Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-10-01, 07:43
Medlem
Jag har en idé om att det går att skapa massor av småpartier. Om tillräckligt många väljare röstar tillräckligt utspritt på de småpartierna, blir resultatet att alla partier hamnar under fyraprocentsspärren, och inte ett enda parti får sitta i riksdagen!
Citera
2016-10-01, 08:21
Medlem
Herregud..
Citera
2016-10-01, 08:27
Medlem
Hur ska du få folk att rösta på dessa då? Finns ju redan nu hundratals olika partier i Sverige.
Citera
2016-10-01, 08:28
Medlem
virablatiras avatar
Jag tycker det låter som en utmärkt idé att lägga tid och kraft på. Önskar ts lycka till och hoppas det blir ett givande resultat
Citera
2016-10-01, 08:34
Medlem
Returpappers avatar
Jag ska lägga tid och kraft på att kalla det här för ett papperskorgsförslag.
Citera
2016-10-01, 08:36
Medlem
Kongruensbojds avatar
Skulle man kunna tänka sig att riksdagen röstar igenom en sänkning av procentspärren för att undvika att KD, MP, L och C ska åka ur?

Danmark har t ex 2%.
Citera
2016-10-01, 08:36
Medlem
whaks avatar
Vad vill du uppnå med det hela?
Citera
2016-10-01, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horfest
Hur ska du få folk att rösta på dessa då? Finns ju redan nu hundratals olika partier i Sverige.
Gör det? Då kan vi modifiera förslaget till att lägga till dem till valsedelalternativen, samt att lagom till nästa val skandalisera samtliga riksdagspartier!
Citera
2016-10-01, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uppgraderadapa
Gör det? Då kan vi modifiera förslaget till att lägga till dem till valsedelalternativen, samt att lagom till nästa val skandalisera samtliga riksdagspartier!
Ett litet tips. Läs på innan. Kommer ett parti över 1% sker det automatiskt nästa val.
Citera
2016-10-01, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Ett litet tips. Läs på innan. Kommer ett parti över 1% sker det automatiskt nästa val.
Förtydliga vad det betyder. Menar du att alla partier som får över 1% i ett val automatiskt kommer över 4% i valet efter? Det tror inte jag. Eller menar du att om vissa partier kommer över 1% men inget över 4% så blir det nyval? I det fallet går det ju att förstärka processen och se till så att inget parti kommer över 1%
Citera
2016-10-01, 10:25
Medlem
StureSventons avatar
Partierna finns redan.

http://www.val.se/det_svenska_valsys...ibeteckningar/
Citera
2016-10-01, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StureSventon
Partierna finns redan.

http://www.val.se/det_svenska_valsys...ibeteckningar/
Dock måste många partier in i riksdagsvalet. De flesta av partierna på listan är lokala eller regionala.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in