Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-12-30, 12:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Nej. Men SD-troll här vill tro det

Pratar man om aktioner och manifestationer med tydliga politiska förtecken är man de facto en politisk rörelse. Även om troll som du vägrar inse det.
Citera
2016-12-30, 12:41
Medlem
Citat:

Oavsett vilken politisk åskådning man än har, så är det omöjligt att beskriva JÄH som en opolitisk grupp dom bara försöker lyfta debatten från hot och hat.I de aktioner jag tittat på så tar JÄH-aktivisterna tydligt ställning, detta är tydligt t.ex. i debatten om könsseparade badtider. Det tråkiga med den aktionen är att man spelar islamister i händerna.

Även i frågan om anhöriginvandring så finns ett tydligt ställningstagande från JÄH-aktivisterna, se min recension tidigare i tråden där massor av exempel på ställningstagande finns. Att förneka att flera av aktionerna är direkt politiska är omöjligt om man granskar aktionerna. Det är möjligt att ambitionen är att vara opolitisk, men då får man konstatera att JÄH oftast misslyckas!

Att sedan som karlinge skriva kommentarer om SD-troll, är ganska lågt, när det framläggs tydliga bevis för att JÄH faktiskt agerar politiskt.
Citera
2016-12-30, 13:18
Medlem
De är ganska lustiga i alla fall, #jagärhärarna. Hittade dessa godbitar bland kommentarerna till en debattartikel i Aftonbladet om nationalstatens återkomst (förf. Petter Månsby, ekonom och talskrivare för M-politiker):

https://m.facebook.com/story.php?sto...10645589199317

Citat:
Ursprungligen postat av Jacob Möllstam
Det här är en ganska ruggig normalisering av saker som rasism, hat och misstänkliggörande av nya medborgare. Nä. Sånt ska vi inte ha. #jagärhär

Ja, Moderaterna är ett jätterasistiskt parti. Verkligen. Petter Månsby gör allt som står i hans makt för att normalisera rasism, hat och misstänkliggörande, det är uppenbart för alla som tar del av hans artikel.

Citat:
Ursprungligen postat av Monika Breti
Jag sjunger stolt vår nationalsång och hissar vår flagga - men att gå från det till att hylla nationalstaten är ett steg för långt, ty vem sitter på rätten att bestämma vad som är "riktigt" svenskt? Vårt italienska helgon Lucia? Är det midsommar? Är det något annat? Jag tror att dyrkandet av den egna förträffligheten har lett till ofantligt mycket sorg: se på IS nationalstatsdyrkande, kriget på Balkan och en massa andra exempel. Stolt svensk? Ja! Stolt över vår demokratiska medmänsklighet. #jagärhär

Självklart är det vår vapenexport som gör oss till svenskar Monika, rätt där. Men att IS eller islamister generellt skulle vilja ha nationalstater har du nog fått om bakfoten. Snarare är de ute efter ett världsomspännande kalifat.

Citat:
Ursprungligen postat av Mats Rehnstedt
Vänja sig vid intolerans och ohyfs? Nej tack! Framåt för tolerans och hyfs! #jagärhär

Men Mats, är du inte själv lite ohyfsad mot stackars Petter Månsby nu?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabeth Wind
Nä, vad är det här?! Så luddigt och ogenomtänkt. Nationalstater? Glöm det. Helt anakronistiskt. Och totalt osvenskt. Jag köper inte de här resonemangen? Vad är det som händer i Moderata partiet egentligen? Eller, det vet jag, lite flörtande med extremisterna. NEJ TACK! Vi vill ha förslag på bättre integration så vi kan ta vara på den enorma mänskliga resurs som de nyanlända utgör. Vi vill ha förslag på hur vi lösa de problem som en globaliserad värld onekligen innebär. Vi vill ha lagförslag på hur vi kan bekämpa rasism, sexism och homofobi. Bättre än så här kan ni moderaterna! Det här duger inte faktiskt! USCH! #jagärhär

Orkar inte ens kommentera. Elisabeth erkänner åtminstone att det finns problem med globaliseringen. Alltid något.

Månsbys debattartikel, uppenbarligen oerhört provocerande:

http://www.aftonbladet.se/debatt/a/k...d-patriotismen

Frågan är om moderater är välkomna i #jagärhär efter partiets omsvängning i migrationsfrågor. Någon av trådens #jagärhärare kanske vill kommentera?

