Citat:
Ursprungligen postat av
Sverker90
Jag förstår vad du menar. Självklart anser jag inte att ett enstaka drag gör en person snygg, men om jag finner en person som innehar alla mina preferenser kring utseende kommer jag självklart finna denna person väldigt attraktiv, även om personen ifråga upplevs som väldigt ful av majoriteten av människor.
Dock förstår jag inte riktigt ditt resonemang kring vissa av dessa personer. Brad Pitt brukar anses vara en väldigt snygg man, och en bred käke (om än inte för bred) är faktiskt någonting som många tilltalas av. Men OM man nu ska tänka utefter vad majoriteten anser vara attraktivt (med tanke på att jag inte håller med dig om att utseende inte är subjektivt), varför är exempelvis Cannavaro en ovanligt snygg människa? Jag själv anser att han har ett antal mindre fördelaktiga drag såsom gropigt ansikte, lite väl stor haka, och relativt "kantig" skalp. Vad tycker du gör honom snygg?
Jag tycker inte att du dömer mig rättvist när du säger att jag inte tycker att utseende är subjektivt. Det finns definitivt en subjektiv faktor, vad jag gör skillnad i gentemot många andra är att jag lägger större vikt på det objektiva.
Vad är då det objektiva?
Det objektiva inom utseende är harmoni. Ett ansikte får harmoni när ingenting sticker ut speciellt mycket och att båda ansiktshalvorna är relativt lika varandra. Om någonting sticker ut så kallas det särdrag.
Det finns mycket studier kring symmetri, proportioner och attraktion som du kan ta del av via en enkel google sökning (till exempel: symmetry, attraction, science, studies).
Alla bilder jag länkat till i denna tråd ska ha varit exempel på människor med ett harmoniskt yttre (där symmetri och proportioner samspelar). Men det betyder inte att någon av personerna på bilderna ser perfekta ut, perfektion existerar inte. Det är den subjektiva rösten som bestämmer om en person ser perfekt ut eller inte.
Men forskare hade alla hållit med om att de bilder jag länkat är bilder på attraktiva människor, det spelar ingen roll om personen på den tredje bilden ses som mer attraktiv än personen på den första bilden, det enda som spelar roll här är attraktion som en helhet. Rangordna är inte min grej alls, jag tror inte på sådant. Vad som är en 10a för dig kan vara en 7a för en andra. Det är där det subjektiva kommer in.
Jag håller med dig om att Brad Pitt kanske ses som mest "perfekt" av alla personer som exempel, just för att bred käke inte ses som en lika stor imperfektion som stor näsa.
Angående Cannavaro. Det är möjligt att du tycker att hans huvud är för kantigt, det finns säker fler som tycker det. Men jag tror att majoriteten hade tyckt att han var attraktiv(hur attraktiv spelar ingen roll) för helheten är relativt harmonisk.
Som du märker så är nog utseende mer komplext än vad jag fått det att låta innan.
Du behöver inte stödja mina teorier.
Men grundobservationen var att proffsidrottare i högre utsträckning ser "harmoniska" ut i ansiktet.