Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2003-07-16, 00:42
Medlem
Tänkte bara höra vad folk tycker om det.
För egen del så vill jag helst ha ett yrkesförsvar men om vi nu skall ha värnplikt så tycker jag åtminstonode alla skall göra den.

De "Feminister" jag pratar om kan tjata i evigheter om att alla skall ha samma rättigheter men när det kommer till skyldigheter så blir det tyst i leden.

Just en fin jämnstäldhet.
Citera
2003-07-16, 01:01
Medlem
Re: Kvinnlig värnplikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Tänkte bara höra vad folk tycker om det.
För egen del så vill jag helst ha ett yrkesförsvar men om vi nu skall ha värnplikt så tycker jag åtminstonode alla skall göra den.

De "Feminister" jag pratar om kan tjata i evigheter om att alla skall ha samma rättigheter men när det kommer till skyldigheter så blir det tyst i leden.

iof håller jag med..fast jag tror sverige skulle få ett sämre försvar då...fast igen det beror ju på var man placerar dom..är inte helt klar i den här frågan..
Citera
2003-07-16, 01:31
Medlem
Scrambles avatar
Jo, visst är det intressant hur skyldigheter blir ointressanta direkt när dom nämns. De skyldigheter som män borde ha är kul. Dom kvinner borde ha är tråkigt och framför allt småaktigt av män att ta upp.

Än en gång regerar dubbelmoralen!
Citera
2003-07-16, 16:54
Medlem
Det är många feminister som är för könsneutral värnplikt. Feminismen i sig handlar dock inte om detaljfrågor så det är klart att man får olika åsikter beroende på vem man frågar.

Finns inget skäl till att tro att det skulle påverka försvaret negativt, det kommer ju inte bli så att alla som mönstrar måste rycka in. Klena och svagsinta män sorteras ju också bort .

Däremot kommer det kosta mycket mer pengar att låta alla mönstra, så på det sättet förlorar ju försvaret resurser. Men det har ändå tagits beslut om att könsneutral värnplikt kommer införas. Inget har dock sagts om när.
Citera
2003-07-16, 18:00
Medlem
Skrellans avatar
Re: Kvinnlig värnplikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Prax^

När jag pratar om kvinnlig värnplikt med feminister eller "helt vanliga människor" så är det nästan 100% för det, och det är jag även själv, det ska inte göras någon skillnad på kön utan alla ska bedömas efters sin lämplighet. Däremot skulle jag inte själv göra värnpliken om det skulle bli så (och andra sidan är jag säkerligen för gammal för det om det blir) jag skulle göra allt för att slippa, men det har inte att göra med att jag är kvinna, man, feminist, bög etc.... utan det har helt enkelt att göra med att jag inte vill det.
Citera
2003-07-16, 20:11
Medlem
Vill man inte så vill man inte. och om även kvinnor gör värnplikt så skulle det bli lättare att slippa eftersom de ändå skulle få in folk.
Citera
2003-07-22, 08:04
Medlem
Kvinnlig värnlikt

Jag vill påstå att den som tror att jämlikhet innebär att alla måste göra samma saker, har missförstått hela konceptet.

Feminism och jämlikhet handlar om att kvinnligt och manligt skall värderas lika. Med andra ord skall kvinnas roll som beskyddare av barnen hemmet ses som lika väsentlig och viktig som mannens roll vid fronten. Kanske till och med viktigare - eftersom det är fundamentalt för samhällets återuppbyggnad att det finns en befolkning kvar när kriget tar slut.

Kvinnor har dessutom i allmänhet sämre fysik än män - vilket innebär att en armé av hälften kvinnor hälften män skulle fysiskt underlägsen en armé med män. Vårt skydd skulle med andra försämras.
Citera
2003-07-22, 08:22
Medlem
Re: Kvinnlig värnlikt

Citat:
Ursprungligen postat av micro1
Jag vill påstå att den som tror att jämlikhet innebär att alla måste göra samma saker, har missförstått hela konceptet.

Feminism och jämlikhet handlar om att kvinnligt och manligt skall värderas lika. Med andra ord skall kvinnas roll som beskyddare av barnen hemmet ses som lika väsentlig och viktig som mannens roll vid fronten. Kanske till och med viktigare - eftersom det är fundamentalt för samhällets återuppbyggnad att det finns en befolkning kvar när kriget tar slut.