Edit: Är inte moderat själv. Frågar åt en kompis.

Edit igen: Ni säger er ju vilja stoppa hat o.s.v., inte förhindra debatt. Var är Petter Månsby hatisk? Varför känner sig Mats Rehnstedt tvungen att kommentera hans debattartikel med denna tirad: "Vänja sig vid intolerans och ohyfs? Nej tack! Framåt för tolerans och hyfs!" Inte har väl Petter Månsby varit ohyfsad? Kan det vara så att han är en oliktänkade, som därför måste tystas? Vem är det som är intolerant egentligen?

Kan inte släppa det här, så det får bli en tredje edit: Är det verkligen så hemskt med nationalstater? Var det fel att Estland, Lettland och Litauen frigjorde sig från Sovjetunionen? Att Norge och Finland blev självständiga? Att Irland och en massa kolonier frigjorde sig från Storbritannien? Tycker ni att det är bättre med imperier?
Senast redigerad av Nebeltag 2016-12-30 kl. 14:15.
Citera
2016-12-30, 14:06
Medlem
Belavias avatar
Den här "peppiga" stämningen som finns i JÄH tycker jag är intressant.

Inte nog med det totala hyckleriet. Haha, uttrycket "ulv i fårakläder" har väl aldrig passat bättre?

De här företrädarna för gruppen som så oproblematiskt leder andra i sina aktioner! Utan att fundera och problematisera det. Vad är det för kärlek och vänlighet som sprids när det dirigeras uppifrån??

Är inte just grundkriteriet för äkta vänlighet/medmänsklighet att det kommer inifrån personen själv, och inte som ett direktiv ovanifrån? Eller har jag missuppfattat hur det mänskliga psyket fungerar.

Inte nog med det, jag ger mig tusan på att de här företrädarna lyckas lura sig själva också, genom att vägra se eller fundera kring det jag listar ovan.

Som hjältar uppmanar de att anmäla under peppig stämning.. "kom igen nu", "ni är grymma" "kör så det ryker" "ni är bäst"

Som någon sa, det går inte ens att parodiera! Jag gjorde ett försök, men jag inser att jag ligger bakom!

Verkligheten överträffar dikten! Jag bara väntar på att någon ska säga att det var ett experiment..

*Vi ville bara se hur dumma vanliga människor är, är de verkligen som en skock får?

*Vi ville utforska hyckleriets utmarker, finns det några gränser, och går det iså fall att gå bortom dessa?

*Vi ville roa oss med skenhelighet. Att göra ont under god flagg är faktiskt fantastiskt kul och energigivande!
Senast redigerad av Belavia 2016-12-30 kl. 14:52.
Citera
2016-12-30, 14:18
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusbaktus5
Om gruppens medlemmar inte delar uppfattning i frågor så är det bara bra av administratörerna att de uppmuntrar medlemmarna till att ge uttryck för det i öppna forum utanför gruppen.

Vet inte vad jag tycker är mest tragiskt, att medlemmarna inte får diskutera sin uppfattning internt om de avviker i åsikter, eller att du lyckas se det som något positivt och tolkar förvisning till andra fora vid diskussion som uppmuntran.

Ser att du stör dig på spammande här på Flashback förresten.

Citat:
Ursprungligen postat av kaktusbaktus5
En fråga angående 2.02. Ibland så verkar en del trådar spammas sönder av helt ovidkommande inlägg av enskilda användares/trolls tolkningar av saker. Att de aldrig har någon källa till sina påståenden det är ju självklart. Jag har försökt kolla om någon blivit avstängd enligt 2.02 för att få en bild av det eftersom jag undrar hur mycket spamm som krävs för att det ska ske men hittar inga direkta svar. Någon som kan upplysa mig?
(FB) ♦·♦·♦ Fråga om Flashback här! ♦·♦·♦
Citat:
2.02. Kvalitet framför kvantitet (KFK)
Medlemmar som motarbetar den fria debatten i forumet, genom att systematiskt publicera inlägg med för låg kvalitet eller bristande debattunderlag, blir avstängda eller bannlysta.

Antar att det inte är ett problem för dig i just den här specifika tråden att företrädare för #jagärhär upprepar samma påstående, utan att bemöta motargument och utan källhänvisning, om och om igen.
Att du inte har något emot att gruppens modus operandi är just spam är uppenbart.

