Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-20, 13:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett verkligt förbryllande och märkligt försvinnande är fallet med Lars Mittank. Hans försvinnande har blivit mycket uppmärksammat och finns åtminstone på engelska och spanska förutom tyska.

28-årige Lars Mittank reste 14-06-30 tillsammans med två vänner till Varna i Bulgarien vid Svarta havet från Tyskland för att roa sig. På femte dagen så kom han att skada sitt ena öra. Vid två tillfällen skall han ha blivit utsatt för fysiskt våld. Första gången på stranden i samband med bråk om fotboll. Vid det andra tillfället skall han ha blivit misshandlad av flera personer från Bulgarien eller Ryssland. Denna misshandel berättade han om för sina båda kamrater.

Han besöker därför en läkare och får då reda på att örontrumman är skadad och uppmanas därför att inte flyga. Han blir också ordinerad antibiotika CEFUROXIME 500. Om han använde sig av medicinen är oklart?

2014-07-07 reser hans båda kamrater hem till Tyskland. Dessa vill stanna men Lars menar att de skall resa. Natten mot 2014-07-08 ringer han sin mamma och berättar att han bor på ett pensionat som han anser är konstigt och berättar att han kommer att lämna stället vilket han också gör. Han ringer henne ytterligare en gång och tar upp detta med den medicin som han har fått. Han verkar inte vara bekväm med den. Han berättar vidare för henne att fyra män förföljer honom.

Var han höll till resten av denna natt är oklart men ankommer tidigt på morgonen 2014-07-08 till flygplatsen i Varna. Flygplatsens övervakningskameror registrerar honom när han lugnt kommer gående med sin ryggsäck och en väska i högra handen genom entrén och in i flygplatshallen.

Han tänker uppsöka flygplatsläkaren vilket han också gör. Lars verkar orolig. Under deras samtal tittar en flygplatsanställd in genom dörren till läkarens mottagning och växlar några ord med denne. Lars blir då ännu oroligare och rädd. Han verkar gripas av panik och 46 minuter efter att han lugnt promenerade in på flygplatsen så flyr han samma väg i panik springande. Hans bagage lämnade han kvar på läkarens mottagning.

Flygplatsens övervakningskameror registrerar Lars när han i full panik springer genom flygplatshallen. Därefter kan man se honom springa ut på det solbelysta flygplatsområdet för att slutligen klättra över ett högt staket. Kameran har inte fångat honom på bild när han klättrar över detta höga staket men det måste han ha gjort för att kunna ta sig från Varnas flygplats. Detta klipp har fått stor spridning.

Den försvunne har aldrig tidigare lidit av psykisk ohälsa.

Han är även efterlyst via Interpol.

Lost in the Grey

Missing Lars Mittank

XY ungelöst 24/9-14

Fall Lars Mittank Flucht und Panik

Lars Mittank Mystery

Vad tror ni hände med Lars Mittank? Blev han mördad? Lever han än idag? Vad/vem var det på flygplatsen som gjorde honom panikslagen? Kan han ha erhållit en hjärnskada i samband med det fysiska våldet?
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-08-20 kl. 14:08.
Citera
2016-08-20, 14:21
Medlem
Jag tror inte att han lever idag. Det finns en tysk dokumentär, jag tror det var Spiegel TV. Den finns pa Youtube, och verkar relativt uttömmande. Det finns ju en del förbryllande omständigheter i detta fall - som räknas in bland de "stora mysterierna" internationellt.

I den dokumentären jag sag, nämna att Lars saknat normal aptit. Dessutom skulle nagra bulgariska ligister enligt Lars ha blivit betalda för att misshandla honom. I och med det ska han ha adragit sig trumhinneskadan. I dokumentären framställs han ju som en helyllekille, och kanske var detta den första utlandsresa han gjort i sitt 28-ariga liv? Men hur var det egentligen?

