Läser man några av de inlägg som Leijon gjort i #jagärhärs aktioner på Facebook blir bilden ganska klar. Han riktar framför allt in sig på människor som tar upp negativa konsekvenser av massinvandringen (kriminalitet, kvinnoförtryck, raserad välfärdsstat m.m.). Den som är orolig över utvecklingen är enligt honom "alarmistisk". Att diskutera allvarliga samhällsproblem som skottlossning på stan, gängvåldtäkter eller attacker mot polis och räddningstjänst anser han vara att sprida "propaganda" och "desinformation". Det solkar ned bilden av hans fina stad (Malmö). Här kommer man osökt att tänka på hur Stefan Löfven anklagade Katerina Janouch för att förstöra Sverigebilden.
[...]
Citat:
Ursprungligen postat av Mats Leijon
Jag tror inte vi kommer mycket längre. Försökte få upp samtalet till en trevligare nivå, men du envisas med "sanningar" Jag har naturligtvis också tillgång till statistik, men tror inte den skulle få dig att ändra åsikt. Jag anser att du överdriver och är alarmistisk. Det är synd. Att prångla ut rädsla leder inte till något positivt. Jag hoppas ändå att du får ett bra 2017. #jagärhär
Som redan konstaterats otaliga gånger i denna tråd: #jagärhärs primära syfte är inte att stoppa "hat". Man vill (med regeringens goda minne) förhindra fullt legitim samhällskritik.
Det här visar #jagärhärs ynkliga ”argumentationsteknik” i ett nötskal: Svammel. Svammel. Svammel. Jag tror inte vi kommer mycket längre. Ha en bra dag. Hejdå!
#jagärhär och deras gelikar är fullkomligt oförmögna att föra ett normalt resonemang. De bara häver ur sig en massa dumheter och avslutar sedan med: ”Jag tror inte att vi kommer så mycket längre. Hejdå.” Det är riktigt fega mobbartyper!
Det här visar #jagärhärs ynkliga ”argumentationsteknik” i ett nötskal: Svammel. Svammel. Svammel. Jag tror inte vi kommer mycket längre. Ha en bra dag. Hejdå!
#jagärhär och deras gelikar är fullkomligt oförmögna att föra ett normalt resonemang. De bara häver ur sig en massa dumheter och avslutar sedan med: ”Jag tror inte att vi kommer så mycket längre. Hejdå.” Det är riktigt fega mobbartyper!
Lätt för honom att säga.
Han bor inte i Rosengård.
Mats bor i ett finare bostadsområde, i en bostadsrätt i Limhamn.
Där det inte finns så många berikare från andra kulturer.
Lätt för honom att säga.
Han bor inte i Rosengård.
Mats bor i ett finare bostadsområde, i en bostadsrätt i Limhamn.
Där det inte finns så många berikare från andra kulturer.
Ja, och det sätter fingret på ett annat synnerligen allvarligt problem med #jagärhär: De tycks helt sakna sakkunskap och utgår bara från sina personliga, irrationella känslor och uppfattningar.
En grupp som ger sig in i samhällsdebatten på detta sätt har ett stort ansvar. Men det framkommer gång på gång att de är i det närmaste debila i sina resonemang.
Ett minimum måste vara att ha en grundläggande förståelse för nationalekonomi, vilket man uppenbarligen INTE har.
Nationalekonomi är en samhällsvetenskap, som studerar produktion, distribution och konsumtion av varor och tjänster. Utgångspunkten är vanligen att resurser är knappa, varför alla behov inte kan tillfredsställas med hjälp av tillgängliga resurser utan det är nödvändigt att välja. https://sv.wikipedia.org/wiki/Nationalekonomi
Den politik som #jagärhär försvarar med sina smutsiga metoder är omöjlig ur ett nationalekonomiskt perspektiv UTAN att kraftigt försämra det för andra grupper i samhället. Men den diskursen tystar #jagärhär. Det är ett förräderi mot de medborgare som drabbas av den dårskap som nu råder i Sverige.
