2016-11-18, 23:00
Medlem
Hej,

Jag har ett återkommande problem där jag vaknar av att jag ska spy, alltså ett extremt illamående och precis innan spyan kommer så avtar det. På samma sätt som man rycker till häftigt precis när man ska somna så känns det som att jag ska kasta upp en monsterspya precis när jag ska somna. Eller så vaknar jag av att jag får värsta kräkreflexen.

Det är aldrig någon hostning eller så utan bara ett extremt illamående som går över på en halv sekund.

Jag har frågat runt och alla känner igen att man kan rycka till precis när man faller i sömn men inte en enda har upplevt den här 'måste kräkas' känslan.

Någon som kan förklara eller ge ett medicinskt namn på detta?
Citera
2016-11-19, 00:01
Medlem
hur ser dina sömnvanor ut? jag kan må illa och känna mig dåsig om jag har dygnat/ sovit för lite och sedan sover på eftermiddagen

Hur länge har du haft det?
Citera
2016-11-19, 00:11
Medlem
Mina sömnvanor är helt normala. Sover mellan 00 00 och 7 30 varje vardag. Min kost är helt normal. Är varken stressad eller sover dåligt. Har aldrig mardrömmar, nightterrors eller sömnparalys. Mina natt-ryck har helt enkelt ersatts av ett extremt illamående. Det är skumt bara.

Har haft det i ca. 3 år. Är inte illamående när jag vaknar eller när jag är trött.
Citera
2016-11-19, 00:27
Medlem
Evilyns avatar
Äter du mirtazapin eller något liknande?
Citera
2016-11-19, 00:49
Medlem
Kakksakkers avatar
Kan bli så ibland när jag käkat för lite, ett glas mjölk hjälper mig.
Citera
2024-12-20, 11:17
Medlem
Gammal tråd men fick du något svar på detta på annat håll? Jag har också börjat få så, att istället för att "rycka till" innan jag somnar vaknar jag med ett ryck och panikkänsla av att jag kommer att spy, som går över på 0,5 sek. Har ingen känsla av illamående innan eller efter. Funderar på om det egentligen är ett andningsuppehåll som bryts, men att hjärnan inte sorterar känslan rätt utan att det närmaste som tvångsreflex man känner igen är spya?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in