- Hur kunde Lars veta, att de bulgariska ligisterna blivit betalda för att misshandla honom? Och denna betalning ska de ha fatt av nagra fotbollshuliganer, som höll pa ett annat fotbollslag. Kanske Lars version av det hela är pahittad? Kanske han var lite labil, och en brakstake?

- Han rusade ut fran flygplatsen, och lämnade bagaget kvar. Ända kom ingen reaktion fran vakterna. Hans väska kunde ha innehallit en bomb, t. ex.

- Han bodde pa ett pensionat/hotell "Color", i en av de ruffigaste stadsdelarna, där det bl. a. finns manga zigenare. Varför tog han in där?

- Han hade ett anmärkningsvärt stort behov av kontanter, som han bad modern att skicka. Varför? Hade han i själva verket problem med droger, som han förteg?

- Hans kontakt med modern verkar lite för tät, för en 28-arig man. Han framstar som en person, som absolut inte skulle klara sig "i alla väder", utan verkar anmärkningsvärt beroende av sina närmaste.

Han kan ha drabbats av nagon form av psykos, som utlösts av narkotika kombinerat med smärtstillande medel. Självmord tror jag pa här. Hoppat i vattendrag, och kroppen försvunnit.

Att han skulle varit jagad av bulgariska kriminella, verkar osannolikt för en 28-arig ostraffad person utan större kapital.
Citera
2016-08-20, 17:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Var detta första gången Lars Mittank gjorde en utlandsresa på egen hand?

Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Jag tror inte att han lever idag. Det finns en tysk dokumentär, jag tror det var Spiegel TV. Den finns pa Youtube, och verkar relativt uttömmande. Det finns ju en del förbryllande omständigheter i detta fall - som räknas in bland de "stora mysterierna" internationellt.

I den dokumentären jag sag, nämna att Lars saknat normal aptit. Dessutom skulle nagra bulgariska ligister enligt Lars ha blivit betalda för att misshandla honom. I och med det ska han ha adragit sig trumhinneskadan. I dokumentären framställs han ju som en helyllekille, och kanske var detta den första utlandsresa han gjort i sitt 28-ariga liv? Men hur var det egentligen?

- Hur kunde Lars veta, att de bulgariska ligisterna blivit betalda för att misshandla honom? Och denna betalning ska de ha fatt av nagra fotbollshuliganer, som höll pa ett annat fotbollslag. Kanske Lars version av det hela är pahittad? Kanske han var lite labil, och en brakstake?

- Han rusade ut fran flygplatsen, och lämnade bagaget kvar. Ända kom ingen reaktion fran vakterna. Hans väska kunde ha innehallit en bomb, t. ex.

- Han bodde pa ett pensionat/hotell "Color", i en av de ruffigaste stadsdelarna, där det bl. a. finns manga zigenare. Varför tog han in där?

- Han hade ett anmärkningsvärt stort behov av kontanter, som han bad modern att skicka. Varför? Hade han i själva verket problem med droger, som han förteg?

- Hans kontakt med modern verkar lite för tät, för en 28-arig man. Han framstar som en person, som absolut inte skulle klara sig "i alla väder", utan verkar anmärkningsvärt beroende av sina närmaste.

Han kan ha drabbats av nagon form av psykos, som utlösts av narkotika kombinerat med smärtstillande medel. Självmord tror jag pa här. Hoppat i vattendrag, och kroppen försvunnit.

Att han skulle varit jagad av bulgariska kriminella, verkar osannolikt för en 28-arig ostraffad person utan större kapital.

Tyvärr tror jag det samma.

Ja Lars Mittanks försvinnande räknas in bland de stora mysterierna internationellt.

Det finns många dokumentärer från Spiegel TV. Här en av dem:

Dokumentär Spegel TV

Resan till Bulgarien kan ha varit hans första resa utomlands som han inte gjorde tillsammans med sin familj. Lars var/är född i Berlin men bodde vid försvinnandet i Marne samt arbetade i Wilhelmshaven. Han var/är familjen Mittanks ende son. Vet inte om han fortfarande bodde hemma hos föräldrarna? Som jag har förstått var/är han familjens enda barn.

