Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-14, 15:06
Medlem
Tjoo!

Kläderna vi bär berättar väldigt mycket om oss, därför väljer vi väldigt noga vilka kläder vi köper och vad vi har på oss i olika vardagliga situationer. Jag förknippar exempelvis Weekday med södermalmshipsters och adidas med slackers från orten. Jag tänkte att detta kunde bli en tråd där ni berättar vilka märken ni förknippar med vilka typer av människor. Såklart kmr det bli grova generaliseringar och vissa märken kanske förknippas med flera olika typer av folk.

Vad säger ni om märket Stone Island? Vilka bär sånna kläder?
Citera
2016-10-14, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wphc
Tjoo!

Kläderna vi bär berättar väldigt mycket om oss, därför väljer vi väldigt noga vilka kläder vi köper och vad vi har på oss i olika vardagliga situationer. Jag förknippar exempelvis Weekday med södermalmshipsters och adidas med slackers från orten. Jag tänkte att detta kunde bli en tråd där ni berättar vilka märken ni förknippar med vilka typer av människor. Såklart kmr det bli grova generaliseringar och vissa märken kanske förknippas med flera olika typer av folk.

Vad säger ni om märket Stone Island? Vilka bär sånna kläder?

Si? Numera alla känns det som. Jag tycker dock det är komiskt att ett gammalt huliganmärke bärs av 15åriga pojkar täckta med finnar och spagettiarmar.
Citera
2016-10-14, 15:17
Medlem
Adrian Hammond - Killar som peakar under gymnasiet

Hollister - Fjortisar

Lyle & Scott - Fjortisar som tror/vill ge sken av att deras familjer är rika. Pluggar Samhällsvetenskapliga programmet på gymnasiet.

Gucci - Invandrarkillar från orten som inbillar sig att alla kommer att tro att plaggen är äkta och att killarna ifråga är förmögna.

Victoria`s Secret - 15-åriga tjejer som köper det billigaste de kan hitta för att det de egentligen är ute efter är den rosa påsen som man kan bära omkring andra saker i, alternativt ställa som prydnad i garderoben/bokhyllan hemma.

Peak Performance - Sportkillarna från gymnasiet

Adidas - killarna från orten

Nike - Fitnesstjejer som älskar neonfärgade träningskläder och kesella. Tränar inte om de inte kan instagramma om det.

Fjällräven-väskor - "Jag tycker genus är den viktigaste samhällsfrågan"

Fjällräven-jackor - Naturvetare eller polis. 40-åriga småbarnspappor som gillar att ta med barnen på cykelutflykter i cykelvagnen. Heter saker som Anders eller Jesper.
Senast redigerad av _Baste_ 2016-10-14 kl. 15:22.
Citera
2016-10-14, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_

Hollister - Fjortisar

Lyle & Scott - Fjortisar som tror/vill ge sken av att deras familjer är rika. Pluggar Samhällsvetenskapliga programmet på gymnasiet.

Gucci - Invandrarkillar från orten som inbillar sig att alla kommer att tro att plaggen är äkta och att killarna ifråga är förmögna.

Victoria`s Secret - 15-åriga tjejer som köper det billigaste de kan hitta för att det de egentligen är ute efter är den rosa påsen som man kan bära omkring andra saker i, alternativt ställa som prydnad i garderoben/bokhyllan hemma.

Nike - Fitnesstjejer som älskar neonfärgade träningskläder och kesella. Tränar inte om de inte kan instagramma om det.

hahaha! spot on på alla där.
Citera
2016-10-14, 17:37
Medlem
Gregory.Houses avatar
Stone Island är typiskt hockey killar eller fjortisar som saknar stil.
Citera
2016-10-15, 15:13
Medlem
Typemynames avatar
SI stereotyp:

- Ultras
- Småpojkar i allt från åldrarna 12-25. Såg dock en grundskoleelev max 13-14 bast senaste veckan med en riktigt fräsch SI jacka..
- Kontorsmän/småbarnspappor som bor i innerstan
- Babbar i orten
Citera
2016-10-15, 16:26
Medlem
Kan lägga till att Haglöfs är väldigt populärt inom graffitikretsar.
Citera
2016-10-15, 19:13
Medlem
Fördomar!
Ungefär som att påstå att man kan se hur rik eller fattig en människa på grund av klädseln.
Citera
2016-10-16, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Fördomar!
Ungefär som att påstå att man kan se hur rik eller fattig en människa på grund av klädseln.

Ja? det kan man ju. Modemedvetenhet är onekligen viktigt i denna värld då vi får klä oss hur vi vill. Klär du dig fattigt uppfattas du som fattig. Du skulle väl inte besöka riksdagen i mjukisbyxor och en sliten t-shirt?
Citera
2016-10-16, 13:48
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ja? det kan man ju. Modemedvetenhet är onekligen viktigt i denna värld då vi får klä oss hur vi vill. Klär du dig fattigt uppfattas du som fattig. Du skulle väl inte besöka riksdagen i mjukisbyxor och en sliten t-shirt?

Det kan man väl inte, du kan göra mer eller mindre goda antaganden utifrån vad någon du möter bär på sig.
Citera
2016-10-16, 14:28
Medlem
RoyalFlushhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_

Hollister - Fjortisar

Fjällräven-väskor - "Jag tycker genus är den viktigaste samhällsfrågan"

Fjällräven-jackor - Naturvetare eller polis. 40-åriga småbarnspappor som gillar att ta med barnen på cykelutflykter i cykelvagnen. Heter saker som Anders eller Jesper.

Används plagg från Adrian Hammond fortfarande? Trodde märket dött ut för en lång tid sedan.
Citera
2016-10-16, 15:06
Medlem
Citat:

Jag klär mig efter omständigheterna. Mjukisbyxor använder jag bara hemma.
Mitt arbete kräver kostym, men på fritiden undviker jag kostym. Kläderna gör mig knappast till en bättre människa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in