Låt mig gissa, det är skillnad mellan gott och ont spammande?
Citera
2016-12-30, 14:38
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:

Är man SD-troll även om man INTE sympatiserar med SD men fortfarande vill ha en restriktiv invandringspolitik??

Eller det är bara ett skällsord när ni inte har några bra motargument??
Citera
2016-12-30, 14:49
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
De här företrädarna för gruppen som så oproblematiskt leder andra i sina aktioner! Utan att fundera och problematisera det. Vad är det för kärlek och vänlighet som sprids när det dirigeras uppifrån??

Är inte just grundkriteriet för äkta vänlighet/medmänsklighet att det kommer inifrån personen själv, och inte som ett direktiv ovanifrån? Eller har jag missuppfattat hur det mänskliga psyket fungerar.

Johan Hakelius såg redan 2012 varthän det barkade. Tycker han belyser vad du är inne på.

Citat:

När debatten om ”näthatet” var i gång snuddade vi vid ämnet: Vad är skillnaden mellan en mobb och en grupp medborgare?

Tänk dig att du får en fråga att ta ställning till när du står på ett packat torg. Alla andra får samma fråga och när någon har svaret är det bara att skrika det rakt ut.

Tänk dig att du i stället får ta *frågan med dig hem. Du kan ta ett par dagar på dig att fundera, kanske till och med en vecka. *Sedan kommer du tillbaka och redovisar ditt svar i lugn och ro.
Tror du att resultatet blir detsamma i båda fallen? Det tror inte jag.
På torget gäller det att vara först och att skrika högst. Och när alla andra börjat skrika i något som liknar en talkör, har du *kraften att formulera ett eget, avvikande svar då? Är det ens någon idé? Någon som lyssnar? Är det inte lättare att hålla tyst, eller rent av bli en del av talkören?
Mitt intryck är inte att den offentliga* debatten innehåller fler åsikter nu än förr. Mitt intryck är motsatsen. *Offentligheten har *blivit mer lik en mobb. Och *problemet har inte att *göra med en liten grupp anonyma stollar på nätet, utan med en osorterad blandning av journalister, *politiker, bloggare och twittrare som säkert var för sig är vid *hyfsat sunda vätskor. Tillsammans blir de ett nervöst stim, utan tid *eller mod för en genuint egen åsikt.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle15588863.ab
Citera
2016-12-30, 15:06
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
De är ganska lustiga i alla fall, #jagärhärarna. Hittade dessa godbitar bland kommentarerna till en debattartikel i Aftonbladet om nationalstatens återkomst (förf. Petter Månsby, ekonom och talskrivare för M-politiker):
Hur löd då uppmaningen att delta i tråden som den moderate talskrivaren hade författat? Det har postats tidigare men förtjänar att upprepas som en påminnelse om att gruppen på intet sätt är opolitisk.

#jagärhär:s moderator Jacob Möllsten skrev:
"Aftonbladet publicerade igår en debattartikel om att det nu bara är att vänja sig vid den ökade patriotismen. Det är en politisk comeback. En konsekvens skulle vara att rasism och hat normaliseras. Därför är det viktigt att gå in i den här tråden".
http://imgur.com/a/xrOp1

Så en moderator i #jagärhär:s tolkar patriotism som liktydigt med att normalisera hat och rasism. Om det är en medvetet illvillig tolkning som del i ett ställningstagande mot moderaterna får vi nog aldrig veta, vad vi vet är att medlemmarna i #jagärhär sväljer detta utan invändningar. Men faktum kvarstår, detta ÄR ett tydlig politisk ställning och uppmaningen gäller en tråd där det inte förekommer hat utan anledningen till att medlemmarna ska delta är för att ta ställning mot patriotism (och vad #jagärhär:s moderator läste in i artikeln).

Som av en händelse har den kommentar Jacob Möllsten sedan gjorde publikt hamnat överst i tråden med över 400 gillanden.
Senast redigerad av Tinuviel 2016-12-30 kl. 15:13.
Citera
2016-12-30, 15:13
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Som av en händelse har den kommentar Jacob Möllsten sedan gjorde publikt hamnat överst i tråden med över 400 gillanden.
Det är ju också den lite underhållande konsekvensen av #jagärhär-kampanjen. Dessa artiklar som man vill stoppa och åsikter man vill bekämpa har fått en extrem spridning genom dessa aktioner. Varje gång som någon av dessa aktivisterna har gett sig på en Facebook-diskussion så har man också spridit denna diskussion till alla sina Facebookvänner...