Flygplatsläkaren på Varna flygplats, Kosta Kostov, sa bl. a. efter översättningen att Lars hade "angst um sein leben" när de träffades.

Familjen Mittank har också engagerat en privatdetektiv, Andreas Gütig, som själv reste ner till Varna. Det verkar också som att den försvunnes mor varit i Varna.

När det gäller narkotika så kom hans efterlämnade bagage att genomsökas. Där fanns i a f ingen sådan.

Varför Lars tog in på Hotel Color natten den 7-8 juli förstår jag inte. Varför bo i en av stadens ruffigaste delar?

Om detta var första gången som han gjorde en resa utomlands på egen hand lär han ha känt sig osäker i denna främmande miljö. Speciellt efter att hans två reskamrater hade rest hem. Kanske var det därför han hade täta kontakter med modern?

Jag tror att han drabbades av någon slags hjärnskada i samband med trumhinnesskadan. Jag tror vidare, i första hand, att han tyvärr kom att avlida medelst självmord eller olycka. Mord kan dock inte uteslutas.

Hamburger Abendblatt
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-08-20 kl. 18:46.
Citera
2016-08-20, 20:10
Medlem
Lars "gjorde karriär" pa ett kolkraftverk, enligt uppgift i en av dokumentärerna. Vad det innebar exakt, vilken position han hade, är oklart. Dessutom hjälpte han till och tog hand om sin sedan länge sjuke far. Var han bodde, är inte nämnt.

Orsaken till att Lars inte kunde flyga hem tillsammans med kamraterna, ska ha varit hans trumhinneskada. Kamraterna ska ha erbjudit sig att stanna, men Lars avböjde med motiveringen att han skulle läggas in pa sjukhus för operation. Dock visade det sig senare att inläggningen inte kunde genomföras. Om det berodde pa att försäkringen inte täckte det, vet jag inte. Det är dock här som det anmärkningsvärda börjar. Varför tar Lars inte första bästa buss eller tag därifran? Varför checka in pa ett skumt hotell?

Det finns ocksa vittnesmal om att han tagit en taxi fran det ruffiga distriket till flygplatsen - och att hans pupiller ska ha varit förstorade. Det far man väl tolka som att han antingen tagit nagon drog, eller att hans medicin haft den biverkningen.

Lars uppgift om "lejda bulgariska slagskämpar" som ska ha misshandlat honom, är tvivelaktig.

Valet av resmal vittnar om att killarna kanske inte var riktigt sa skötsamma som de vill verka. Varna är ökänt för ungdomar, som gillar sprit- och droger. Lars kanske använde nagon form av centralstimulerande narkotika i Tyskland - för att orka med yrkesliv och varden av fadern?

Lars k a n ha mördats, men motivet verkar väl svagt. Han hade just inga pengar. Och undanskaffandet av kroppen ter sig i det läget omotiverat.
Senast redigerad av har-analys 2016-08-20 kl. 20:13. Anledning: skrivfel
Citera
2016-08-20, 21:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sprang in i en närliggande skog.

Citat:
Lars "gjorde karriär" pa ett kolkraftverk, enligt uppgift i en av dokumentärerna. Vad det innebar exakt, vilken position han hade, är oklart. Dessutom hjälpte han till och tog hand om sin sedan länge sjuke far. Var han bodde, är inte nämnt.

Orsaken till att Lars inte kunde flyga hem tillsammans med kamraterna, ska ha varit hans trumhinneskada. Kamraterna ska ha erbjudit sig att stanna, men Lars avböjde med motiveringen att han skulle läggas in pa sjukhus för operation. Dock visade det sig senare att inläggningen inte kunde genomföras. Om det berodde pa att försäkringen inte täckte det, vet jag inte. Det är dock här som det anmärkningsvärda börjar. Varför tar Lars inte första bästa buss eller tag därifran? Varför checka in pa ett skumt hotell?

