Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-10-20, 18:03
Medlem
Demokrati ses ofta som en av de viktigaste byggstenarna i ett "rttvist" samhlle.
Alla ska ha rstrtt, alla skall kunna pverka och bestmma hur vrt land ska fungera. Alla ver 18 r det vill sga. Denna rtten r du fdd till att ha i Sverige.

Men r demokrati verkligen det bsta alternativet?
Jason Brennan argumenterar fr ngonting annat i Against democracy, likt det som Platon p sin tid fresprkade.

Epistokrati, att statens angelgenheter skts av en liten, fr uppgiften skolad elit, skulle medfra att alla mnniskor inte fr rsta. Vi skulle istllet vi ha ett expertvlde dr beslut fattas av de personen som r rtt utbildade fr att fatta dessa beslut som vi stter p. Skulle detta vara negativt?
Och skulle mnniskor, vars rst blivit frntagen, knna sig krnkta av detta?
(Man lter inte grannen kika p ens leverflckar och bestmma om vrd behvs eller ej. Nej. Detta rdfrgar vi lkaren fr, fr att just lkaren r utbildad i frgan och faktiskt vet bst.)
P detta vis fr ju i alla fall den mest kunniga lsa problemet, och gra det p (frmodligen) det bsta tnkbara stt.

De som rstar i dagens samhlle, och som drmed vljer ut vem som skall styra lilla landet Sverige, bestr till en stor del av arbetslsa som inte vill/tnker jobba (ven om mnga arbetslsa har jobbat och faktiskt vill), bidragsmjlkande individer som aldrig lyft eller tnker lyfta ett finger, ointresserade tonringar (eller vuxna) som rstar p "samma som han/hon", eller "samma" som man sjlv alltid gjort (utan anledning), mnniskor som rstar p ett parti just fr att de gillar personen som fresprkade en viss sak i frra debatten, som de gillar, eller tvrt om; mnniskor som vgrar rsta p ett parti fr att en person de ogillar r partiledare, samt de som vgrar att rsta p partier som har "fel" rtter. De finns ven mnniskor med grava hjrnsjukdomar och mnniskor som finns med i brottsregistret som kan pverka hur Sverige ska styras, och sist men inte minst mnniskor med radikala meningar i alla hrn (likt de politiker som sitter och slss om rodret i den uppblsbara babypoolen idag).
Alla fr pverka, och s vackert som det n lter s blir inte soppan bttre ju mer personer som fr medverka.

Vi har just nu en handfull partier som kastar sand p varandra, och Sverige R ingen lekplats.
Nr ska det lna sig att jobba?
Nr ska det lna sig att betala skatt i Sverige, dvs nr ska man f den sjukvrden och de privilegier som man betalar skatten fr?
Nr ska integrationen brja fungera, och nr ska ngon stta ned foten och slnga ut eller slnga in (i fngelse) de individer som inte skter sig?
Alla har vi olika krav, som medborgare, och mnga kanske tycker att Sverige fungerar precis som det ska gra, och r njda. Och det behver inte vara fel, i deras vrldsbild. Alla kan inte ga samma synstt om ett "rtt" Sverige och enas om det, och drfr behver vi det "bsta" sttet att styras p, i stllet.

Jag har tv specifika frgor ni grna fr diskutera (det fetade);

Hur skulle en epistokrati fungera i Sverige?
(En epistokrati m vara fr extrem i mngas gon, och kanske till och med liknas vid en diktatur. S hur tror ni att den skulle tagas emot av befolkningen?)

Eliten behver inte vara "elit" per se, och inte s liten grupp egentligen, utan det kan vara en tallrik mngd insatta och frnuftiga mnniskor som har bra grund att st p. Dvs, nu kan vi lmna tanken om epistokrati.
S,
om vi drmed istllet har kvar demokratin, men gr inskrnkningar i rstrtten,
hur skulle d denna "elit" som fr rsta vljas ut?

(Krvs det en strre och specifik utbildning? krvs det att man har jobbat i minst 10 r fr att f pverka Sveriges framtid? Krvs det en hgre ldersgrns, eller snvare intervall? Krvs det ett slags intelligenstest?..)

Ber om urskt fr brist p kllhnvisning i texten. Tror ven att detta r mitt frsta egna mne, s ha lite tlamod.
Br ven tillgga att jag inte r s intresserad av politik fr vrigt, och kan tnka mig att bli utan rstrtt i framtiden (rstar dock s gott jag kan s lnge jag fr). Jag vill se hur ni som r insatta i politik ser p saken.