Mats Leijon är verkligen fascinerande. En kaviarmarxist (socialassistent om jag inte missminner mig) som tillrättavisar sina mindre lyckligt lottade medmänniskor från det välbärgade, vita och trygga Limhamn.
Efter att ha sett hans tirader på twitter kunde jag inte låta bli att kika på hans blogg, som jag för att vara snäll begränsar mig till att kalla gymnasial. Här berättar Mats anledningen till att han är en så god och engagerad antirasistfeministkommunist - han gick från dysfunktionell familj via mobboffer över till ortens slagskämpe och hatisk ung man, vidare till att bli småkriminell och drogmissbrukare tack vare ett progressivt kollektiv dit han rymde som barn, och där han fick lära sig "allt han behövde veta."
Kanske inte så konstigt att självbilden, åsikterna och projektionerna är som de är, eller att Mats äntligen hittat hem. Inte så konstigt att Mats i dag, precis som Mina, är mobbaren i stället för den mobbade.
Kommer jag alltid vara ensam?
Posted on september 25, 2017 by leijonhjarta
Jag är 5 år. Jag sitter på köksgolvet och leker. Det är eftermiddag. Snart kommer Pappa hem från jobbet. Jag hör ytterdörren öppnas, och jag får genast ont i magen. Är Pappa arg idag?
Har han den där rynkan mellan ögonbrynen som innebär att jag bör försöka vara osynlig? Slamra inte med besticken, och ät inte för fort. Börjar Pappa harkla sig och klia sig i bakhuvudet, så är det redan försent.
Jag är sju år och har precis stått inför klassen och berättat ett minne från Jul-lovet.
Fröken berömmer mig. Hon tycker jag ska bli författare. Oj va mycket stryk jag fick på rasten.
Jag är tio år, och gör mig i ordning för att gå till skolan. Det finns tre vägar till skolan.
Över staketet in på granngården, sedan fri passage till skolan. Genom källaren och ut genom källarfönstret, så har jag skjutit upp mina bekymmer fram till första rasten.
Den tredje vägen är egentligen det bästa alternativet. Ut genom ytterdörren och fram till de som väntar på mig, kanske lika bra att få det överstökat. Men jag väljer aldrig den vägen. Jag är inte rädd för att slåss. Börjar faktiskt bli ganska bra på det. Jag är bara så trött, jag orkar inte. Deras öknamn på mig är till och med löjliga i en tioårings öron. Jag börjar förakta dem. Förakta deras feghet och gruppmentalitet.
Kommer jag alltid vara ensam?
Jag är tolv år, och jag behöver inte ta några omvägar längre. Jag kan slåss.Fist Jag kan naturligtvis inte klara av ett helt gäng, men efter att jag väntat ut mobbarna en och en utanför deras portar, och slagit dem tills de grät och ropade på mamma, så har jag fått vara ifred. Jag har börjat hänga med äldre killar. De får också stryk när det behövs, men oftast är det inga problem. Jag anses vara farlig, obalanserad, kanske lite knäpp.
Jag är tretton år och har börjat högstadiet på en ny skola. Nu börjar det om. Klockan ringer ut efter sista lektionen. Jag mjukar upp ben och axlar. Jag vet utan att behöva titta efter. De står där och väntar på mig. De ska lära den nya killen en läxa. Visa vem som bestämmer. Jag vinner alltid. Ta ut den störste, så springer resten. Nya killar nästa dag. Varje dag, jag hinner bli fjorton innan det slutar.
Jag är fjorton år, skiter i skolan, och behöver aldrig slåss om jag inte vill. Men det vill jag oftast.
Jag har ett hat inom mig som måste komma ut, annars dör jag. På riktigt. Jag kommer att dö.
