Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-11-05, 19:07
Medlem
Hegamons avatar
Jag vet om jag är politiskt inkorrekt. Hur är det med dom politiskt korrekta? Vad är främsta skälet till att vara pk? Är det genom utbildning på universitet som indoktrinerar? Är det genom tv och tidningar som "utbildar" folk i att slaviskt följa 7K dvs deras åsikter och uppfattningar? Eller vad är det?

Följdfråga: Om SD blir Regering: kommer dom politiskt korrekta bli hardcore-SD:are? Jag tror inte det iofs. Eller jo, många tror jag kommer bli det.
Senast redigerad av Hegamon 2016-11-05 kl. 20:06.
Citera
2016-11-05, 19:16
Medlem
hashs avatar
Politiskt korrekta följer bara main-stream och vågar inte tycka något annat.
Att tycka något annorlunda i Sverige gör att du riskerar att mobbas, bli av med ditt jobb och framför allt kan bli kallad för RASIST!!!
Citera
2016-11-05, 19:34
Medlem
Det handlar dels om grupperingar som i något avseende är elit eller betraktar sig som en moralisk elit, som i maktsyfte för en agenda med PK-värderingar som tillhygge. Sen finns det alltid en foglig konsensussvans som antingen tillåter sig att göra våld på sin integritet i strid med sina egentliga övertygelser eller värderingar - och dessa kan endera ses som opportunister, medlöpare eller drabbade av den kognitiva dissonansens kval - och en stor ansiktslös massa som obetänksamt och gruppsykologiskt vill höra till eller undslippa rådande etablissemangs utpekande och utstötning.

Citat:
"Vansinnet är bland enskilda människor en sällsynthet - men i grupper, partier, folk, tider är det regeln." Så skriver Nietzsche i Bortom gott och ont, och hans ord tycks i stora städer äga en mycket stor giltighet.

http://nydahlsoccident.blogspot.se/2...lsingfors.html
Citera
2016-11-05, 19:40
Medlem
I min värld blir man PK i samma stund som man ger ett politiskt parti (oavsett vilket) rätten att forma ens politiska åsikter. I min värld är det uppenbart att sympatisörerna till Sverigedemokratererna är de som främst fogar sig i ledet och är rädda för att uttrycka egna åsikter.

Med tanke på vad som skrivs på olika forum inklusive detta gissar jag att att de politiskt inkorrekta inte har en aning då de inom sjuklövern har egna idéer. De som sympatiserar med SD tycks däremot sakna allt vad egenvärde betyder och ägs av partiets toppskikt, oavsett vad partiet beslutar tycker ni trots allt att det är rätt.. Det kan handla om höjda skatter, sänkta bidrag till svenskas pensionärer. Minskat bidrag till offentlig sektor typ skolan...

Detta tror jag inte de politiskt korrekta känner till, d¨de saknar kunskap och röster på ett parti enbart för att de är rädda för invandringen.
Citera
2016-11-05, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag vet om jag är politiskt inkorrekt. Hur är det med dom politiskt korrekta. Vad är främsta skälet till att vara pk? Är det genom utbildning på universitet som indoktrinerar? Är det genom tv och tidningar som "utbildar" folk i att slaviskt följa 7K dvs deras åsikter och uppfattningar. Eller vad är det?

Följdfråga: Om SD blir Regering: kommer dom politiskt korrekta bli hardcore-SD:are? Jag tror inte det iofs. Eller jo, många tror jag kommer bli det.
En del vet om det och en del vet inte om det. Framförallt de som stödjer borgerliga partier idag är PK utan att själva förstå det. Eller röstar på ett parti som gör något de inte vill. Det finns förvirring där, framförallt därför att vänstern/PK har *smugit* sig in i deras led. I MUF och M finner vi t.ex. vänsterprofilen Sofia Fölster, som kommer från en familj där i princip varenda generation ägnat sig åt vänsterextrem inblandning i politiken - de mest kända är kanske Alva Myrdal m.fl., som ville frånta familjerna möjligheten att uppfostra sina barn och istället tvinga in alla barn i centraliserad barnomsorg med obligatorisk marxistisk indoktrinering. Där blir naturligtvis en M-väljare förvirrad - han tror att hans parti är blått. När det frångår de blå värderingarna och blir PK, så tror han att något av följande är fallet:
1. han inser infiltrationen och byter parti till SD eller NMR
2. han tror att M ägnar sig åt "taktik" för att nå fler väljare
3. han tror att M:s nya vänsterpolitik är "moderniserad" högerpolitik och blir hjärntvättad av dem därför att parti betyder mer än partiets innehåll för honom

Framförallt de sistnämnda två grupperna är personer som är PK/marxister utan att själva förstå det. Det finns naturligtvis goda möjligheter att bearbeta denna grupp till att komma till sans/vakna ur sin slummer/hjärntvätt.

