Citat:
Ursprungligen postat av
Herbert.Spencer
Jag hyllar ingen. Denna version innehåller som sagt en avgörande skillnad, som du genomskinligt undvek: den är långt ifrån hatisk. Även om man skulle anse att båda formerna är spam så är den ena hatisk och våldsam och den andra nallebjörnar och kramar. Som sagt, den hatiska har vi fått stå ut med i ett decennium (bara gå och kolla skillnaden på flashback i wayback machine), så det är ganska roande att en vecka med nallebjörnsversionen gör dem tokiga som än så länge ägt kommentarerna genom verbalt våld och mobbning. Naturligtvis handlar det om en ilska att få konkurrens om kommentarsfälten på måhända liknande, om än oändligt vänligare, villkor.
Jag har inte påstått att du hyllar någon. Det jag påstår är att måttstockarna är olika i samhällsdebatten beroende på vem det är som saboterar densamma. Däremot så står jag givetvis inte bakom någon skit, vilken sidan den än kommer från. Det var som sagt sättet som det behandlas på som var min poäng. Om man har ifrågasatt den rådande invandringspolitiken och sagt att det inte kommer fungera så har man varit en fascistisk näthatare som varit fritt villebråd. Om man däremot har hatat vita män för sin hudfärgs skull så har man istället hyllats i medierna, dvs Lex Zara Larsson. Är inte det lite märkligt?
Och nej, det är inte "vänligt" som sker här. Det är helt enkelt
skit som produceras, vilket inte bara är ett problem för diskussionerna i sig utan för att det försvårar samhällsdebatten i viktiga frågor än mer, vilket är det sista det här landet behöver.
Fast fördelen är ju att tramsandet kommer vara över på nån vecka precis som det brukar vara när hashtagsaktivisterna sätter igång. Sedan är det business as usual.