Citat:
Ursprungligen postat av micro1
Bioligist?????
Jag måste säga att det är första gången jag hör det uttrycket.
Grunden i den feministiska rörelsen var kvinnans rätt till utbildning och arbete för att hon skulle slippa vara beroende av mannen. Där i låg också kravet på kvinnors rätt till att räknas som myndiga, samt att ärva.
Feminismen är mycket äldre än dagens fundamentalistiska förgreningar - och i botten låg som alltid kvinnans vilja att värna familjen.
Måste dock fråga, vad kallar du förgreningar som hävdar att den enda olikheten mellan man och kvinna ligger i fostran och att inget egentligen springer ur biologi och fysik? Är de Miljöfaktorister??? :roll: :roll:
Biologism, eller särartsfeminism, menar att kvinnor och män är fundamentalt olika och att problemet ligger i att kvinnliga egenskaper inte värderas lika högt som manliga.
Själv är jag likhetsfeminist, och anser att de skillnader som finns mellan kvinnor och män är socialt konstruerade. Dock innebär inte detta att man inte noterat skillnader, som att kvinnor har äggstockar och män inte har det. Däremot anser man att de fysiska skillnaderna är små och inte spelar någon större roll i vardagslivet.
Feminismen är trehundra år gammal och har självklart utvecklats. Jag vet inte om du har rätt när du påstår att feminismen från början var si eller sån, och jag tycker inte det är särskilt viktigt heller. Det är nuet som spelar roll, och debatten idag ser självklart annorlunda ut än för trehundra år sen.