http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...tong-1.3862903
En vakt bröt benet vid ett bråk i Nordstan i tisdags. Tre pojkar greps efter bråket och Securitas kallar det för den värsta incidenten de har haft. Nu kan GP publicera en film från händelsen som visar hur en vakt upprepade gånger slår en ung kille med batong. – Vakten hade inte behövt slå så mycket, det var lite äckligt faktiskt, säger ett vittne.
Fall av övervåld? Eller ytterligare en snyftartikel om de stackars ensamkommande "barnen?
Gjorde väktarna rätt? Nordstan är kraftigt invaderat av dessa ungdomar som inte uppför sig civiliserat för fem öre.
En vakt bröt benet vid ett bråk i Nordstan i tisdags. Tre pojkar greps efter bråket och Securitas kallar det för den värsta incidenten de har haft. Nu kan GP publicera en film från händelsen som visar hur en vakt upprepade gånger slår en ung kille med batong. – Vakten hade inte behövt slå så mycket, det var lite äckligt faktiskt, säger ett vittne.
Citat:
17-åringen berättar hur han satt i trätrappan och pratade med sina vänner. De var ungefär tio personer, samtliga i samma ålder. Alla var ensamkommande från Syrien, enligt 17-åringen.
– Vi satt där eftersom det är en offentlig plats, helt enkelt. Vi hade inte gjort någonting. Jag skulle så gärna vilja veta varför vakten kom fram till just oss.
– Vi satt där eftersom det är en offentlig plats, helt enkelt. Vi hade inte gjort någonting. Jag skulle så gärna vilja veta varför vakten kom fram till just oss.
Citat:
Enligt ett förbipasserande vittne satt pojkarna och skojade högljutt med varandra. En vakt bad dem att gå ner från trappen. Nästan alla gjorde som vakterna sa, men några av dem ville inte lyda.
Citat:
Filmen börjar med att två vakter försöker få tre pojkar att kliva ner från trappen. Fyra vakter hjälps därefter åt att föra in två pojkar i parkeringsgaraget. Pojkarna stretar emot och försöker komma loss. När fler vakter strömmar till utbryter slagsmål. En tredje ung kille går fram till en vakt som står med utsträckt batong och skriker ”Slå mig! Slå mig!” En av de två unga männen fortsätter göra motstånd när fyra vakter försöker hålla fast honom. En vakt bryter benet i tumultet.
Citat:
–Hade killarna gjort som vakterna sa från början så hade det här aldrig hänt. Men samtidigt var killens enda brott att han satt där och var gapig. Jag tycker det var onödigt av vakterna. Vakten hade inte behövt slå så mycket, det var lite äckligt faktiskt.
Citat:
Det finns vissa spänningar i Nordstan.
Vad rör det sig om för spänningar i Nordstan?
– Det blir någon sorts spänningar där vissa personer inte finner sig i att ordningsvakter och väktare gör sitt jobb, och att man markerar mot dem.
Vad rör det sig om för spänningar i Nordstan?
– Det blir någon sorts spänningar där vissa personer inte finner sig i att ordningsvakter och väktare gör sitt jobb, och att man markerar mot dem.
Citat:
– Det ser inte bra ut men vi har ju inte hela bilden här. Den här personen gör motstånd och då kan man alltid använda mer våld inom vissa ramar. Att en av väktarna bryter benet gör att våldsspiralen trappas upp, säger polisen Fuxborg.
Citat:
De tre pojkarna anhölls efter gripandet men släpptes sedan. Brottsrubriceringen har nu ändrats från främjande av flykt, upplopp och grovt våld mot tjänsteman till att de tre pojkarna nu enbart är misstänkta för våldsamt motstånd. Någon anmälan mot väktarna har i nuläget inte inkommit till polisen.
Fall av övervåld? Eller ytterligare en snyftartikel om de stackars ensamkommande "barnen?
Gjorde väktarna rätt? Nordstan är kraftigt invaderat av dessa ungdomar som inte uppför sig civiliserat för fem öre.
Senast redigerad av Ollebollesolle 2016-10-15 kl. 12:38.
Senast redigerad av Ollebollesolle 2016-10-15 kl. 12:38.