Flashback bygger pepparkakshus!
2016-11-05, 10:55
  #1
Medlem
321js avatar
En kvinna som är katolik och vill utbilda sig till präst i Katolska kyrkan. Hon kommer inte att bli antagen till utbildningen eftersom Katolska kyrkan förbjuder kvinnor att bli präster.

Kvinnan anmäler Katolska kyrkan till diskrimineringsombudsmannen ( http://www.do.se/ ) .

Vad skulle hända sedan?

Skulle Katolska kyrkan få böter?
__________________
Senast redigerad av 321j 2016-11-05 kl. 10:58.
Citera
2016-11-05, 11:34
  #2
Moderator
pudelluss avatar
Jag har hört att det finns svenska konvertiter inom katolska kyrkan i Sverige som vill liksom reformera inifrån och att det irriterar andra medlemmar som ofta är utlandsfödda.

Har jag uppfattat det rätt och ses detta DO-fallet som ett sådant fall?
Citera
2016-11-05, 12:34
  #3
Medlem
fermions avatar
Är detta ett hypotetiskt fall? Man brukar då skriva: "Antag att en kvinna som är katolik..."
(Ja det verkar ju vara så du menade)
Citera
2016-11-06, 06:38
  #4
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Hör i Juridik diskuterar vi juridik. Vad ni tror om politiska, religiösa, massmediala eller andra typer av reaktioner skiter vi således i. Den som har svårt att förstå skillnaden får lära sig den hårda vägen.

/Mod
Citera
2016-11-06, 13:26
  #5
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Jag har hört att det finns svenska konvertiter inom katolska kyrkan i Sverige som vill liksom reformera inifrån och att det irriterar andra medlemmar som ofta är utlandsfödda.

Har jag uppfattat det rätt och ses detta DO-fallet som ett sådant fall?
Vad kan DO säga om detta?

Här handlar det om en organisation (med säte i utlandet) med ett par tusen år på nacken vars grund bl a vilar just på att enbart män kan vara präster (och Påvar). Om det inte accepteras i svensk juridisk mening, innebär det då att organisationen förbjuds här om man inte släpper in kvinnor till dessa ämbeten?

(Får intrycket av att det enligt en annan kommentar i tråden, är en hypotetisk frågeställning, har googlat lite men hittar inget.)

EDIT
Det rör sig om en organisation som baserar sig på vad man tror och inte vad som (för alla) är vetenskapligt bevisat. Samtidigt pekar man - vad jag förstått - på att Jesus var man, och att det därmed är "case closed".

Är detta ens nåt för DO? För att dra en långtgående jämförelse vore det som att kräva att Jultomten inte enbart ges pronomenet "han" (och bär skägg). Detta borde ju dessutom mer ha varit nåt för JÄMO (som dock numera "ingår" i DO).

För att dra det ytterligare ett varv: Kan en eventuellt dom till kvinnans fördel gå emot annan lagstiftning gällande typ yttrandefrihet, religionsfrihet, "åsiktsfrihet" etc?
__________________
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2016-11-06 kl. 14:00.
Citera
2016-11-07, 10:23
  #6
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Vad kan DO säga om detta?

Här handlar det om en organisation (med säte i utlandet) med ett par tusen år på nacken vars grund bl a vilar just på att enbart män kan vara präster (och Påvar). Om det inte accepteras i svensk juridisk mening, innebär det då att organisationen förbjuds här om man inte släpper in kvinnor till dessa ämbeten?

(Får intrycket av att det enligt en annan kommentar i tråden, är en hypotetisk frågeställning, har googlat lite men hittar inget.)

EDIT
Det rör sig om en organisation som baserar sig på vad man tror och inte vad som (för alla) är vetenskapligt bevisat. Samtidigt pekar man - vad jag förstått - på att Jesus var man, och att det därmed är "case closed".

Är detta ens nåt för DO? För att dra en långtgående jämförelse vore det som att kräva att Jultomten inte enbart ges pronomenet "han" (och bär skägg). Detta borde ju dessutom mer ha varit nåt för JÄMO (som dock numera "ingår" i DO).

För att dra det ytterligare ett varv: Kan en eventuellt dom till kvinnans fördel gå emot annan lagstiftning gällande typ yttrandefrihet, religionsfrihet, "åsiktsfrihet" etc?

Svåra frågor, i synnerhet när fallet verkar helt hypotetiskt som sagt.

Citat:
A Swedish female reporter noted that the head of the Lutheran Church who welcomed him in Sweden was a woman, and then asked if he thought the Catholic Church could allow women to be ordained as ministers in coming decades.

'St. Pope John Paul II had the last clear word on this and it stands, this stands,' Francis said.

Francis was referring to a 1994 document by Pope John Paul that closed the door on a female priesthood. The Vatican says this teaching is an infallible part of Catholic tradition.

The reporter then pressed the pope, asking: 'But forever, forever? Never, never?'

Francis responded: 'If we read carefully the declaration by St. John Paul II, it is going in that direction.'
http://www.dailymail.co.uk/news/arti...s-forever.html
(161101, med anledning av påvens besök i Sverige. Det står mer i artikeln om tankegångarna.)

