Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-09-23, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det går inte att argumentera med ”fotsoldaterna” i sektliknande grupperingar av detta slag. De saknar sakliga argument och kan bara gasta hysteriskt eller ta till personangrepp. De är i allt väsentligt nyttiga idioter:
Nyttig idiot är en beskrivning av en person som löper andras ärenden utan att vara medveten om att så är fallet och i stället tror att det är de egna intressena som värnas. Detta beteende har använts av bland annat underrättelsetjänster genom att utnyttja övertygelsen hos godtrogna "idealister" eller personer starkt knutna till en politisk lära eller konformism för att sprida propaganda, falska rykten, samla in information, med mera.
I dessa fall gör den nyttiga idioten också nytta genom att locka med sig motståndarna och sänka nivån på debatten. Detta kan sedan användas mot motståndaren genom att påstå att denne håller en låg nivå ... Det blir en ständig rundgång, precis som man kan se med vissa i tråden.

George Carlin har uttryckt det väl:
Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.

Möjligen att jag kan tycka lite synd om de "nyttiga idioter" som är så naiva att de tror man kan provocera precis alla - förlåt, predika kärlek och god ton, höhö - utan att det någonsin får konsekvenser. Håller man på och skriker rasist och nazist "hela tiden" riskerar man få svar på tal till sist.

Jagärhär kan jag tycka att var en god tanke från början, men teorier funkar ju inte alltid i praktiken.
Citera
2017-09-23, 01:05
Medlem
Citat:
Den franska filosofen Simone Weil uttryckte det här väldigt väl:
Yttrandefriheten är ett intellektuellt behov och intellektet finns uteslutande hos den enskilda människan och inte ett kollektiv. Skyddet av yttrandefriheten kräver att lagen förbjuder en kollektivet att ge uttryck åt en åsikt. Ty så snart kollektiv börjar ha åsikter är det ofrånkomligt att den söker tvinga dessa på sina medlemmar.
Här ser man uppenbart faran med en åsiktsgrupp som #jagärhär.

Det intressanta med GS är att de strävar efter att avslöja maktmissbruk av detta slag. GS är ett synnerligen konkret hot mot #jagärhär och liknande grupperingar.

Detta stämmer nog in på denna tråd angående "jagärhär": "Att gå omkring och känna hat eller bitterhet över någon eller något är detsamma som att låta det som du avskyr få bo helt gratis i ditt huvud." :-)

Man kan ju förstås säga såhär: "Yttrandefriheten är ett intellektuellt behov, men det förutsätte ju att ett intellektet finns", och i den här tråden börjar jag ha starka tvivel.
Citera
2017-09-23, 01:12
Medlem
Citat:
Det behövs en saklig definition av vad som är att betrakta som ”hat” och ”främlingsfientlighet”. Dessa ord har till stor del förlorat sin ursprungliga betydelse. Det behövs också en tydlig definition av ”extremhögern”.

Det behövs också en saklig definition av ”rasism”.

+1 på det. Men alltför många föredrar kanske "grumliga vatten" framför klara definitioner.
Citera
2017-09-23, 01:20
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MariaMary
Möjligen att jag kan tycka lite synd om de "nyttiga idioter" som är så naiva att de tror man kan provocera precis alla - förlåt, predika kärlek och god ton, höhö - utan att det någonsin får konsekvenser. Håller man på och skriker rasist och nazist "hela tiden" riskerar man få svar på tal till sist.

Jagärhär kan jag tycka att var en god tanke från början, men teorier funkar ju inte alltid i praktiken.
Jag tror att man ska sprida kunskap och fakta snarare än åsikter. Medierna skulle behöva ta mycket större ansvar som ”folkbildare”. Nu har vi istället agendastyrda medier som är en stor fara.

Ekurirens drev mot ”Trollfabriken” Granskning Sverige som gick ända upp i regeringen har gjort mig seriöst rädd. Det finns mycket skit inom medierna, politiken och förvaltningen som måste grävas fram. Medborgarjournalistik är en god tanke, men detta är fel tråd för den frågan.

#jagärhär, medier och politiker hänger ihop på ett sätt som får alla mina varningsklockor att ringa.
Citera
2017-09-23, 01:34
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladernacken
Man kan ju förstås säga såhär: "Yttrandefriheten är ett intellektuellt behov, men det förutsätte ju att ett intellektet finns", och i den här tråden börjar jag ha starka tvivel.
Tänker du på något speciellt i denna tråd? Jag börjar rent allmänt undra om svenskar möjligen kan vara världens dummaste folk. Och då tänker jag på PK-kollektivet, där dagens PK karaktäriseras av faktaresistens, självgodhet, inskränkthet, ansvarslöshet och så vidare. Det är väldigt tröttsamt.
Citera
2017-09-23, 02:17
Medlem
Citat:
Tänker du på något speciellt i denna tråd? Jag börjar rent allmänt undra om svenskar möjligen kan vara världens dummaste folk. Och då tänker jag på PK-kollektivet, där dagens PK karaktäriseras av faktaresistens, självgodhet, inskränkthet, ansvarslöshet och så vidare. Det är väldigt tröttsamt.

Jag tänkte närmast på att det saknas kunskap om vad som lagen säger om näthat och nätmobbning, och ändå finns det Flashbacks regler.
1.03. Hets mot folkgrupp
Det är förbjudet att hota eller uttrycka missaktning mot särskilt utsatta grupper, med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.

