2016-11-30, 14:28
Moderator
manamanahs avatar
Trådar sammanfogade.

Mod.
Citera
2016-11-30, 15:01
Medlem
Orm Ondes avatar
"När modet sviktar eller orken att gå in i ett samtal saknas, hjälper vi varandra att vässa argumenten med kalla fakta. Men vi behöver inte alltid tänka ut något smart att säga, det viktiga är att vi tar plats och finns där i flödet. Är närvarande."

Redan av programförklaringen att döma är syftet med facebookgruppen i fråga att spamma trådar med godhetsnarkomant tänk. "Det viktiga är att vi tar plats och finns där i flödet".

Problemet för dessa människor är att de i regel inte har andra argument för sin sak än just känsloargument. Det är därför inte så förvånande att de vill anstränga sig för markera att de har fler åsiktsfränder. När man står naken i en debatt, känns det säkert lugnande att det finns andra runt omkring som också är lika nakna.
Citera
2016-11-30, 19:08
Medlem
Greeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Problemet för dessa människor är att de i regel inte har andra argument för sin sak än just känsloargument. Det är därför inte så förvånande att de vill anstränga sig för markera att de har fler åsiktsfränder. När man står naken i en debatt, känns det säkert lugnande att det finns andra runt omkring som också är lika nakna.

Nej jag tycker du tolkar det där på helt fel sätt. Alla kan inte uttrycka sig på ett så bra sätt som de skulle vilja för att få fram sin åsikt. Så det har inte något att göra med om man står naken eller inte utan det handlar om att kunna stärka varandra och ta kraft ur de som kan formulera sig på ett bra sätt. Och vad är det för fel i att hålla med någon annan som kanske satt orden precis rätt?

Sedan så lyssnar då jag hellre på en som tänker olika mig om hen är respektfull mot mig, istället för att få kränkande och nedvärderande ord i mitt ansikte för att man inte delar samma åsikt.
Alla i gruppen är av olika politiska åskådningar men det alla har gemensamt är att man är trött på att hatet tar större plats än den faktiska debatten kring saker.
Citera
2016-11-30, 20:51
Moderator
Ruskigbusss avatar
Tråd från I&I sammanfogad med befintlig C&Y-tråd.
/Mod
Citera
2016-11-30, 21:58
Moderator
Ruskigbusss avatar
OT rensat.

Tråden handlar INTE om invandring, SD, "skäggbarn" osv.

Tråden handlar om denna grupp, vad deras medlemmar ägnar sej åt, etc.

/Mod
Citera
2016-12-01, 03:33
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trotteri
Det är skrämmande att åsiktsförykandet växer så fort. Antagligen är många naiva som går med i en sådan grupp. Masspsykos och aggressivt åsiktsförtryck är metoder som användes av nazisterna. Oavsett målet så bör varje människa tänka själva och inte låta sig påverkas av masspsykos.

Om man tittar på kommentarerna på länken som cerealtubman bifogade så upptäcker man av flera av de som skriver och infogar signaturen #jagärhär inte verkar förstå att det handlar om asylsökande som flytt kvinnoförtryck som på hemmen i Sverige fortsatt blir utsatta av andra flyktingar! De är så inne på att hitta svenska rasister så de missar att det är invandrare som förtrycker invandrare. Detta visar att de är så inne på att leta efter rasister, så att de gör de förtryckta invandrarna en björntjänst genom att "skrika" utan att veta vad de tar ställning för/emot.

https://m.facebook.com/story.php?sto...id=37134975344

Det är nog bättre att analysera och tänka själva än att okritiskt delta i "skrikandet" som #jagärhär ägnar sig åt. Annars blir det lätt fel

Rymdkram
Speciellt blir det ju en smula ironiskt att de som säger sig ska värna som samtalet som vargar kastar sig över varenda liten åsikt som de ogillar. Har sällan sett denna närmast maniska besatthet att spana efter minsta tecken till "avvikelse" så tydligt. De blir som en zombiearmé eller som i filmen "världsrymden anfaller" där de riktiga människorna avslöjar sig genom att visa känslor (var det en katt som blev överkörd) och alla de utbytta samtidigt vänder sig mot dem när de ser det. Eller en mellanstadieklass med en mobbardrottning som får alla flickor (och många pojkar) med sig att attackera den hon behagar se förnedrad.
Det är riktigt obehagligt att läsa. Tröstar mig med att de inte är så många. Fruktansvärt att man kan tro att det är att stå för det goda att hejdlöst nätmobba.
Man undrar hur den värld de vill leva i ser ut.
Citera
2016-12-01, 06:56
Medlem
Greeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Speciellt blir det ju en smula ironiskt att de som säger sig ska värna som samtalet som vargar kastar sig över varenda liten åsikt som de ogillar. Har sällan sett denna närmast maniska besatthet att spana efter minsta tecken till "avvikelse" så tydligt. De blir som en zombiearmé eller som i filmen "världsrymden anfaller" där de riktiga människorna avslöjar sig genom att visa känslor (var det en katt som blev överkörd) och alla de utbytta samtidigt vänder sig mot dem när de ser det. Eller en mellanstadieklass med en mobbardrottning som får alla flickor (och många pojkar) med sig att attackera den hon behagar se förnedrad.
Det är riktigt obehagligt att läsa. Tröstar mig med att de inte är så många. Fruktansvärt att man kan tro att det är att stå för det goda att hejdlöst nätmobba.
Man undrar hur den värld de vill leva i ser ut.

Oj, slängdes offerkoftan på redan?
Är det verkligen så jobbigt att inte få sprida sitt näthat utan att bli bemött av sakliga kommentarer? Jag sitter då mest och skrattar när jag bläddrar igenom dessa sidor ;D Folk som antingen har totalt missuppfattat gruppens syfte eller medvetet vägrar ta till sig det den står för. Sexism, rasism och all annan form av näthat ska bekämpas med alla medel. Så enkelt är det bara.
Men gruppen växer stadigt fortfarande så jag är nöjd
Citera
2016-12-01, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greeder
Är det verkligen så jobbigt att inte få sprida sitt näthat utan att bli bemött av sakliga kommentarer? Jag sitter då mest och skrattar när jag bläddrar igenom dessa sidor ;D Folk som antingen har totalt missuppfattat gruppens syfte eller medvetet vägrar ta till sig det den står för. Sexism, rasism och all annan form av näthat ska bekämpas med alla medel. Så enkelt är det bara.
Fast det är ju tvärtom. Sakliga kommentarer bemöts av "näthat" från #jagärhär-tomtarnas sida. De sistnämnda verkar ha slut på argument och ägnar sig åt mikroaggression och andra härskartekniker istället.
Citera
2016-12-01, 08:27
Medlem
fermions avatar
Citat:
Nu är det ju så, att har man en viss social kompetens som det så vackert kallas, så har man förmåga att läsa av stämningar och social status. På ett forum som Flashback kan det vara lite svårt - på ett sätt är ju alla troll, på ett annat sätt så gör ju anonymiteten att personangrepp inte är så smart, vill man få något sagt så bör man argumentera.
Jag ser folk som dirigeras till ett kommentarsfält som handlar om en kvinna som förtrycks av andra migranter på ett boende. Hon får utstå spe och hot för att hon inte klär sig anständigt utan vill vara en hora som vi. Ja som du!
Hit kommer armén av rättyckare och slår ner rasismen genom att håna *kvinnor* som i kommentarsfältet tycker att detta är en fasansfull personlig situation och en fasansfull utveckling av Sverige. De hånar henne för att de är mot rasism, sexism och näthat. Visst kan jag också skratta åt idioterna.
Så du tycker att rasism, sexism och näthat ska bekämpas med alla medel? Jag tyckte nog du gav uttryck för lite rasism och näthat i din kommentar till mig: "offerkoftan" för att jag är svart kvinna? Du och #jagärhär tycks ju bara mena att hat är dåligt då det etiketterats av din ledare. Eller av din värdegrundsuttydare menade jag. Alla medel?
Citera
2016-12-01, 08:53
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Är det verkligen så jobbigt att inte få sprida sitt näthat utan att bli bemött av sakliga kommentarer?

Lyssnar du överhuvudtaget? Kritiken mot den här pk-mobben handlar om att kommentarerna inte är sakliga. Istället skriks det och upprepas färdiga argument av tveksam kvalité. Det lär inte övertyga särskilt många neutrala.

Citat:
Folk som antingen har totalt missuppfattat gruppens syfte eller medvetet vägrar ta till sig det den står för. Sexism, rasism och all annan form av näthat ska bekämpas med alla medel.

Syfte och verkan är två olika saker, och du verkar inte fatta skillnaden. De/ni uppträder som gapiga idioter och retar mest upp folk.

Citat:
Så enkelt är det bara.

Att vinna en seriös debatt, eller ens en kommentarsfältsdebatt, är inte enkelt.

Citat:
Men gruppen växer stadigt fortfarande så jag är nöjd.

Att rekrytera folk som kan gapa och upprepa slogans är givetvis lätt. Det är ungefär som att fylla sitt parti med folk från närmsta högstadieskola och lunchöppna pub.
Citera
2016-12-01, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Jag ser folk som dirigeras till ett kommentarsfält som handlar om en kvinna som förtrycks av andra migranter på ett boende. Hon får utstå spe och hot för att hon inte klär sig anständigt utan vill vara en hora som vi. Ja som du!
Hit kommer armén av rättyckare och slår ner rasismen genom att håna *kvinnor* som i kommentarsfältet tycker att detta är en fasansfull personlig situation och en fasansfull utveckling av Sverige. De hånar henne för att de är mot rasism, sexism och näthat. Visst kan jag också skratta åt idioterna.
Så du tycker att rasism, sexism och näthat ska bekämpas med alla medel? Jag tyckte nog du gav uttryck för lite rasism och näthat i din kommentar till mig: "offerkoftan" för att jag är svart kvinna? Du och #jagärhär tycks ju bara mena att hat är dåligt då det etiketterats av din ledare. Eller av din värdegrundsuttydare menade jag. Alla medel?
Exemplet med folk som blivit påhoppade för att de delat en artikel om trakasserier mot kvinnor på flyktingförläggningar är otroligt avslöjande.

Så här ser #jagärhärs programförklaring ut (versalskriken är inte mina):

Citat:
NÄR JAG SKRIVER #JAGÄRHÄR, TAR JAG
AKTIVT STÄLLNING MOT RASISM,
SEXISM OCH FOBI MOT GRUPPER SOM
INTE UTGÖR NORM.

Njae, sexism är uppenbarligen #jagärhär-personerna okej med så länge det är "synd om"-personer som utövar den. En måste ju vara tolerant mot andra kulturer.

Sedan blir det ännu bättre:

Citat:
JAG FÖRSVARAR OCKSÅ ALLAS RÄTT ATT
UTTRYCKA SIN ÅSIKT UTAN ATT BLI
PÅHOPPAD ELLER NEDVÄRDERAD.
JAG VILL LYSSNA PÅ DIG OCH JAG VILL
ATT DU LYSSNAR PÅ MIG.
https://twitter.com/hashtag/jagärhär

Ja, den värdegrunden har ju #jagärhär verkligen levt upp till hittills. Eller inte.
Citera
2016-12-02, 12:33
Medlem
Intressant socialt experiment. Man har förflyttat sig till just den arenan där alt-högern har vuxit sig stark, nätet, och gör precis som dom har gjort i ett decennium: ockuperar kommentarsfälten (dock med betydligt mjukare och fredligare framtoning). Om det har någon påverkan återstår att se, men intressant att se samma försök till att förflytta normer på nätet. Dock verkar gruppen ha för första gången eventuellt förenat mittenvänstern och mittenhögern i en gemensam anti-rasistisk aktion.
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2016-12-02 kl. 12:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in