Det finns ocksa vittnesmal om att han tagit en taxi fran det ruffiga distriket till flygplatsen - och att hans pupiller ska ha varit förstorade. Det far man väl tolka som att han antingen tagit nagon drog, eller att hans medicin haft den biverkningen.

Lars uppgift om "lejda bulgariska slagskämpar" som ska ha misshandlat honom, är tvivelaktig.

Valet av resmal vittnar om att killarna kanske inte var riktigt sa skötsamma som de vill verka. Varna är ökänt för ungdomar, som gillar sprit- och droger. Lars kanske använde nagon form av centralstimulerande narkotika i Tyskland - för att orka med yrkesliv och varden av fadern?

Lars k a n ha mördats, men motivet verkar väl svagt. Han hade just inga pengar. Och undanskaffandet av kroppen ter sig i det läget omotiverat.

Den försvunne verkar i a f ha bott på samma ställe som föräldrarna i Marne.

Jag har också funderat över detta. Lars kunde ju ta tagit tåg eller buss från Varna? Istället tar han in på Hotel Kolor i ett nedgånget område?

Jag har förstått att Varna är en stad som unga människor tycker är intressant med tanke på partys på stranden och nattlivet. Brudar, alkohol och droger.

Om Lars var påverkad av droger då han kom till flygplatsen vet vi inte men han betedde sig mycket märkligt.

Han kan helt riktigt ha mördats. Någon/några såg att han var turist och kanske trodde att han hade pengar eller kort på sig. I första hand tror jag mer på olycka eller självmord.

Han hade inte heller sin mobil, ID-handling eller andra personliga tillhörigheter med sig när han klättrade över detta höga staket. Dessa skickades sedan hem till modern.

Detta finns inte filmat av flygplatsens övervakningskameror att han klättrade över detta höga staket, men det finns vittnen till att han gjorde så. Därefter sprang han in i en närliggande skog. Vad gjorde Lars sedan?

Därefter försvinner alla spår efter honom. Med andra ord så hade han bara de kläder som han hade på sig.

Nu har det gått över två år och jag har svårt att se hur han skulle ha klarat sig under dessa år i Bulgarien eller någon annanstans överhuvudtaget?

Här är den mesta och noggrannaste information jag har läst om detta försvinnande på engelska:

Misterika - bulgarisk blogg

Vad betyder det tyska ordet "urlaub"?
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-08-20 kl. 21:30.
Citera
2016-08-20, 21:45
Medlem
Tack för länkarna, S2. Jag har läst lite pa ett tyskt diskussionsforum (där finns en nästan oändlig trad, ja flera ). Där nämns att hotellet dock ska ha ett ganska gott rykte, och inte vara ruffigt. Naväl, sadant är inte enkelt att bedöma.

Om han 28 ar gammal bodde hos föräldrarna, är det väl lite egendomligt, i bemärkelsen omoget.

Han ska ha fatt syn pa en väktare/arbetare, som av okänd anledning tittade in hos läkaren pa flygplatsen. Detta ska ha gjort honom skärrad. Kan han ha haft droger pa sig, i fickan, som han var rädd skulle upptäckas? Eller var han bara allmänt förvirrad/psykotisk?
Citera
2016-08-20, 21:45
Medlem
Urlaub = semester!
Citera
2016-08-20, 22:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Semester.

Citat:
Urlaub = semester!

Tack för den översättningen.

Läste någonstans, bland allt jag har läst, att detta var första gången som Lars hade åkt på en sådan här slags semester som denna. Detta enligt modern.
Citera
2016-08-21, 06:37
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Tack för länkarna, S2. Jag har läst lite pa ett tyskt diskussionsforum (där finns en nästan oändlig trad, ja flera ). Där nämns att hotellet dock ska ha ett ganska gott rykte, och inte vara ruffigt. Naväl, sadant är inte enkelt att bedöma.