Enligt 16 kap 8 § brottsbalken, är hets mot folkgrupp att uppsåtligen, i uttalande eller i annat meddelande som sprids, hota eller uttrycka missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt ursprung, etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.
Påföljden är fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, böter.
Brottet omfattar inte "en saklig och vederhäftig diskussion" och inte heller uttalanden som görs i den helt privata sfären.
Vad som är "en saklig och vederhäftig diskussion" avgörs av åklagare och domstol om någon anmäler, man kan alltså säga att ISIS är terrorister, våldtäktamän och mördare eftersom alla är överens om detta, men inte inte att hela arabvärden är detta, det är ett kryphål.
I "jahärhär"-fallet gäller samma sak, det är inte tillåtet att kalla dem för olika invektiv, eller nätterrorister, lägga ut namn och uppehållsort på nätet, då bryter man förmodligen mot personuppgiftslagen: "om dina personuppgifter används på ett otillåtet sätt och vilka rättigheter du har då din personliga integritet kränkts."
Fakta är något som måste vara vetenskapligt underbyggt och verifierat i flera steg, annars är det bara tyckande. Vad som är vad i dina andra synpunkter på PK får majoriteten av svenska folket bestämma, för sådant kan ändras över tid.
https://www.aklagare.se/globalassets...8-hatbrott.pdf
Citera
2017-09-23, 09:18
Medlem
Citat:
Jag tänkte närmast på att det saknas kunskap om vad som lagen säger om näthat och nätmobbning, och ändå finns det Flashbacks regler.
1.03. Hets mot folkgrupp
Det är förbjudet att hota eller uttrycka missaktning mot särskilt utsatta grupper, med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.

Enligt 16 kap 8 § brottsbalken, är hets mot folkgrupp att uppsåtligen, i uttalande eller i annat meddelande som sprids, hota eller uttrycka missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt ursprung, etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.
Påföljden är fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, böter.
Brottet omfattar inte "en saklig och vederhäftig diskussion" och inte heller uttalanden som görs i den helt privata sfären.
Vad som är "en saklig och vederhäftig diskussion" avgörs av åklagare och domstol om någon anmäler, man kan alltså säga att ISIS är terrorister, våldtäktamän och mördare eftersom alla är överens om detta, men inte inte att hela arabvärden är detta, det är ett kryphål.
I "jahärhär"-fallet gäller samma sak, det är inte tillåtet att kalla dem för olika invektiv, eller nätterrorister, lägga ut namn och uppehållsort på nätet, då bryter man förmodligen mot personuppgiftslagen: "om dina personuppgifter används på ett otillåtet sätt och vilka rättigheter du har då din personliga integritet kränkts."
Fakta är något som måste vara vetenskapligt underbyggt och verifierat i flera steg, annars är det bara tyckande. Vad som är vad i dina andra synpunkter på PK får majoriteten av svenska folket bestämma, för sådant kan ändras över tid.
https://www.aklagare.se/globalassets...8-hatbrott.pdf

Men räknas FB-gruppen #jagärhär som en folkgrupp?
Citera
2017-09-23, 09:48
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Men räknas FB-gruppen #jagärhär som en folkgrupp?
Nej, #jagärhär räknas verkligen inte som folkgrupp. Jag tror minsann att ladernacken försökte blanda bort korten där.
Citera
2017-09-23, 09:57
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
1.03. Hets mot folkgrupp

Den här tråden är ganska lång så jag har inte kollat allt men jag har inte sett något som rimligen kan anses vara hets mot folkgrupp (HMF).

Rent allmänt i Sverige handlar mycket om metadebatt i dessa frågor, alltså debatt om själva debatten, och rent trams. Från bägge sidor förekommer sådant som kan vara förtal enligt 5 kap. brottsbalken.

Sandlådenivån sätts av den allmänna mentaliteten på sociala medier. Här är min uppfattning att det är PK som sänker nivån och provocerar, precis som Ann Heberlein uttrycker om #jagärhär i Fokus:
Citat:
Ann Heberlein om #jagärhär i Fokus:

"Det slår faktiskt aldrig fel – så fort de rosenkindade och självrättfärdiga nätkärleksaktivisterna äntrar ett kommentarsfält så går det över styr. Deras bror Duktig-attityd retar gallfeber på alla andra."

https://www.fokus.se/2017/05/sjalvgod-censur/

När det gäller nazister och fascister i Sverige så tror jag att det handlar om en försvinnande liten del av befolkningen. De utgör inget hot som kollektiv och kan strängt taget ignoreras. Däremot kanske de är kriminella i största allmänhet men det är en annan slags problematik
Citera
2017-09-23, 10:51
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
+1 på det. Men alltför många föredrar kanske "grumliga vatten" framför klara definitioner.

Apropå definitioner. Här är en rad klockrena:

http://katerinamagasin.se/exklusiv-l...a-pk-parloren/
Citera
2017-09-23, 10:52
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Nej, #jagärhär räknas verkligen inte som folkgrupp. Jag tror minsann att ladernacken försökte blanda bort korten där.
Jagärhär räknas som mobb eller pöbel.
Citera
2017-09-23, 11:06
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Det behövs en saklig definition av vad som är att betrakta som ”hat” och ”främlingsfientlighet”. Dessa ord har till stor del förlorat sin ursprungliga betydelse. Det behövs också en tydlig definition av ”extremhögern”.

Det behövs också en saklig definition av ”rasism”.
Hat=Allt kritiskt tänkande.
Främlingsfientlighet=Om du inte uppvisar gränslös altruism.
Extremhögern=Alla som inte tänker som Arnstad
Rasism=Vit maktstruktur. Den finns överallt. Överallt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in