Citat:
Ursprungligen postat av
Beaver14
Ganska intressant fråga.
1) Enligt diskrimineringslagen är det ju rätt solklart att det rör sig om diskriminering pga kön. Frågan är dock om katolicismens tradition får anses stå över lagen. I min bild kan ju en religions "lagar" aldrig stå över statens lagar, då skulle vi få stora problem.
2) Jag vet att svenska kyrkan kommit undan med att kräva att anställda som vaktmästare/kyrkovärdar är medlemmar i kyrkan och delar kyrkans kristna tro. Ansågs inte vara diskriminering pga religion.
Men i detta fall har ju kvinnan den katolska tron.
1) Tja, diskrimening av kön? Man har väl sänkt de fysiska kraven för brandmän för att kvinnor ska kunna kvala in. Och man gjorde man väl det av idépolitiska skäl.
Nu är det väl skillnad på fysiska bevis och trosrelaterade bevis. Förvisso anser jag att idépolitik är en slags religion, men skulle en man i så fall kunna vända sig till DO om en kvinna får gå före vid en sån anställning? Hon fick/kunde gå före för att hon är kvinna genom att man sänkt kraven.
Och vad det gäller katolicismen så tror man av olika anledningar uppenbarligen att män är bättre lämpade som präster, eller rättare sagt: präster ska vara män.
Jag vill nog tycka att det här med diskriminering snarare handlar om politik (som jag ser som en tro) än nåt annat. Det är ju tackvare politiskt arbete vi har (enligt dagens mening) gått framåt när det gäller jämlikhet.
Zigenare ansågs förut vara tjuvaktiga, nu säger man knappt ens romer utan kallar dem EU-migranter. Man har ansett att vår syn på dem tidigare var fel. Men, var vår tidigare syn fel? Syftet är inte att starta en diskussion om romer, utan, ja, vem har rätt och vem har fel när det gäller fördomar (=vad man tror). Romer var ett exempel, det finns annat man kan ta, t ex judar på 30-talet mot nu, och muslimer igår mot idag mot imorgon, eller synen på kvinnor.
2) Jag tycker att en person som verkar i en idéburen organisation ska dela dess värdering. Dessutom är inte kyrkvaktmästaren en person som knallar omkring i kulvertarna och justerar värmen. Hen kan ha en hel del utåriktad funktion.
Vidare så har kyrkan en del rutiner och ritualer som vaktmästaren kan bli inblandad i, indirekt men också direkt.
En sån här fråga tycker jag kan handla lika mycket om filosofi som politik och juridik.