Kvinnor har dessutom i allmänhet sämre fysik än män - vilket innebär att en armé av hälften kvinnor hälften män skulle fysiskt underlägsen en armé med män. Vårt skydd skulle med andra försämras.

Om man är biologist så är det så. Det finns många grenar inom feminismen.

Könsneutral värnplikt betyder inte att man ska ta in hälften kvinnor och hälften män, det betyder att alla ska mönstra.
Citera
2003-07-22, 18:13
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Zeppeline
Citat:

Om man är biologist så är det så. Det finns många grenar inom feminismen.

Könsneutral värnplikt betyder inte att man ska ta in hälften kvinnor och hälften män, det betyder att alla ska mönstra.

Bioligist?????

Jag måste säga att det är första gången jag hör det uttrycket.

Grunden i den feministiska rörelsen var kvinnans rätt till utbildning och arbete för att hon skulle slippa vara beroende av mannen. Där i låg också kravet på kvinnors rätt till att räknas som myndiga, samt att ärva.

Feminismen är mycket äldre än dagens fundamentalistiska förgreningar - och i botten låg som alltid kvinnans vilja att värna familjen.

Måste dock fråga, vad kallar du förgreningar som hävdar att den enda olikheten mellan man och kvinna ligger i fostran och att inget egentligen springer ur biologi och fysik? Är de Miljöfaktorister??? :roll: :roll:
Citera
2003-07-22, 18:46
Medlem
Micheys avatar
.

Zeppeline:
Citat:
Feminismen i sig handlar dock inte om detaljfrågor
Citat:
Däremot kommer det kosta mycket mer pengar att låta alla mönstra, så på det sättet förlorar ju försvaret resurser.
Nämen så synd eller skall vi säga...vad lämpligt...

Skall tilläggas att jag givetvis är för lika lön osv....men man måste hålla med om att när vissa saker kommer på tal då är inte feminismen lika viktig. Såsom värnplikt eller bli bjuden på restaurang osv....av nån orsak anses det självklart att mannen skall betala. Säg mig....varför? :?
Citera
2003-07-22, 19:02
Medlem

Citat:

Bioligist?????

Jag måste säga att det är första gången jag hör det uttrycket.

Grunden i den feministiska rörelsen var kvinnans rätt till utbildning och arbete för att hon skulle slippa vara beroende av mannen. Där i låg också kravet på kvinnors rätt till att räknas som myndiga, samt att ärva.

Feminismen är mycket äldre än dagens fundamentalistiska förgreningar - och i botten låg som alltid kvinnans vilja att värna familjen.

Måste dock fråga, vad kallar du förgreningar som hävdar att den enda olikheten mellan man och kvinna ligger i fostran och att inget egentligen springer ur biologi och fysik? Är de Miljöfaktorister??? :roll: :roll:

Biologism, eller särartsfeminism, menar att kvinnor och män är fundamentalt olika och att problemet ligger i att kvinnliga egenskaper inte värderas lika högt som manliga.

Själv är jag likhetsfeminist, och anser att de skillnader som finns mellan kvinnor och män är socialt konstruerade. Dock innebär inte detta att man inte noterat skillnader, som att kvinnor har äggstockar och män inte har det. Däremot anser man att de fysiska skillnaderna är små och inte spelar någon större roll i vardagslivet.

Feminismen är trehundra år gammal och har självklart utvecklats. Jag vet inte om du har rätt när du påstår att feminismen från början var si eller sån, och jag tycker inte det är särskilt viktigt heller. Det är nuet som spelar roll, och debatten idag ser självklart annorlunda ut än för trehundra år sen.
Citera
2003-07-22, 19:05
Medlem
Re: .

Citat:
Ursprungligen postat av Michey
Zeppeline:
Citat:
Feminismen i sig handlar dock inte om detaljfrågor
Citat:
Däremot kommer det kosta mycket mer pengar att låta alla mönstra, så på det sättet förlorar ju försvaret resurser.
Nämen så synd eller skall vi säga...vad lämpligt...

Skall tilläggas att jag givetvis är för lika lön osv....men man måste hålla med om att när vissa saker kommer på tal då är inte feminismen lika viktig. Såsom värnplikt eller bli bjuden på restaurang osv....av nån orsak anses det självklart att mannen skall betala. Säg mig....varför? :?

Det beror nog på ditt umgänge.

Själv har jag länge ansett att alla oavsett kön borde mönstra, och nu när försvaret fattat beslut om att införa könsneutral värnplikt (de har dock inet bestämt när) är jag nöjd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in