Om han 28 ar gammal bodde hos föräldrarna, är det väl lite egendomligt, i bemärkelsen omoget.

Han ska ha fatt syn pa en väktare/arbetare, som av okänd anledning tittade in hos läkaren pa flygplatsen. Detta ska ha gjort honom skärrad. Kan han ha haft droger pa sig, i fickan, som han var rädd skulle upptäckas? Eller var han bara allmänt förvirrad/psykotisk?

Han kan nog drabbats av någon skada som gjort honom något förvirrad. Möjligtvis också att han kanske druckit eller använt droger av något slag. Vet man säkert vid överfallet att det inte varit något slags bråk innan? Ett hastigt uppkommet bråk brukar väl mer sällan leda till att någon förföljer en, om det nu var så att han var förföljd och inte bara råkade få syn på några som råkade vara på samma turistort som han var på ett antal gånger. Fast vissa platser i Bulgarien är väl känt för gängkriminalitet. Ett tämligen frekvent sätt att råna folk på är väl att droppa i något i en drink eller något för att få ett lätthanterligt offer.
Men det låter som att han skulle kunnat drabbats av något vid överfallet, kanske inte nödvändigtvis hjärnskada, han kanske "bara" blev otroligt skärrad?

Att han är 28-år och bor hemma säger väl inte mycket om hur han var mentalt, för att spara pengar eller för att hjälpa sjuk förälder (?).
Citera
2016-08-21, 12:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ville till ett billigt hotell efter att Lars lämnade Hotel Viva.

Citat:

Nej det är inte lätt att bedöma.

Efter att Lars lämnade Hotel Viva vid Golden sands för sista gången bad han taxichauffören att köra honom till ett billigt hotell. Detta enligt bloggen Misterika.

Varför vet vi tyvärr inte. Var det för att en flygplatsanställd tittade in hos flygplatsläkaren som hastigast? Var det för att Lars var tvungen att skriva under ett papper att han flög på egen risk? Var det för att han kan ha haft droger på sig? Var det någon annan okänd orsak?

Personligen tror jag att den försvunne var allmänt förvirrad/psykotisk. Intressant är vad Misterika skriver vad som ev. kan ha varit orsaken till detta.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-08-21 kl. 12:18.
Citera
2016-08-21, 12:23
Medlem
KorvDroganoffs avatar
Intressant fall. Har aldrig hört om det innan.

Jag är bosatt i Varna och kan försöka vara behjälplig om det är något särskilt ni undrar över.

Vilken del av Varna, som är den enligt er "ruffiga" delen, bodde han i? Jag har inte hunnit se dokumentären än, men kommer försöka hinna med det senare i dag eller i morgon.
Citera
2016-08-21, 13:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hotel Color i Varna.

Citat:
Ursprungligen postat av KorvDroganoff
Intressant fall. Har aldrig hört om det innan.

Jag är bosatt i Varna och kan försöka vara behjälplig om det är något särskilt ni undrar över.

Vilken del av Varna, som är den enligt er "ruffiga" delen, bodde han i? Jag har inte hunnit se dokumentären än, men kommer försöka hinna med det senare i dag eller i morgon.

Tack för ditt inlägg.

Ja verkligen ett mycket intressant och märkligt fall.

Jättebra att vi har en skribent i tråden som själv bor i Varna.

Först bodde den försvunne på Hotel Viva och därefter flyttade han för en natt över till Hotel Color. Detta hotel skall ligga i de centrala delarna av Varna.

Hotel Color Varna

Ser man på bilderna från hotellet är det svårt att förstå vad det var som skrämde Lars? Något med hotellet gjorde att han skall ha lämnat detta redan kl. 01.00 den 2014-07-08.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-08-21 kl. 13:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in