Jag skulle kunna tnka mig att en epistokrati skulle fungera fint, enligt det lilla jag vet. Men vad vet jag?
Drfr frgar jag er
Citera
2016-10-20, 19:36
Medlem
salxars avatar
Har alldeles fr mycket p hjrnan just nu fr att lsa hela OP, men rent spontant kan jag tnka mig att dessa "experter" kommer tycka helt olika. Forskare kan idag inte enas om huruvida globala uppvrmningen r sann eller inte, s hur skulle de kunna enas om ngot annat?
Citera
2016-10-20, 20:29
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Ditt resonemang faller p att du frutstter att ett "bttre" samhlle skulle uppns genom att lta experter ta beslut utan att frga befolkningen frst via allmnna val. Det r lika absurt som att lta experter lgga sig i evolutionen och exempelvis bestmma vilka spindlar som ska f para sig med varandra fr att de ska bli mindre hriga, giftiga och otcka. Det finns inga "bra" eller "dliga" samhllen eftersom samhllet r och ska vara en konsekvens av innevnarnas handlande, precis som evolutionen inom spindelriket r och ska vara en konsekvens av naturens tryck.

Dessutom r din id antiliberal, vilket Alpha101 kommer att upplysa dig om nr han hittar trden.
Citera
2016-10-20, 20:38
Medlem
Skulle nog g bra!Nordkorea har ju haft Epistokrati ganska lnge!
Citera
2016-10-20, 21:14
Medlem
Flashyflash72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Ditt resonemang faller p att du frutstter att ett "bttre" samhlle skulle uppns genom att lta experter ta beslut utan att frga befolkningen frst via allmnna val.
Ja och nej (sllan r vrlden s svart-vit).

"Det krver sin tribut att regera" - (clownen) Reinfeldt
Fredrik, den ppen hjrtade/liga (pajasen), han hade en pong, nmligen att moral och etiska vrden; hgst mnskliga taganden gentemot varandra, trumfar alla andra aspekter av det vi kallar: vrdighet och (lagligt stadgade) rttigheter. (Tydligen mste man vga detta/dessa (hur sjukt det n lter) mot det artificiella/t skapade systemets relevans och existensberttigande (tyvrr).

Systemets (ekonomiska incitament, ihliga lften och frukter) inbakade misr r katastrofal (naturligtvis) och det r inte frrn nu nr mnsklig innovationsfrmga och kunskap, bevisligen kan skerstlla detta till 100%. Nr dagens ekonomiska modell faller, den dagen vinner mnskligheten (men det innefattar inte ndvndigtvis de som verkar och opererar under och i denna turbulenta tid), och det fr du grna citera mig p.
Citera
2016-10-20, 21:29
Medlem
Citat:
Ditt resonemang faller p att du frutstter att ett "bttre" samhlle skulle uppns genom att lta experter ta beslut utan att frga befolkningen frst via allmnna val. Det r lika absurt som att lta experter lgga sig i evolutionen och exempelvis bestmma vilka spindlar som ska f para sig med varandra fr att de ska bli mindre hriga, giftiga och otcka. Det finns inga "bra" eller "dliga" samhllen eftersom samhllet r och ska vara en konsekvens av innevnarnas handlande, precis som evolutionen inom spindelriket r och ska vara en konsekvens av naturens tryck.

Dessutom r din id antiliberal, vilket Alpha101 kommer att upplysa dig om nr han hittar trden.
Okej, men denna elit mste ju vljas ut. S om vi tnker oss att vi rstar fram personer till varje post/frga ist fr att rsta fram ett helt parti som bestmmer ver allt (var lite s jag tnkte frn brjan). Vi sjlva r d med p ett hrn och rstar fram dessa personer som utformar vr elit.
Blir det lika knasigt d?
Vill sjlvklart inte f det till en diktatur eller liknande.

Jag sger allts inte att jag fresprkar epistokrati (kom i kontakt med namnet idag),
jag r bara intresserad av hur ni som r politiskt insatta ser p detta, d jag ej r det.
Citera
2016-10-20, 21:31
Medlem
Om epistokrati hade riktlinjer dr grunder lggs d kan det funka men det r mest teori s i praktiken kommer annat ske eftersom det inte finns regelverk fr dem och de kommer bytas ut som tycka olika saker, se det ur perspektiv 1000 r. Tex.