Det räcker med en blick, eller en kommentar så smäller det. Jag gråter inombords medan jag misshandlar. Jag skriker så högt för mig själv att det borde höras av alla; Förlåt! Det är inte du, det är jag! Ge mig din smärta och din blodiga mun. Slå ner mig! Kan du inte bara döda mig!
Jag lämnar både skolan och stan. Bryr mig inte om var jag hamnar. Hamnar i ett kollektiv där de flesta är för påtända för att inse att jag bara är ett barn. Röker på. Mediterar. Blir kysst för första gången, och får sedan lära mig allt jag behöver veta. Kött är mord. Livet är okränkbart. Låt ingen tala om för dig hur du ska vara.
Jag är 20 år. Tjänar pengar. Inte alltid ärligt. Jag är känd för att vara våldsam när det behövs, men snäll för det mesta. Jag har en egen lägenhet, och någon som älskar mig, tror jag. Känner inte att jag förtjänar det.
Så småningom blev jag nästan normal. En riktig svenne. Idag har jag vuxna barn och har blivit fet och gråhårig. Barnen säger att jag har varit en fantastisk pappa. Jag hoppas det. Jag har verkligen försökt.
Vad var frågan igen? Varför jag bryr mig? Jag är ju varken Jude, eller Muslim. Varken gay, eller kvinna. Jag är en priviligierad vit man. Varför jag bryr mig frågar du? Du undrar om jag samlar godhetspoäng?
Jag ska svara.
Jag är fem år. Jag sitter på köksgolvet och leker. Det är eftermiddag…
Jag misstänker att resan dysfunktionell uppväxt - progressiv indoktrinering - arbete inom offentlig sektor - hämnd på internaliserade mobbare är vanlig inom #jagärhär. Och noterar att det heller är långt ifrån ovanligt hos etablerade "skribenter" som lever på att trycka ner sina åsikter i halsen på medborgarna.
Senast redigerad av TransitGloria 2017-11-29 kl. 16:11.
Jag blir fullständigt förbluffad över den mentalitet och låga nivå som återfinns i kommentarsfältet hos gruppen. Idag gjorde Mina Dennert ett inlägg där hon berättar om en händelse när hon frågade om en upptagen plats och mannen som ockuperade platsen svarade Mina skojfriskt med (att) "du kan sitta i mitt knä!". Mina blängde argt på gubben och tänkte #metoo.
Detta är tydligen en stor samhällsförändring om man ska tro på bl.a Ulla och Anita i kommentarsfältet, två slumpmässigt utvalda personer.
Mina skriver
Citat:
Jag frågar mannen i övre medelåldern om det är hans plats han sitter på, jag kanske tagit fel på vagn.
- nej den är inte min! Säger han och flinar, utan att röra sig ur fläcken.
- men du kan sitta i mitt knä! Lägger han till.
Sen vänder han sig mot kompisen och skrattar.
#metoo tänker jag och blänger på honom. Behöver inte ens säga det.
Han möter min blick och slutar genast flina. Ställer sig upp och säger inget mer. Bara lufsar iväg lite skamset.
TACK alla ni som gjort motstånd! Det finns ingen återvändo nu, vi har förändrat vår värld för alltid!
✊🏽💪🏽💖 #jagärhär!
Ulla svarar
Citat:
Så bra jobbat Mina, det är just det här beteendet som har varit så svårt att tackla före #metoo. Härligt för våra barn och barnbarn att förhoppningsvis slippa denna form av sexism i framtiden. #jagärhär
Anita svarar
Citat:
Tror du har rätt! Ingen återvändo! Om det lyckas går den aktionen till historien precis som suffragetterna som kämpade!
Alltså seriöst, jag skäms. Den ena är pensionär och den andra är högstadielärare. Vad fan är detta symtomatiskt för?
Ja, vad i hela friden är detta ett uttryck för?
