Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-16, 23:06
  #1
Medlem
Hej,

Mitt virusskydd Btidefender har dom senaste 25 minutrarna blockerat 11 port scans. Jag har kollat upp varifrån ip-addresserna kommer ifrån, och dom kommer från hela världen: USA, Canada, Indien, Israel, Chile, Frankrike och etc. Är det någon attack riktad mot mig? Hur vet jag om jag har nån port öppen och dom har lyckats ta sig in i min dator?

Tack för hjälpen
Citera
2016-10-16, 23:42
  #2
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5t66
Hej,

Mitt virusskydd Btidefender har dom senaste 25 minutrarna blockerat 11 port scans. Jag har kollat upp varifrån ip-addresserna kommer ifrån, och dom kommer från hela världen: USA, Canada, Indien, Israel, Chile, Frankrike och etc. Är det någon attack riktad mot mig? Hur vet jag om jag har nån port öppen och dom har lyckats ta sig in i min dator?

Tack för hjälpen
Klart att någon försöker hacka dig!

Men ta det inte personligt. Det finns massor med program som ligger och scannar ipadresser efter öppna portar. Hittas någon/några så testas en massa olika sårbarheter och är din dator sårbar så laddas det ner lite program på din dator och vips så är du en del av ett ddos-nätverk. Eller så loggas alla dina tangenttryckningar som skickas till en server och någon kan luska reda på diverse användarnamn och lösenord eller kortuppgifter inkl cvv-kod.
Citera
2016-10-17, 09:55
  #3
Medlem
Sannolikt ingen som försöker hacka just dig specifikt utan det är säkert en allmän sökning av någon/några som letar öppna portar… vilket i och för sig är i syfte att leta datorer att hacka.

Sen kan det så klart alltid ändå vara riktad mot just dig men då är ju frågan varför?

Som vanlig svensson är du sällan och aldrig intressant rent informationsmässigt utan då vill man åt din dator som “mellanstation” vid något annat tilltag.

Låt ditt virusskydd sköta jobbet och slappna aa. Se bara till att uppgradera det och ha sunt förnuft när du surfar och klickar på saker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback