Män har ett fysiskt övertag ja, helt klart. Men innan man egentligen kan ge en rättvis bild av det hela så måste förutsättningarna vara desamma.
Konkurrensen på damsidan är alldeles för tafatt. Du behöver inte jobba med detaljer, du behöver inte jobba med fysiken etc för att bli en världsstjärna.
Två saker jag alltid reagerar på: fysiken och deras bollmottagning.
Jämför först fysiken mellan män och damer i fotbollen och sätt det i perspektiv till andra sporter, t.ex. 100m och simning. På denna fronten ligger fotbollsdamerna lååååååååångt efter. Många av dem skulle rent ut sagt kunna gå ner ett par kg först.
Därefter gällande mottagningen, så kommer vi in på det jag nämnde med detaljer. Jag vet inte hur många bolltapp det sker under en dammatch pga detta, men det är många. Detta är ju tydligt inte genetik utan handlar om en sak: träning. Men nu har damerna som sagt, inte dessa kraven att bollen ska sitta limmad intill foten varenda gång. De kan vinna ett OS-silver ändå.
Gällande spelförståelsen så kan det vara viss skillnad, möjligen men tror inte den i första hand är mätbar jämfört med det andra som brister inom damfotbollen. Jämför damhandbollen som i dagsläget nästan är mer kreativ än herrsidan. Både Gulldén och Nora Mörk i Norge hade mycket väl platsat i ett mästarlag på herrsidan om de bara haft fysiken för det.
Mao: utöver fysiken tror jag den stora skillnaden helt enkelt ligger i kulturen/intresset inom sporten. De andra skillnaderna, så som evolutionära traits som överblick etc. tror jag inte är större än att man skulle kunna arbeta runt om dessa för att sätta sin egna prägel på spelet. Skulle det ligga något i det du påstår om att män är bättre på beslutsfattande (i den mån att det påverkar fotbollsspelet) så måste de i Barcelona vara några übermensches. Fast vi vet ju alla att det inte är detta som ligger bakom deras framgång, egentligen.
Senast redigerad av Bananpyjamasen 2016-09-04 kl. 05:52.