medlem
Hmm... är lite förvånad över att så stor fokus ligger på Lars egna psykiska hälsa. Om någon flyr i panik från en flygplats, klättrar över ett staket och försvinner in i skogen och sen är spårlöst borta även efter 2 års utredningar och sökanden klargör det att man inte har hittat någon kropp.

Alla hans ägodelar inkl pengar och id-kort är kvar på flygplatsen. Han har alltså flytt i panik från någonting. Att han skulle leva är högst osannolikt. Man klarar inte av att hålla sig borta från världen utan några resurser i ett land där man inte ens talar språket. Någon skulle uppmärksamma honom.

Den starkaste teorin är därför att han verkligen var i trubbel och att det fanns personer som ville ha fast honom. Tydligen fastnade ingen sådan person på film på flygplatsen och man ser ingen som springer efter honom. Men det är högst troligt att denna person/personerna såg vilken väg Lars flydde.

Därefter ska han blivit infångad, kanske i skogen långt bort från vittnen. Mördad och kroppen undangömd. Spårlöst borta.

Då hänger hela händelsen ihop. Alla andra förklaringar ger väl frågetecken medan ovanstående mord och gömda kropp-teorin förklarar varför han är spårlöst borta. Om kroppen är väl gömd så lär mysteriet aldrig lösas och vi får heller aldrig veta varför.
Citera
2016-08-21, 16:44
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Han sade ju, att bulgariska ligister "betalats" av nagra tyska fotbollssupportrar för att misshandla honom. Hur visste han det? Det är väl knappast troligt, att nagra fotbollssupportrar skulle betala nagon för att sla en kille. Eller skulle ligisterna ha sagt till honom "Nu ska du fa stryk, det har vi betalats för!"? Alltsammans later som en dalig lögn.

Att bo hos föräldrarna vid 28, är enligt min mening ett klart tecken pa omognad. Att skylla pa faderns sjukdom är lite löjligt.

Nä det är det jag tänkte att han kanske varit inblandad i något bråk eller så och att det kanske inte var "avklarat" ifall det nu var några som förföljde honom (men om det är typisk turistort så är det väl inte osannolikt att man råkar på folk som exempelvis bor på närliggande hotell när man går ut och käkar och så).
Alltså att bråket var mer än slumpmässigt gruff/överfall men att han förtigtit detta isåfall.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-08-21 kl. 16:47.
Citera
2016-08-21, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Hmm... är lite förvånad över att så stor fokus ligger på Lars egna psykiska hälsa. Om någon flyr i panik från en flygplats, klättrar över ett staket och försvinner in i skogen och sen är spårlöst borta även efter 2 års utredningar och sökanden klargör det att man inte har hittat någon kropp.

Alla hans ägodelar inkl pengar och id-kort är kvar på flygplatsen. Han har alltså flytt i panik från någonting. Att han skulle leva är högst osannolikt. Man klarar inte av att hålla sig borta från världen utan några resurser i ett land där man inte ens talar språket. Någon skulle uppmärksamma honom.

Den starkaste teorin är därför att han verkligen var i trubbel och att det fanns personer som ville ha fast honom. Tydligen fastnade ingen sådan person på film på flygplatsen och man ser ingen som springer efter honom. Men det är högst troligt att denna person/personerna såg vilken väg Lars flydde.

Därefter ska han blivit infångad, kanske i skogen långt bort från vittnen. Mördad och kroppen undangömd. Spårlöst borta.

Då hänger hela händelsen ihop. Alla andra förklaringar ger väl frågetecken medan ovanstående mord och gömda kropp-teorin förklarar varför han är spårlöst borta. Om kroppen är väl gömd så lär mysteriet aldrig lösas och vi får heller aldrig veta varför.

Det är inte troligt att han skulle jagas av kriminella, som dessutom skulle ha sadana resurser att de även hade förgreningar till flygplatsen! Om han varit i trubbel med folk, hade det knappast rört sig om organiserad brottslighet, utan smakriminella. Men det är väldigt osannolikt att de skulle jaga honom över hela staden för nagon struntsak.

Hans psykiska hälsa är naturligtvis värd att sätta fragetecken för. Det finns all anledning att misstänka ett psykosgenombrott eller paranoid schizofreni t. ex.. Hans far hade haft stroke, troligen inte särskilt gammal.
Citera
2016-08-21, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Det är inte troligt att han skulle jagas av kriminella, som dessutom skulle ha sadana resurser att de även hade förgreningar till flygplatsen! Om han varit i trubbel med folk, hade det knappast rört sig om organiserad brottslighet, utan smakriminella. Men det är väldigt osannolikt att de skulle jaga honom över hela staden för nagon struntsak.

Hans psykiska hälsa är naturligtvis värd att sätta fragetecken för. Det finns all anledning att misstänka ett psykosgenombrott eller paranoid schizofreni t. ex.. Hans far hade haft stroke, troligen inte särskilt gammal.

Jo, men hans psykiska hälsa förklarar inte på något sätt att han är spårlöst försvunnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in