Sedan har ju frågan väckts några gånger om vad det är för rasism Mina Dennert utsattes för som ung.
Nu berättar hon äntligen vad hon var med om.
https://www.faktum.se/mina-fick-hare...-nazisymboler/
Citat:
Hon skrattar igen och trasslar till håret i en knut mitt uppe på huvudet. Håret som efter en stund luckras upp och faller ut igen.
Håret som nazisterna klippte av när hon var 14 år på festen då hon druckit för mycket och somnat.
När hon vaknade hade hon hårtestar nedstoppade i sina underbyxor och hennes kompisar försökte tvätta av henne det nynazistiska klottret, hakkors, VAM och BSS från hennes kropp. För att hon skulle slippa se det.
Artikeln, som är skriven av Faktums Chefredaktör, är en smula märklig. Bland annat påstås det att det var Dennert som skapade Facebook. Hoppas det är ett edgy skämt, men inget förvånar mig längre.
Sarah Britz tog för övrigt väldigt illa vid sig över att bli "uthängd på nätet" i februari. No comments.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...ter-svt-debatt
Jag tänker inte gå in på sanningshalten i artikeln. Det är fullt möjligt att det är som hon säger, att hon var kär i en nazist som tillsammans med sina kompisar förnedrade henne. Det jag hört vissa säga om Särö under sent -80/tidigt -90 tyder på att det fanns en hel del riktig extremhöger där. Ett trauma i ungdomen skulle kanske också förklara den lite skeva logiken i vuxen ålder:
Citat:
Mina Dennert har inget behov av att ”ta diskussionen” med högerextrema men menar att det är viktigt att det inte bara är offren som förväntas protestera och vilja förändra. Det är hela majoritetssamhällets ansvar.
Hennes blick blir intensiv och hon säger:
– Vi ska bereda plats för dem som inte får vara med. Därför var det viktigt att vara med på Bokmässan. Att ta plats, inte ge dem mer utrymme.
Vem som egentligen får ta plats, inte får ta plats, tar utrymme, ger utrymme, är i minoritet eller majoritet verkar oklart när det är "högerextrema" inblandade. Och "högerextrem" behöver som bekant inte betyda särskilt högextrem. Sammanbakningen med "antifeminism" trots att 3:e vågenfeminismen har noll och ingenting med jämställdhet att göra utan snarare misandri kan ha sitt ursprung i en förnedrad jagsvag flickas trauma.
Och jag befarar att Dennert kanske inte riktigt integrerat sina upplevelser från ungdomen utan fortfarande slåss mot sina demoner. Och nu är det hon som har ett eget, starkt och politiskt radikalt kompisgäng på sin sida...inte de svaga polarna som lät nassarna förnedra henne i medvetslöst tillstånd, utan egna stormtrupper, som inte ifrågsätter doktriner och aldrig visar nåd mot den ideologiske fienden.
I en tid då saklig kritik mot förd politik brännmärks som högextrem är det inte så konstigt att en person som Mina får medial och politisk vind i seglen. Hon är ju faktiskt perfekt för rollen. Och lika logiskt att hon i sin tur drabbas av hybris och maktfullkomlighet lika svår som känslan av att vara offer i ungdomen var.