Citat:
Ursprungligen postat av
naapuri
Vad tycker du om försvarssamarbete mellan Sverige och Finland? Jag är finska och jag är av den åsikten att Finland och Sverige inte bör gå med i Nato, men bör fördjupa försvarssamarbetet och att avtala försvaravtal.
Från finländska medier har jag fått intrycket att svenskarna vill säga "Ja" till Nato men "Nej" för samarbete med Finland. Är det så? Varför ?? Jag litar mer till Sverige än till USA.
ps. Förlåt mig att jag kan inte prata svenska så bra
Sverige har inte gått med i Nato trotts att vi hade en borgerlig regering under 8 år, sen har ju både Sverige och Finland ett omfattande samarbete med varandra och Nato. På det sättet agerar Sverige och Finland ganska likt varandra, dvs alliansfritt när det är fred, men skulle det hända något oförutsett så hymlar man inte om på vilken sida man står.
Nu gäller ju ioförsig de svensk-finska samarbete under fredstid, förhoppningsvis så utvecklas dem även till att att gälla under förhållanden med ofred.
Edit: så det stämmer inte angående din uppfattning om sverige från finska medier, det är nog många svenska som har fått en liknande uppfattning om finland via svenska medier så det är lite ironiskt.