Hur skulle DO kunna göra något annat än ett rent politiskt uttalande? Vi har ju inte sk ministerstyre i Sverige, vilket gör att de statliga myndigheternas företrädare kan göra uttalanden som inte nödvändigtvis ligger helt i linje med regeringens politik.
Citera
2016-11-07, 11:00
  #7
Medlem
Beaver14s avatar
Ganska intressant fråga.
Enligt diskrimineringslagen är det ju rätt solklart att det rör sig om diskriminering pga kön. Frågan är dock om katolicismens tradition får anses stå över lagen. I min bild kan ju en religions "lagar" aldrig stå över statens lagar, då skulle vi få stora problem.

Jag vet att svenska kyrkan kommit undan med att kräva att anställda som vaktmästare/kyrkovärdar är medlemmar i kyrkan och delar kyrkans kristna tro. Ansågs inte vara diskriminering pga religion.

Men i detta fall har ju kvinnan den katolska tron.
Citera
2016-11-07, 13:01
  #8
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Frågan är dock om katolicismens tradition får anses stå över lagen.
Det är inte så mycket frågan om katolsk tradition står över lagen som frågan om katolsk tradition innebär att lagens möjlighet att särbehandla på grund av kön vid ett anställningsförfarande är tillämplig.
Citera
2016-11-24, 21:42
  #9
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ganska intressant fråga.

1) Enligt diskrimineringslagen är det ju rätt solklart att det rör sig om diskriminering pga kön. Frågan är dock om katolicismens tradition får anses stå över lagen. I min bild kan ju en religions "lagar" aldrig stå över statens lagar, då skulle vi få stora problem.

2) Jag vet att svenska kyrkan kommit undan med att kräva att anställda som vaktmästare/kyrkovärdar är medlemmar i kyrkan och delar kyrkans kristna tro. Ansågs inte vara diskriminering pga religion.

Men i detta fall har ju kvinnan den katolska tron.
1) Tja, diskrimening av kön? Man har väl sänkt de fysiska kraven för brandmän för att kvinnor ska kunna kvala in. Och man gjorde man väl det av idépolitiska skäl.
Nu är det väl skillnad på fysiska bevis och trosrelaterade bevis. Förvisso anser jag att idépolitik är en slags religion, men skulle en man i så fall kunna vända sig till DO om en kvinna får gå före vid en sån anställning? Hon fick/kunde gå före för att hon är kvinna genom att man sänkt kraven.

Och vad det gäller katolicismen så tror man av olika anledningar uppenbarligen att män är bättre lämpade som präster, eller rättare sagt: präster ska vara män.

Jag vill nog tycka att det här med diskriminering snarare handlar om politik (som jag ser som en tro) än nåt annat. Det är ju tackvare politiskt arbete vi har (enligt dagens mening) gått framåt när det gäller jämlikhet.
Zigenare ansågs förut vara tjuvaktiga, nu säger man knappt ens romer utan kallar dem EU-migranter. Man har ansett att vår syn på dem tidigare var fel. Men, var vår tidigare syn fel? Syftet är inte att starta en diskussion om romer, utan, ja, vem har rätt och vem har fel när det gäller fördomar (=vad man tror). Romer var ett exempel, det finns annat man kan ta, t ex judar på 30-talet mot nu, och muslimer igår mot idag mot imorgon, eller synen på kvinnor.

2) Jag tycker att en person som verkar i en idéburen organisation ska dela dess värdering. Dessutom är inte kyrkvaktmästaren en person som knallar omkring i kulvertarna och justerar värmen. Hen kan ha en hel del utåriktad funktion.
Vidare så har kyrkan en del rutiner och ritualer som vaktmästaren kan bli inblandad i, indirekt men också direkt.


En sån här fråga tycker jag kan handla lika mycket om filosofi som politik och juridik.
Citera
2016-11-25, 11:12
  #10
Medlem
Flying.Swines avatar
Kan icke-samer kalla sig samer och köpa renar? Nej är svaret och det är samma sak här, möter du inte kraven som ställs för medlemskap i Katolska Kyrkan så äger du ingen rätt att kräva något även om du är kvinna.

Det finns mycket som män inte får göra som är exklusivt för kvinnor så ibland kommer lagar för "diskriminering" i andra hand. Detta är ett solklart fall där du som kvinna saknar rätt att gnälla. Att vilja bli präst som kvinna i Katolska kyrkan är emot kyrkans regler och saknar stöd i Bibeln vilket då talar om för kyrkan att du egentligen varken tror på eller följer Jesus ord.

Svensk lagstiftning har inget att komma med i detta läge. Den dagen de skulle försöka tvinga Katolska kyrkan att bryta sina egna lagar och regler så kommer hela samhället att kollapsa när män kommer kräva kvinno-exklusiva rättigheter, Icke-samer kräva att bli samer och få fritt fiske och jakt på samma marker som samer. Icke-"flyktingar" kräva att få rätt till "etableringsbidrag", "studiebidrag", "svenska för invandrare-bidrag" osv. För att ett land ska fungera krävs regler och därför gäller inte diskrimineringslagstiftningen för t ex Katolska kyrkan då den strider mot hela kyrkans regelsystem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in