• 1
  • 2
2016-10-16, 13:37
Medlem
Hysteria90s avatar
Åtalad för ringa narkotiabrott (eget bruk) incidenten inträffade för ett år sedan.

Jag hade ingen som helst narkotika på mig, men tydligen en mikroskopisk mängd THC i blodet (vägrade urinprov).

Jag var berusad av alkohol och hade kombinerat med antihistaminen tavegyl (som jag hade på recept).

Mitt försvar är alltså att alkoholen förstärkte effekten av tavegylen och att jag fick en minneslucka. Således finns det inget uppsåt och jag kommer därför ej dömas.

Har skummat igenom FASS lite och kommer skriva ut några sidor därifrån.

Kan ni bistå mig med mer hjälp? Hade varit sjukt uppskattat om ni kunde hitta vetenskapliga dokument som bevisar att tavegyl och alkohol kan orsaka minnesluckor.

Håll er till topic.
Citera
2016-10-16, 13:48
Medlem
Emalkays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Åtalad för ringa narkotiabrott (eget bruk) incidenten inträffade för ett år sedan.

Jag hade ingen som helst narkotika på mig, men tydligen en mikroskopisk mängd THC i blodet (vägrade urinprov).

Jag var berusad av alkohol och hade kombinerat med antihistaminen tavegyl (som jag hade på recept).

Mitt försvar är alltså att alkoholen förstärkte effekten av tavegylen och att jag fick en minneslucka. Således finns det inget uppsåt och jag kommer därför ej dömas.

Har skummat igenom FASS lite och kommer skriva ut några sidor därifrån.

Kan ni bistå mig med mer hjälp? Hade varit sjukt uppskattat om ni kunde hitta vetenskapliga dokument som bevisar att tavegyl och alkohol kan orsaka minnesluckor.

Håll er till topic.

Vilket sammanträffande. Har också rättegång imorgon, vapen och narkotikabrott.
Tror inte att du behöver så mycket för att stärka en minneslucka, räcker ju med bara alkohol för att få det så neka och säg bara att du inte minns någonting så är allt lugnt.
Att du ska skriva ut dokument och visa upp tror jag inte är så poppis, har du pratat med din advokat om detta?
Citera
2016-10-16, 13:50
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emalkay
Vilket sammanträffande. Har också rättegång imorgon, vapen och narkotikabrott.
Tror inte att du behöver så mycket för att stärka en minneslucka, räcker ju med bara alkohol för att få det så neka och säg bara att du inte minns någonting så är allt lugnt.
Att du ska skriva ut dokument och visa upp tror jag inte är så poppis, har du pratat med din advokat om detta?
Fick ej någon advokat tillförordnad. Yes tänkte köra på att jag drack alkohol och även ta med mig receptet på tavegyl just in case och även papper från FASS som visar att de boostar varandra.
Citera
2016-10-16, 13:54
Medlem
Qusimotos avatar
Rättegång för thc i kroppen?
Citera
2016-10-16, 13:59
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Hur menar du att en minneslucka ska ha orsakat att du har fått THC i blodet? Eller menar du att du använde dig av narkotika under ett självförvållat rus och därför saknar uppsåt?

Det är inte olagligt att vara påverkad, användandet är dock olagligt.
Citera
2016-10-16, 13:59
Medlem
Emalkays avatar
Citat:
Fick ej någon advokat tillförordnad. Yes tänkte köra på att jag drack alkohol och även ta med mig receptet på tavegyl just in case och även papper från FASS som visar att de boostar varandra.

Skumt, har jag alltid fått automatiskt.
Tycker det verkar udda att hamna i en rättsal för så lite thc i blodet. Alla jag känner som har torskat för thc har endast fått dagsböter.
Du menar att du tänker säga att du var full vid tillfället du tog cannabis? har du nekat vid polisförhöret?
Citera
2016-10-16, 14:01
Medlem
Qusimotos avatar
Citat:
Ja. Det är väl Sverige som är det enda landet i den civiliserade västvärlden där det är olagligt att vara påverkad. Till och med Norkorea har liberalare lagstiftning :P

Har åkt dit 3ggr med thc i kroppen men aldrig fått tillbringa tid i rätten. Allt jag fått är böter ( ena gången hade jag 5g på mig )
Citera
2016-10-16, 14:02
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Skumt, har jag alltid fått automatiskt.
Tycker det verkar udda att hamna i en rättsal för så lite thc i blodet. Alla jag känner som har torskat för thc har endast fått dagsböter.
Du menar att du tänker säga att du var full vid tillfället du tog cannabis? har du nekat vid polisförhöret?

Då det gäller ringa narkotikabrott får man i princip aldrig en offentlig försvarare utsedd.

TS hade säkert fått skriva på ett strafföreläggande om han velat men då han nekar till brott så blir det alltid en rättegång, straffet lär bli dagsböter ändå.
Citera
2016-10-16, 14:03
Medlem
Emalkays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Hur menar du att en minneslucka ska ha orsakat att du har fått THC i blodet? Eller menar du att du använde dig av narkotika under ett självförvållat rus och därför saknar uppsåt?

Det är olagligt att ha thc i blodet på svensk mark.
Citera
2016-10-16, 14:04
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Det är olagligt att ha thc i blodet på svensk mark.

Dumheter, det är inte straffbelagt. Det ses däremot som ett bevis för att du har använt narkotika i Sverige, det är alltså bruket man döms för. Har du fått i dig det på laglig väg eller utomlands där det är lagligt så blir man inte dömd.
Citera
2016-10-16, 14:06
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:

Jag drack alkohol och tog tavegyl, vilket orksade en minneslucka. Tydligen måste jag på något vänster fått i mig cannabis då. Helt ouppsåtligt alltså.

Citat:

Om man blir ertappad och ser "narkotikapåverkad" ut, kan den enskilde polismannen ta med vederbörande på urinprov. Finns narkotika i kroppen blir man åtalad för eget bruk.
Citera
2016-10-16, 14:17
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Jag drack alkohol och tog tavegyl, vilket orksade en minneslucka. Tydligen måste jag på något vänster fått i mig cannabis då. Helt ouppsåtligt alltså.

Om man blir ertappad och ser "narkotikapåverkad" ut, kan den enskilde polismannen ta med vederbörande på urinprov. Finns narkotika i kroppen blir man åtalad för eget bruk.

Citat:
Detta är korrekt. Förutsatt att man kan bevisa att man intagit narkotikan utomlands.

Citat:
http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle21194985.ab

Intressant läsning till dig.

Snoop dogg såg alltså påverkad ut och torskade hos polisen.

Nu har han valt att bojkotta Sverige.

Hur har du fått i dig cannabis utan uppsåt? Var det någon som lurade i dig det? Att du inte kommer ihåg händelsen medför ju inte att du inte gjorde det uppsåtligen.

Ser man påverkad ut så kan man tas med för prov, har man narkotika eller restprodukter från narkotika i kroppen så misstänks man förstås ha fått i sig det genom att just bruka narkotikan. Det är väl en ganska naturlig slutledningsförmåga?

Har man recept på något som lämnar THC i blodet eller om man har använt cannabis där det är lagligt så kan man förstås bevisa detta väldigt enkelt och man blir inte dömd. Jag förstår inte varför du fortfarande tror att det är olagligt att ha THC i kroppen då du verkar hålla med mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in