För Ullas och Anitas del tror jag att det handlar om att försöka upphäva en kognitiv dissonans. De vill vara både goda feminister och goda antirasister. #metoo innebär en fantastisk möjlighet att samtidigt ha kakan och äta den. Att tala om våldtäkter och andra sexuella övergrepp var tidigare tabu, något som nästan bara "rasister" ägnade sig åt. Nu kan ett (måhända lite gubbsjukt) skämt likställas med en brutal gruppvåldtäkt, och vips förvandlas frågan om sexuella övergrepp och kvinnoförtryck till ett generellt mansproblem. Man kan sopa den här obehagliga statistiken under mattan:
Ursprungligen postat av Mattias Lahti Davidsson
Håller #metoo på att vrida frågan om våldtäkter och andra sexualbrott ur händerna på de populistiska, främlingsfientliga extremisterna? #jagärhär
När det gäller Mina tillkommer kanske ett hämndbegär, på grund av hennes utanförskap och traumatiska historia. Enligt hennes antirasistiska tolkningsmatris är det problematiskt när svenska kvinnor befinner sig i offerposition. Det skaver rejält. Men i och med #metoo kan Mina säga att hon är precis lika mycket offer när hon utsätts för ett gubbsjukt skämt som en svensk kvinna som blir våldtagen av ett gäng somalier.
Senast redigerad av Nebeltag 2017-11-29 kl. 16:24.
Gangrapesweden avslöjar att Frida Edman, tillförordnad mässansvarig för Bokmässan, är med i #jagärhär. Det är väl inte orimligt att tänka sig att beslutet att porta Nya Tider nästa år kan ha påverkats av detta.
Observera hur många "likes" #jagärhär-potentaterna Mattias Lahti Davidsson och Pelle Husvall samlat på sig i de högst rankade kommentarerna. 222 respektive 239! En ensam debattör har inte en chans mot dessa "regeringsstödda propagandamonster" (för att använda Christian Palmes träffande beskrivning).
Peller Husvall är inte längre med i censurnätverket, han kommenterade idag på en artikel på omni där han betedde sig väldigt underligt, höll på att kalla alla som svarade honom i tråden för kränkt man.
Kanske blev för mycket för stackars Pelle...
Katerina Janouch uppmärksammar att #jagärhär nominerats till priset Årets initiativ och hittar även annan intressant information.
Citat:
Mitt favoritnätverk #Jagärhär spelar förstås efter nya tidens regler. Nu har dessa fantastiska människor blivit nominerade igen, som ett av elva nominerade bidrag till Årets initiativ, som bland annat IBM står bakom. Priset är konsulttimmar från IBM. Utmärkelsen delas ut av Forum, som är en intresseorganisation för idéburna organisationer. Juryn, som består av Forum, IBM, Vinnova och Fritidsbanken kommer att utse tre finalister och en vinnare, som presenteras 5 december. Vinnaren får konsulttimmar från IBM, skriver webbtidningen Dagens Opinion.
Nu är ju kanske inte Årets Initiativ något särskilt märkvärdigt pris, men spännande är att hela tio personer som sitter i de idéburna organisationernas styrelser och toppskikt, samtidigt också är medlemmar i – trumvirvel! – #Jagärhär…
Kika till exempel på Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet, vars uppgift är att bidra till hållbar tillväxt genom att förbättra förutsättningarna för innovation. Vinnova ska stimulera samverkan mellan företag, universitet och högskolor, offentlig verksamhet, civilsamhället och andra aktörer. Verksamheten är även inriktad på att stärka internationell samverkan. Hos Vinnova hittar vi fyra #Jagärhär-medlemmar i organisationens toppskikt: Karin Sevedag Tell, kommunikationsdirektör och avdelningschef samt medlem i verksledningsgruppen, Andreas Aurelius, enhetschef inom industriell utveckling, samt David Sonnek och Johan Elvesjö, ledamöter i Vinnovas styrelse.