Mest troligt ser man mnster som idag, olika sikter som nn skrev och "kbbel" hehe.
Sen nr andra grupper tar ver d blir det mer troligt att d kommer det bli som idag...
Moderater petar lite hr, sossar petar lite dr sen ska moderaterna in och peta igen sen forstter det.

S dessa eliter kommer peta lite hr peta lite dr, sen har vi ekonomier dr finanskriser mm kommer ndra p mycket.
Citera
2016-10-20, 21:44
Medlem
Kanske en dum frga, men avgrande;
r en epistokrati en demokrati s fort folket fr vara med och pverka??

I s fall syftar jag kanske mer p en demokrati, fast med en "elit" som vi folket valt fram. (dvs, vi rstar inte fram partier som styr, utan sjlvstndiga personer med bra ider och lsningar. Tillgg: Dessa fr GIVETVIS vara frn ett parti (eller rent ut sagt borde), men p detta stt vet vi alltid vad vi fr, d varje plats som vi rstar fram en person till r s ytterst specifik).
Senast redigerad av intesomdu 2016-10-20 kl. 21:48.
Citera
2016-10-20, 21:44
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intesomdu
Okej, men denna elit mste ju vljas ut. S om vi tnker oss att vi rstar fram personer till varje post/frga ist fr att rsta fram ett helt parti som bestmmer ver allt (var lite s jag tnkte frn brjan). Vi sjlva r d med p ett hrn och rstar fram dessa personer som utformar vr elit.
Blir det lika knasigt d?
Vill sjlvklart inte f det till en diktatur eller liknande.

Jag sger allts inte att jag fresprkar epistokrati (kom i kontakt med namnet idag),
jag r bara intresserad av hur ni som r politiskt insatta ser p detta, d jag ej r det.
Jo, men nu beskriver du ju systemet vi redan har idag. Folket (vi) rstar fram experter (politikerna) som i sin tur rstar i Riksdagen. Ingen skillnad allts.
Citera
2016-10-20, 22:17
Medlem
Citat:
Jo, men nu beskriver du ju systemet vi redan har idag. Folket (vi) rstar fram experter (politikerna) som i sin tur rstar i Riksdagen. Ingen skillnad allts.
hm, okej. Men tnkte att om folket rstar fram kandidater till varje specifik "post", och inte ett helt parti till allt, s vet vi vad vi fr fr varje rst.
Om man rstar fram person X till en specifik post, s vet vi att det r denna person har hand om just denna post. Om man rstar fram ett helt parti s kan de ju gra bra ifrn sig p vissa poster och dligt ifrn sig p andra. Inne i riksdagen kan de ju gra precis som de vill om de har flest platser, och har drmed ett slags veto.

Man behver allts inte rsta p ett visst parti (och f de bra sakerna + allt det dliga) utan istllet tar vi de bra sakerna(personerna) frn varje parti nr vi rstar och stter ut dessa p passande frutbestmda poster. D har allts folket valt ut (klippt ihop och klistrat) ett eget parti, dvs en elit.

En person frn kristdemokraterna kanske passar bra till ngon av posterna som har om skola att gra, medan en person frn miljpartiet passar bra till ngot annat. Men detta betyder inte att man i nulget vill rsta fram ett helt parti i form av kristdemokraterna eller miljpartiet med endast en post i tanken. Det kanske r s att miljpartiet har riktigt dliga ideer fr vrigt, och att man aldrig skulle rsta p detta parti annars.

Frstr du hur jag menar?

Men till frga tv d.
Du tycker inte att fler krav br infras fr att f rsta; tex hjd ldersgrns eller viss/ngon utbildning?
Citera
2016-10-20, 22:38
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
hm, okej. Men tnkte att om folket rstar fram kandidater till varje specifik "post", och inte ett helt parti till allt, s vet vi vad vi fr fr varje rst.
Om man rstar fram person X till en specifik post, s vet vi att det r denna person har hand om just denna post. Om man rstar fram ett helt parti s kan de ju gra bra ifrn sig p vissa poster och dligt ifrn sig p andra. Inne i riksdagen kan de ju gra precis som de vill om de har flest platser, och har drmed ett slags veto.

Man behver allts inte rsta p ett visst parti (och f de bra sakerna + allt det dliga) utan istllet tar vi de bra sakerna(personerna) frn varje parti nr vi rstar och stter ut dessa p passande frutbestmda poster. D har allts folket valt ut (klippt ihop och klistrat) ett eget parti, dvs en elit.