Kan detta möjlligen vara den mest kontraproduktiva kampanjen någonsin? Förutom Streisand då, som fick ge namn till fenomenet.
Citera
2016-12-30, 15:34
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det är ju också den lite underhållande konsekvensen av #jagärhär-kampanjen. Dessa artiklar som man vill stoppa och åsikter man vill bekämpa har fått en extrem spridning genom dessa aktioner. Varje gång som någon av dessa aktivisterna har gett sig på en Facebook-diskussion så har man också spridit denna diskussion till alla sina Facebookvänner...

Kan detta möjlligen vara den mest kontraproduktiva kampanjen någonsin? Förutom Streisand då, som fick ge namn till fenomenet.

Som man bäddar får man ligga. Om man tror att man kan hyckla och gömma sig under en flagga av vänlighet och kärlek, när man har en politisk agenda, så är det rätt åt dem att de biter sig själva i svansen!

Ska bli kul att se hur de förklarar att kärlek inte är viktigt längre när de märker att deras aktioner får kontraproduktiva konsekvenser politiskt mot vad de hade väntat sig..

Plötsligt var det visst inte värt att kämpa för kärlek och värme längre, undrar varför..
Citera
2016-12-30, 15:36
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX

Inte minst Fria Tider och deras sida "Utvisa kriminella invandrare" har fått stor spridning tack vare gruppen.

Nu tror jag att medlemmarna inte nödvändigtvis ser något fel i det. De kan uppvisa för sin vänner att de hjältemodigt tar kampen mot hatet och ingen i deras vänkrets skulle väl rösta på något till höger...

Gruppens ledarskikt tror jag dock ser problemet i detta och vi kommer sannolikt att se en utveckling där de uppmanar att anmäla, inte kommentera.
Citera
2016-12-30, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Hur löd då uppmaningen att delta i tråden som den moderate talskrivaren hade författat? Det har postats tidigare men förtjänar att upprepas som en påminnelse om att gruppen på intet sätt är opolitisk.

#jagärhär:s moderator Jacob Möllsten skrev:
"Aftonbladet publicerade igår en debattartikel om att det nu bara är att vänja sig vid den ökade patriotismen. Det är en politisk comeback. En konsekvens skulle vara att rasism och hat normaliseras. Därför är det viktigt att gå in i den här tråden".
http://imgur.com/a/xrOp1

Så en moderator i #jagärhär:s tolkar patriotism som liktydigt med att normalisera hat och rasism. Om det är en medvetet illvillig tolkning som del i ett ställningstagande mot moderaterna får vi nog aldrig veta, vad vi vet är att medlemmarna i #jagärhär sväljer detta utan invändningar. Men faktum kvarstår, detta ÄR ett tydlig politisk ställning och uppmaningen gäller en tråd där det inte förekommer hat utan anledningen till att medlemmarna ska delta är för att ta ställning mot patriotism (och vad #jagärhär:s moderator läste in i artikeln).

Det här handlar ju om privatpersoner, så jag vill egentligen inte diskutera enskilda individer i detalj. Men jag måste göra ett undantag här. I listan över moderatorer som postades tidigare i tråden står det att Jacob Möllstam är lärare. Då är hans agerande betänkligt av två skäl:

1) Risken finns att han diskriminerar och försöker tysta elever som sympatiserar med M eller SD, på samma sätt som han försöker tysta debattörer som gör det. Obs! att det här inte handlar om att diskutera sakfrågan - det är förstås fritt fram och bör uppmuntras på alla sätt - men han skriver ju uttryckligen att han vill stoppa "normalisering", d.v.s. det ska inte ens vara tillåtet att diskutera nationalstater och patriotism i positiva termer.

2) Nu vet jag inte vilka ämnen Möllstam undervisar i, men det är beklämmande med en lärare som inte ens vet vad begreppet "nationalstat" betyder. Att ta avstånd från nationalstater är samma sak som att säga att det var fel att Estland, Lettland och Litauen frigjorde sig från Sovjet, att Finland och Norge blev självständiga o.s.v. Det är en rätt extrem åsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in