Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2016-11-17, 08:42
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Tjejer speciellt gör ineffektiva övningar vilket jag inte vet orsaken till. Jag har ingen aning om varför en PT lär ut sådana övningar för det ser jag ofta att de just gör. Kanske tjejen inte vill träna seriöst utan vill ha "lättare" övningar som bara håller igång kroppen och stärker den lite.

tror det har att göra med en gammal uppfattning om att tjejer tror attde blir för muskliga om de tränar med tex tyngre vikter, därav lätt vikt, många reps.

Och vissa övningar handlar om smidighet+ kombinationer av pilatesliknande övningar som kan vara effektiva om de görs på rätt sätt, men som med allt annat är värdelösa om man inte har rätt teknik.
Citera
2016-11-17, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffymylove
tror det har att göra med en gammal uppfattning om att tjejer tror attde blir för muskliga om de tränar med tex tyngre vikter, därav lätt vikt, många reps.

Och vissa övningar handlar om smidighet+ kombinationer av pilatesliknande övningar som kan vara effektiva om de görs på rätt sätt, men som med allt annat är värdelösa om man inte har rätt teknik.

Jo, det är nog så. Jag vet ju att man sa så förr. Men det var innan hela träningsgrejen drog igång och då kunde man ju inte lätt googla fram svaren heller.
Har inte kollat i en träningstidning för tjejer på så många år så vet inte vad som står där. Men det kanske står mycket roligt i dem... :P
Citera
2016-11-17, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rolexbro1337
Har sett ett par PT's på mitt gym där dom ''tränar'' med kunden, höll på att dö av garv. Såg så jävla fånigt och inte givande alls. T.ex. stå på ett par viktplattor och squatta?? Eller göra ''stretchövningar'' i typ 2 timmar. Vad är det för underbegåvade personer som verkligen betalar höga summor pengar för sån skit?

Samt så är dessa pt's oftast otränade.

Vad har jag missat här? Varför anlitar man en pt?

Visst.. om du skadat dig och vill ha lite hjälp varför ej gå till en vän som gymmar? Samma sak med hur man ska äta.. Someone enlighten me please.

De stod på viktplattor för att kunden/klienten förmodligen var/är stel i t ex fotleder och detta är då ett sätt att få kunden att kunna gå ner djupare i sina squat utan att tappa tekniken ...

De s.k stretchövningarna var kanske ett sätt att få klienten mer rörlig så han/hon kan träna på ett bättre sätt helt enkelt..
Att gå till en "vän som gymmar" om man skadat sig är bra om sin vän har bra kunskap inom skadehantering, annars förmodligen inte alls ett bra val...
Ditt inlägg tyder på okunskap.
Citera
2022-09-26, 07:35
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Ja definitivt. De pt på mitt gym står ju bara och hyggesnackar och fjäskar in sig till fler bookningar. Rent klipp och klistra yrke.
Citera
2022-09-26, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obekvamstamning
Ja definitivt. De pt på mitt gym står ju bara och hyggesnackar och fjäskar in sig till fler bookningar. Rent klipp och klistra yrke.

Lättast att stänga in sig och dumförklara allt och annat. Allt man inte förstår sig på är antagligen korkat. Sen att gymmet har ett gott rykte och har utbildad personal låtsas vi inte om.
Citera
2022-09-26, 08:39
Medlem
Det sjukaste med PT's är att vem som helst kan bli det efter en snabbkurs och om man hostar upp 20k+ . Vilket annat yrke "utbildar" en så fort, speciellt i något som kan få förödande effekter vid "felbehandling" ?!
Citera
2022-09-26, 08:45
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rolexbro1337
Har sett ett par PT's på mitt gym där dom ''tränar'' med kunden, höll på att dö av garv. Såg så jävla fånigt och inte givande alls. T.ex. stå på ett par viktplattor och squatta?? Eller göra ''stretchövningar'' i typ 2 timmar. Vad är det för underbegåvade personer som verkligen betalar höga summor pengar för sån skit?

Samt så är dessa pt's oftast otränade.

Vad har jag missat här? Varför anlitar man en pt?

Visst.. om du skadat dig och vill ha lite hjälp varför ej gå till en vän som gymmar? Samma sak med hur man ska äta.. Someone enlighten me please.

En PT ger säkerligen en effektivare träning då du bör få hjälp med hållning och att du verkligen gör varje övning på rätt sätt. Som du skriver får du också hjälp med maten och lättare rehab om du kanske har en tidigare skada. Inte att förväxlas med en sjukgymnast ska tilläggas.
Jag tror många av de som betalar för en PT har för mycket pengar och samtidigt jävligt svårt att komma iväg till gymmet om de inte har någon som du faktiskt bokat tid med. Här är nog den största anledningen.

Hur många har inte haft ett gymkort som inte använts alls? Jag är en av dessa, var nog iväg 10 gånger under ett år så man är glad att företaget betalade.
Citera
2022-09-26, 10:43
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag tror många av de som betalar för en PT har för mycket pengar och samtidigt jävligt svårt att komma iväg till gymmet om de inte har någon som du faktiskt bokat tid med. Här är nog den största anledningen.

Där tror jag att du sammanfattade hela grunden för varför det finns PT:ar. "Utbildningen" är rätt grund och består egentligen inte av annat än man själv hade kunnat läsa sig till.
Citera
2022-09-26, 10:47
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Där tror jag att du sammanfattade hela grunden för varför det finns PT:ar. "Utbildningen" är rätt grund och består egentligen inte av annat än man själv hade kunnat läsa sig till.

Så är det väl med mycket. Man behöver inte ta hem varken en målare, snickare eller liknande för allt går faktiskt att lära sig via youtube och internet i dagsläget. Givetvis behöver man också ha lite intresse och någon form av grundkunskap innan man sätter igång att bygga sig ett eget hus.
Men när det gäller just att anlita en PT så är det mycket mer att man får ett tvång att faktiskt gå till gymmet och då gör det faktiskt lite mer nytta
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in