Konservatismen blir föråldrad när det som den hade till syfte att bevara redan har rivits sönder av marxister - konservatism handlar ju om bevarande. Idag krävs en rörelse orienterad på återuppbyggande istället för bevarande, för att bygga det samhälle konsekvatismen ville bygga för många decennier sedan innan sönderrivandet. Nationalismen är väl, utan tvekan, den rörelse som motsvarar konservatism med offensiva kvaliteter och viljestyrka att på allvar ta striden mot marxismen. Det naturliga är om samtliga nutida "borgare" på sikt inser att de är nationalister och bör stödja nationalismen, och att nationalismen demoniseras så mycket just för att media styrs av marxistiskt inflytande som gärna vill smutskasta allt icke-marxistiskt eller allt som hotar marxismens avancemang. M, Kd m.fl. demoniseras därför inte, av den enkla anledning att deras sätt att agera inte hotar marxismen, utan tvärtom gynnar den genom att de låtit sig tas över av vänstern inifrån (i olika stor utsträckning).
Citera
2016-11-05, 19:55
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Vad är främsta skälet till att vara pk? Är det genom utbildning på universitet som indoktrinerar?

Nej, det är ganska svårt att indoktrinera folk på det viset. Mest religioner som sysslar med sådant, även om Feminism också har svaga tendenser åt det hållet.

PK är folk för att det är bekvämt. PK-åsikter är säkra åsikter som går att uttrycka utan att omgivningen blir upprörd eller arg. Att vara PK är att stå upp för Status Quo, att undvika eller inte vilja ta ställning kring obehagliga situationer och nödvändigheter. I Mussolinis Italien var det PK att vara fascist. PK är människans limbo-state, när man har slut på energi eller inte förmår påverka omgivningen så blir man PK.

Politiker och journalister är en annan femma. Politiker spelar gärna på folks PK, och trummar upp det som en viktig fråga. Detta ger folk en känsla av att de kan göra skillnad utan att anstränga sig och skapar en falsk identifikation med politikerna. Feminismen spelar på kvinnor på samma sätt. Man kan dock inte kringgå verkligheten på det viset, den finns alltid redo att göra sig gällande.
.
Citera
2016-11-05, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Det är fel. SD:s sympatisörer har valt det enda alternativet som finns till Sjuklöverpartiets värdegrundade enkelriktning över huvudena på populasen. Många svenskar upplever med rätta att deras resurser exploateras åt helvete fel, att landet utvecklas fel (avvecklas) och att framtiden ser mörk ut. Den verklighetsbeskrivning som statsmedierna och politikerna överlag månglar är falsk. Se det som en desperation eller missnöjesröstning, när Trump i USA och SD m fl krafter i Europa utmanar etablissemangets antidemokratiska egennytta.

SD-anhängare tar risk, har hittills gjort; eftersom de hittills varit lovligt byte för envar att bespottas, entledigas eller tillvitas varje godtycklig anklagelse och rasistförklaras. De har genom sina blotta existenster utmanat PK.

Vad sägs om det moderata knapptryckarkompaniet? Där har du ett toppridet parti.

Citat:
För det tredje: varför har det blivit så trendigt, inte minst från makthavarhåll, att förneka uppenbara samhällsproblem? Kortsiktigt kanske man kan rädda sitt eget skinn, om man varit ansvarig för utvecklingen, men vem gynnas av det i längden?

http://www.gp.se/ledare/teodorescu-k...eldt-1.3930689

Citat:
Att maskera sin politiska agenda så att det framstår som ett uttryck för ett universellt värde är inte bara ohederligt, det är också farligt, särskilt när det kommer från makthavare inom politiken och kulturen. Lyckas man etablera bilden av att vad som i själva verket är en politisk hållning skulle vara något allmängiltigt, som alla borde kunna skriva under på, blir det också svårare att ifrågasätta och kritisera. Nog är det strategisk smart, särskilt i ett land med en så stark konsensuskultur, men också skadligt för samhället och för kulturen.

http://www.gp.se/ledare/retoriska-fu...vare-1.3927725

Citat:
Just eftersom eliterna ställt undan galgen och färlan oroar de sig för vad folket kan hitta på för ofog nu när det får rösta och uttala sig fritt på internet. Ibland undrar jag om det inte är en sådan oro som ligger bakom en hel del av de utspel från eliterna i olika länder som vi ser nu för tiden, till exempel talet om censur av internet, till exempel fyropen i samband med Brexitomröstningen, till exempel två framstående svenska elitkvinnors nyligen offentligt framförda förslag om att överheten borde gasa ihjäl alla ”brunråttor” till högerpopulister, till exempel just talet om ”populister”, alltså folk som inte hyser samma uppfattningar som eliten.

https://detgodasamhallet.com/2016/11...are/#more-5436

Citat:
Det rör sig om ett anpassningsbart snömos av post-moderna och post-koloniala identitetsteorier om skuld gentemot tredje världen, kryddade med käcka genusteorier om könsmaktsordning och en vurm för islamism som präglas av antisemitism.