Hos Forum, som är den organisation som delar ut priset, är tre av styrelsens åtta medlemmar också medlemmar i #Jagärhär. Det är vice ordförande Erika Brundin, ledamoten Carl-Åke Andersson och ledamoten Ola Mattsson.
Sedan har vi Fritidsbanken, en verksamhet ”som ett bibliotek fast med sport- och fritidsprylar. Här kan man låna utrustning för en aktiv fritid, som t.ex. skidor, skridskor, inlines, flytvästar, snowboards och mycket mer. Utlåningstiden är 14 dagar”, finns att läsa på hemsidan, och det är trevligt. Men också Fritidsbanken har fingrarna i #Jagärhär-burken:
Varumärkes- och kommunikationsansvarig Henric Byström som hanterar alla frågor rörande Fritidsbankens press, kommunikation och varumärke. Han sitter också på Fritidsbankens huvudkontor i Karlstad, och är med i #jagärhär… liksom Distriktssamordnare Södermanlands, Västmanlands och Östergötlands län, Johannes Hedlund och Fredrika Lindström, som är distriktssamordnare Småland.
Janouch kan lägga till att #jagärhär gått till final också - visst är det underbart?
Citat:
Civil Right Defenders initiativ The Defenders Database, #jagärhär och Tillsammans Cup är de tre finalisterna till Årets initiativ 2017. Vinnaren utses på Frivilligdagen den 5 december.
– Det känns fantastiskt att sprida dessa tre initiativ! Civilsamhället har alltid vara snabba med nya samhällslösningar. Det vill vi uppmärksamma lite extra genom Årets initiativ som vi arrangerar tillsammans med IBM och Vinnova, säger Göran Pettersson, generalsekreterare på Forum.
Gangrapesweden avslöjar att Frida Edman, tillförordnad mässansvarig för Bokmässan, är med i #jagärhär. Det är väl inte orimligt att tänka sig att beslutet att porta Nya Tider nästa år kan ha påverkats av detta.
För hennes företrädare Maria Källsson var yttrandefriheten viktigare.
Inte nog med det - nu i september tilldelades #jagärhär 25 000 kronor av arrangören till Mediedagarna i Göteborg (MEG). Ansvarig för MEG 2017 råkade vara - just det - Frida Edman.
Citat:
Ursprungligen postat av MEG
Meg skänker 25 000 kronor till #jagärhär! Istället för att ge en föreläsningsgåva till varje medverkande i #meg17 har vi istället valt att skänka summan till nätrörelsen #jagärhär. Under det stora Meg-minglet kommer Mina Dennert, initiativtagare att ta emot gåvan.
Frida Edman blir ny ansvarig för Mediedagarna i Göteborg. Att skapa en brygga mellan de etablerade och de nya företagen blir en viktig uppgift inför Meg 2017.
Peller Husvall är inte längre med i censurnätverket, han kommenterade idag på en artikel på omni där han betedde sig väldigt underligt, höll på att kalla alla som svarade honom i tråden för kränkt man.
Kanske blev för mycket för stackars Pelle...
Intressant utveckling, Herr Husvall är helt galen i OMNI kommentarsfältet. Undrar varför han inte är med i sekten mer? Han har varit med från start, är det interna bråk??
Bråk om pengar skulle jag gissa på. Någon som vet mer??
Ursäkta om jag spammar tråden. Kan inte låta bli att titta in i #jagärhärs värld då och då och det bara väller upp skit. (Förlåt, elände. Inga fula ord.)
Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta Ingemarsson
Ånej.#jagärhär står för sann demokrati. Yttrandefrihet med ansvar, inga personangrepp heller fula ord.
Ursprungligen postat av Lena
Hur är det möjligt, att likt en skiva som hakat upp sig, fortsätta skrika massanmälningar, istället för att omfamna det goda som #jagärhär gör för klimatet på sociala medier
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!