2016-09-09, 10:36
Medlem
putinplazas avatar
Som titeln lider. Jag tror att jag lider utav magkatarr eller magsår. Nu undrar jag om man kan dricka någon sorts alkohol iallafall? Jag har prövat vin men det gör allt värre i ungefär en vecka efteråt. Jag äter inga mediciner för detta.

Finns det någon annan sorts alkohol som är mildare för magen? Öl eller något sådant?

Jag vet att jag skall läka ut det men idag är det en sådan dag då jag vill dricka och inte låta magen stoppa mig.

Tacksam för svar.
Citera
2016-09-09, 10:58
Moderator
manamanahs avatar
Hår- och kroppsvård --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2016-09-09, 11:45
Medlem
Zigarettens avatar
Njae, öl har en tendens att göra saken ännu värre, och sprit är så pass starkt att det förmodligen inte är nån bra idé där heller. Undvik alkohol helt enkelt.
Citera
2016-09-09, 12:24
Medlem
R.Rs avatar
Läk ut det. Har också druckit nån gång då jag haft magbesvär (osäker på exakt vad men ev. magkatarr då jag hade ätit NSAID's som är kända för att gå hårt på magen). Det blir bara värre. Drack öl och ändå var det jobbigt i flera dagar efteråt.
Citera
2016-09-09, 12:36
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Det är lite individuellt hur man påverkas av olika saker när man har magkatarr, generellt är dock vin något som sällan är bra.
För många verkar öl gå bra, men eftersom kolsyrade drycker i sig ofta påverkar magen negativt är det inte säkert det funkar om magen riktigt bråkig. Själv kan jag dricka öl för det mesta men kan knappt ta en klunk av sådan där sötsliskig sak som kallas cider i Sverige utan att magen surnar till.

Det är väl antagligen inte att rekommendera men måste du verkligen dricka så kasta i dig nån omeprazol innan du börjar hinka bärs och ha en karta novalucol i fickan ifall du ändå skulle känna av magen.
Citera
2016-09-09, 13:02
Medlem
Blingons avatar
Är nog väldigt individuellt beroende på hur just din mage reagerar.

Stora mängder öl går fetbort. Likaså starksprit.

Själv skulle jag satsat på ett lättdrucket/lättspytt rödvin. Hyfsat små mängder för att få en lite alkoholeffekt och lagom snällt mot magen.
Citera
2016-09-09, 13:20
Medlem
R.Rs avatar
Du kan ju också, om du absolut helt prompt ska dricka, administrera alkoholen rektalt. Lär väl spara på magen men är inte så snällt mot slemhinnorna.
Citera
2016-09-09, 13:53
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Är nog väldigt individuellt beroende på hur just din mage reagerar.

Stora mängder öl går fetbort. Likaså starksprit.

Själv skulle jag satsat på ett lättdrucket/lättspytt rödvin. Hyfsat små mängder för att få en lite alkoholeffekt och lagom snällt mot magen.

Jag skulle gissa det är vanligare att det går bra att dricka öl än rödvin om man har magkatarr, även om det såklart är individuellt.
Har svårt att tänka mig någon sämre dryck än just rödvin vid den typen av problem.
Citera
2016-09-09, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putinplaza
Jag tror att jag lider utav magkatarr eller magsår.
Är det inte bäst att söka bot för "magsåret", som isf vanligen orsakas av bakterien Helicobacter pylori (enl wikipedia)? Inte kul att gå omkring med ett odiagnostiserat magsår.

Behandling:
"Om det har påvisats H. pylori, elimineras dessa med antibiotika."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mags%C3%A5r

När problemet är över kan du ju dricka vad du vill igen.
Citera
2016-09-09, 14:50
Medlem
fjungen33s avatar
En eller två svaga cider kanske. Men alkohol är väl inte plåster för magsår eller katarr i regel. Bäst att låta bli om du verkligen tippar på magsår..
Citera
2016-09-09, 22:03
Medlem
godboys avatar
Vill du få ordning på ditt magsår?

Det kan ta tid . Men avråder starkt från alkohol om du känner av magen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in