Den gemensamma nämnaren är att alla som offentligen – i tanke, ord och gärning – bekänner sig till detta snömos är definitionsmässigt ”goda” människor. Alla andra är ”onda”. De som inte anser att migranter har rätt att ockupera privat mark är onda. De som inte anser att en somalisk bonde har samma rätt till svensk välfärd som svenska skattebetalare är onda. De som inte anser att yttrandefriheten för migrationskritiker bör begränsas är onda. De som inte anser att islamismens förtryck av kvinnor måste förstås och relativiseras är onda.

https://detgodasamhallet.com/2016/11...ver/#more-5434
Citera
2016-11-05, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
I min värld blir man PK i samma stund som man ger ett politiskt parti (oavsett vilket) rätten att forma ens politiska åsikter. I min värld är det uppenbart att sympatisörerna till Sverigedemokratererna är de som främst fogar sig i ledet och är rädda för att uttrycka egna åsikter.

Med tanke på vad som skrivs på olika forum inklusive detta gissar jag att att de politiskt inkorrekta inte har en aning då de inom sjuklövern har egna idéer. De som sympatiserar med SD tycks däremot sakna allt vad egenvärde betyder och ägs av partiets toppskikt, oavsett vad partiet beslutar tycker ni trots allt att det är rätt.. Det kan handla om höjda skatter, sänkta bidrag till svenskas pensionärer. Minskat bidrag till offentlig sektor typ skolan...

Detta tror jag inte de politiskt korrekta känner till, d¨de saknar kunskap och röster på ett parti enbart för att de är rädda för invandringen.
Hur fan vet du det? Jag är medlem i SD och det är ingen inom sagda parti som talar om för mig vad jag skall tycka och tänka.
Citera
2016-11-05, 20:30
Medlem
Jag definierar "politiskt korrekt" som åsikter som man vet kommer att få medhåll i den offentliga debatten.

Eftersom denna styrs av journalistkåren och sagda kår står långt till vänster blir PK-åsikter klart vänsterinfluerade i Sverige. I ett annat land är det kanske annorlunda. Jag kan tänka mig att det i Ryssland eller Ungern är helt andra åsikter som är PK.

I ett land där journalistkåren som helhet är verkligt opartisk och många olika åsikter får torgföras utan att nödvändigtvis förlöjligas utan bemöts på sakliga grunder existerar förmodligen inte begreppet. Fast, finns det något sådant land? Vilket skulle det vara?
Citera
2016-11-05, 20:35
Medlem
Den politiska korrektheten infinner väl sig när folk börjar tassa på tå kring ämnen.. När man börjar se att de blir helt spända och knappt vågar yttra sig, alla bara håller med, ibland säger någon lite fel och börjar vrida på sig.. och så fortsätter det.. dvs, morgonsoffan i tv de senaste 20? åren.
Citera
2016-11-05, 21:13
Medlem
SlagenSvensks avatar
Jepp, vi vet att vi är pk, det är inge stor sak liksom Vissa är rassar, andra är mer up to date med utvecklingen, typ 1930-tal vs 2000-tal.
Visst är det en skön känsla att veta att man har rätt, fast det är skönare att veta att rassarna inte har en chans, de är som ogräs o rensas bort.

/SS
Citera
2016-11-05, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Det handlar dels om grupperingar som i något avseende är elit eller betraktar sig som en moralisk elit, som i maktsyfte för en agenda med PK-värderingar som tillhygge.
Ja, och specialfall ur dom grupperna är gifta par där stor del av attraktionen och själva vinsten med giftermålet var att dom stärkte sina positioner i nämnda grupperingar.

Initialt, när man påpekade att deras världsbild var falsk blev dom fullständigt rasande - det gör ont när vuxna tittar utanför sin låtsasvärld.

En över en och nittios, bredaxlad svensk man ur en sån gruppering blev fullständigt rasande när jag i ett sånt läge lugnande lade en lätt hand på hans axel, rasande för att jag "kränkte hans integritet".
Att han och hans fru mycket aktivt varit med och tagit bort kvinnofriden i Sverige såg han inga som helst problem med.

Sen behandlade dom mig med överseende, insmickrande, som om jag var mindre begåvad.

Nu har dom krupit in under några stenar, kanske kommer det en motattack, troligast är att han nu ser henne för den vidriga manipulatör hon är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in