En person frn kristdemokraterna kanske passar bra till ngon av posterna som har om skola att gra, medan en person frn miljpartiet passar bra till ngot annat. Men detta betyder inte att man i nulget vill rsta fram ett helt parti i form av kristdemokraterna eller miljpartiet med endast en post i tanken. Det kanske r s att miljpartiet har riktigt dliga ideer fr vrigt, och att man aldrig skulle rsta p detta parti annars.

Frstr du hur jag menar?
Ja, jag frstr vad du menar, men det du beskriver, att man rstar fram ngon till en "post", r hgst frenligt med vad vi normalt menar med demokrati. Det skulle fortfarande vara demokrati i Sverige om man gjorde som du beskriver ovan. I USA rstar medborgarna exempelvis fram elektorer (experter) som i sin tur vljer presidenten, men nd rknas USA givetvis som en demokrati.

Att en stat r demokratisk krver inte att man har en riksdag, verviktiga moderatkrringar och Miljpartiet. Man skulle lika grna tnka sig ett demokratiskt Sverige dr vi vljer kung och han i sin tur utser sitt hov.
Citat:
Men till frga tv d.
Du tycker inte att fler krav br infras fr att f rsta; tex hjd ldersgrns eller viss/ngon utbildning?
Nej, jag tycker inte att man ska ha ngra krav annat n att man r myndig fr att man ska f rsta. Det strider mot principerna jag redovisade i min frsta post, d.v.s. att det "bsta" samhllet fr man om man lter det naturliga urvalet verka. Det finns inget av Gud givet "bra" eller "dligt" samhlle som r demokratiskt, utan summan av innevnarnas handlingar och val r automatiskt det "bsta". fr alla. Eller kanske minst "dligt" fr alla.

Ett bra exempel r varfr ven brottslingar ska ha rstrtt. I mnga lnder (troligen snart ocks i Sverige) r det brottsligt att tnka fel. Om man d hamnar i fngelse fr det s blir det ju till slut bara regimtrogna som rstar. Alla som sitter i fngelse, ven mrdare, gr det p grund av politik. De mste ocks f chansen att sga sitt.

Om det ska vara ngon mening med ditt Epistokratiska system s mste folket hllas borta frn inblandning i processen hur experterna vljs ut. Sveriges 100 rikaste mnniskor, Sveriges 100 dlaste adelsmn eller Sveriges 100 mest framgngsrika travkuskar. Annars blir det i alla fall ngon sorts demokrati.
Citera
2016-10-20, 22:46
Medlem
Citat:
Ja, jag frstr vad du menar, men det du beskriver, att man rstar fram ngon till en "post", r hgst frenligt med vad vi normalt menar med demokrati. Det skulle fortfarande vara demokrati i Sverige om man gjorde som du beskriver ovan. I USA rstar medborgarna exempelvis fram elektorer (experter) som i sin tur vljer presidenten, men nd rknas USA givetvis som en demokrati.

Att en stat r demokratisk krver inte att man har en riksdag, verviktiga moderatkrringar och Miljpartiet. Man skulle lika grna tnka sig ett demokratiskt Sverige dr vi vljer kung och han i sin tur utser sitt hov.

Nej, jag tycker inte att man ska ha ngra krav annat n att man r myndig fr att man ska f rsta. Det strider mot principerna jag redovisade i min frsta post, d.v.s. att det "bsta" samhllet fr man om man lter det naturliga urvalet verka. Det finns inget av Gud givet "bra" eller "dligt" samhlle som r demokratiskt, utan summan av innevnarnas handlingar och val r automatiskt det "bsta". fr alla. Eller kanske minst "dligt" fr alla.

Ett bra exempel r varfr ven brottslingar ska ha rstrtt. I mnga lnder (troligen snart ocks i Sverige) r det brottsligt att tnka fel. Om man d hamnar i fngelse fr det s blir det ju till slut bara regimtrogna som rstar. Alla som sitter i fngelse, ven mrdare, gr det p grund av politik. De mste ocks f chansen att sga sitt.

Om det ska vara ngon mening med ditt Epistokratiska system s mste folket hllas borta frn inblandning i processen hur experterna vljs ut. Sveriges 100 rikaste mnniskor, Sveriges 100 dlaste adelsmn eller Sveriges 100 mest framgngsrika travkuskar. Annars blir det i alla fall ngon sorts demokrati.
Okej, Tack s mycket fr ditt svar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in