2016-09-10, 10:16
Medlem
naapuris avatar
Vad tycker du om försvarssamarbete mellan Sverige och Finland? Jag är finska och jag är av den åsikten att Finland och Sverige inte bör gå med i Nato, men bör fördjupa försvarssamarbetet och att avtala försvaravtal.

Från finländska medier har jag fått intrycket att svenskarna vill säga "Ja" till Nato men "Nej" för samarbete med Finland. Är det så? Varför ?? Jag litar mer till Sverige än till USA.

ps. Förlåt mig att jag kan inte prata svenska så bra
Citera
2016-09-10, 18:35
Medlem
Jag tycker det är bra, Finland och Sverige borde samarbeta mer med varandra.
Citera
2016-09-10, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naapuri
Vad tycker du om försvarssamarbete mellan Sverige och Finland? Jag är finska och jag är av den åsikten att Finland och Sverige inte bör gå med i Nato, men bör fördjupa försvarssamarbetet och att avtala försvaravtal.

Från finländska medier har jag fått intrycket att svenskarna vill säga "Ja" till Nato men "Nej" för samarbete med Finland. Är det så? Varför ?? Jag litar mer till Sverige än till USA.

ps. Förlåt mig att jag kan inte prata svenska så bra

Sverige har inte gått med i Nato trotts att vi hade en borgerlig regering under 8 år, sen har ju både Sverige och Finland ett omfattande samarbete med varandra och Nato. På det sättet agerar Sverige och Finland ganska likt varandra, dvs alliansfritt när det är fred, men skulle det hända något oförutsett så hymlar man inte om på vilken sida man står.

Nu gäller ju ioförsig de svensk-finska samarbete under fredstid, förhoppningsvis så utvecklas dem även till att att gälla under förhållanden med ofred.

Edit: så det stämmer inte angående din uppfattning om sverige från finska medier, det är nog många svenska som har fått en liknande uppfattning om finland via svenska medier så det är lite ironiskt.
Senast redigerad av kalleochchokladfabriken 2016-09-10 kl. 18:52.
Citera
2016-09-11, 15:53
Medlem
naapuris avatar
Jag tror att nästan alla finländare vill ha djupare militärt samarbete med Sverige. Det är inte föremål för debatt här i Finland. Ämnet är ska vi gå till Nato och om Sverige går till Nato utan oss.

Nästan alla politiker i media säger att fördjupa samarbetet med Sverige, men i samma gång alla fruktar att Sverige önskar inte samma sak med Finland.
Citera
2016-09-12, 21:40
Medlem
tsaren2s avatar
Känns som ett betydligt bättre geopolitiskt beslut jämfört att gå med i NATO. Vi blir inte ett hot mot Ryssland och vi blir kollektivt säkrare, inte bara Sverige och Finland, utan hela regionen tjänar på att undvika en diplomatisk konfrontation i Norden mellan Ryssland och NATO.

Finska reservister erbjöd sig förövrigt nyligen att assistera Sverige med upprustning av försvaret ( http://www.reservilaisliitto.fi/uuti...TmxS3M.twitter ) Så intresse fördjupat samarbete finns absolut i Finland med.
Citera
2016-09-12, 21:46
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Jag tycker faktiskt att det är rent av skamligt att de nordiska länderna inte är mer bundna till varandra, inte bara gällande försvaret utan på näst intill alla plan.
Jag hade nog inte höjt rösten allt för mycket heller om det skulle innebära en gemensam militär, även om det kanske är lite djupare vatten.

Jag kan nog inflika med att väldigt många människor är för ett fördjupat samarbete med Finland, tyvärr är det ju dock så att människor inte styr utan politikerna.
Citera
2016-09-12, 22:06
Medlem
Reguluss avatar
Jag startade en tråd om det i PU för snart fyra år sedan, innan de svenska och finska politikerna började diskutera detta:

Sverige borde ingå miltärallians med Finland

http://www.flashback.org/t2062346

Jag anser fortfarande att det vore en mycket bra idé, som både Sverige och Finland skulle vinna på.
Citera
2016-09-13, 13:01
Medlem
Puffes avatar
Sverige och Finland har ett djupare samarbete än vad de flesta vet.

Det här snacket om att det bara gäller i fredstid ska du inte tro på, det är ett spel för galleriet som inte ens Ryssland tror på.

Sverige och Finland har haft ett militär samförstånd sedan mycket länge.
Problemet här ligger i invandringen för tillfället men snart rustas det upp.

Sverige har materialet och Finland har manskapet som eran statsminister eller president sade för inte så länge sedan.

Med Finlands nya flygplansköp 2018 så har vi troligen samma flygplan efter hintar från Finland om att snart kan vi underhålla varandras flygvapen.

Inom ett par år har vi även en gemensam marin som troligen får i uppdrag att hålla Åland och Gotland.

Planerna är långtgående men Sverige har för dålig ekonomi pgav invandrare just nu och stora problem med miljöpartiet och vänstern.
Citera
2016-09-13, 15:13
Medlem
flyer1s avatar
Jag ser gärna det försvarssammarbete vi idag har. Men vill inte ha en alians då Sverige i praktiken saknar försvar på backen och jag inte vill tvinga finnar offra liv för svensken skull, då svensken själv inte är villig till det.

När Sverige har infört värnplikt och har en arme på 350.000 man samt höjt försvarsbudgeten till 2%kan vi snacka alians.
Citera
2016-09-13, 19:21
Medlem
naapuris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag startade en tråd om det i PU för snart fyra år sedan, innan de svenska och finska politikerna började diskutera detta:

Sverige borde ingå miltärallians med Finland

http://www.flashback.org/t2062346

Jag anser fortfarande att det vore en mycket bra idé, som både Sverige och Finland skulle vinna på.

Förlåt, jag vet att det skulle ha varit klokare att skriva till din tråden, men kunde inte hitta den när jag sökte denna typ av trådar.
Citera
2016-09-13, 19:47
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naapuri
Förlåt, jag vet att det skulle ha varit klokare att skriva till din tråden, men kunde inte hitta den när jag sökte denna typ av trådar.

Det var inte min mening att klaga, bara att påpeka att en del av oss svenskar länge velat ha ett sådant samarbete.

Vad gäller din fråga i TS om svenskarna säger Ja till NATO men Nej till Finland, så gäller det bara den skräniga nyliberala/nykonservativa höger som till varje pris vill ha med Sverige i NATO. Denna höger är överrepresenterad här på Flashback, men har inte stöd hos majoriteten av svenskarna. Se min tråd i PI om detta:

SvD/SIFO: Kraftigt ökat motstånd mot NATO

http://www.flashback.org/t2739091

De flesta svenskar skulle nog välkomna ett närmare samarbete med Finland, särskilt om man därigenom kan hålla båda länderna utanför NATO och därmed minska risken för att vi dras in i onödiga krig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in