2016-12-12, 21:23
Medlem
Greeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Vissa av oss tycker att yttrandefriheten står lite över de konventioner som segrarmakterna i wwII satte upp efter att humanistiska förebilder som Josef Stalin och Mao Zedong bestämt sig för vilka värden de ville promota med sitt nystartade FN.

Fast min kritik mot #jagärhär har här i tråden fokuserat på hur man systematiskt uppmuntrar till att tysta oliktänkande och sabotera diskussioner. Endast undantagsvis har jag exemplifierat något med något en enskild medlem har gjort. Då har det dessutom snarare berört allmänna reflektioner som att det här är den äldre generationens bittra svar på det nya samhälle som skapats genom internet, och inte med specifik kritik mot #jagärhär.

Inte heller har jag påstått att någon är idiot för att den kritiserat Åhléns reklamkampanj. Den typen av näthatande ordval står du ensam för.

Det där första tycker jag bara låter lite väl cyniskt och elitistiskt. Sedan så tycker jag absolut inte att yttrandefrihet innebär att du får säga vad tusan du vill, även om det är rasism/sexism eller nåt annat nedlåtande.

Och jag hävdar fortfarande att vi inte i huvudsak tystar oliktänkande. Att artiklar tas bort för att vi uppmärksammar något som inte stämmer eller är rakt av en lögn, det är ju bara en bra sak. Och sedan fattar jag inte vad faran ligger i att bara få bort hatiska kommentarer. Hat har inget i en diskussion att göra. Då är det bättre att gå och ta sig en kopp te och lugna ned sig istället.

Du har rätt. Idiot var fel av mig att använda. Se där? Till och med jag gör fel
Enstaka misstag kommer alltid göras.
Citera
2016-12-12, 21:26
Medlem
Greeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Ja, det är ju det jag säger. Det är den politiska åsikten det handlar om och inte näthat.

Bara när det gäller SD. Och då endast i och med att gruppen tagit det ställningstagandet att vi ska motverka SD. Vilket jag inte har något problem med alls. Men det har ju aldrig varit något som gruppen hymlat om heller.
Citera
2016-12-12, 21:29
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greeder
Ju mindre hatet syns desto färre påverkar det ju.
Vissa blir ju hatiska utav bara det som de läser på nätet, inte saker som de faktiskt har erfarit själva. De tror att världen håller på att gå åt helvete för att media riktar in sig på alla negativa nyheter för att det är det som genererar flest klick, och är du redan lite frustrerad över din egna situation så är det väl lätt att ta till sig som ursäkt för att allt verkar vara åt helvete.

Sedan så handlar det ju också om att få bort de hatiska kommentarerna för att våra barn inte ska behöva se sådant. Speciellt inte att det är vuxna människor som sitter och häver ur sig sådant. Barn/tonåringar har iaf en ursäkt för att de vet helt enkelt inte bättre då deras hjärna inte är fullständigt utvecklad, men en vuxen ska veta bättre.

Hat? Så sanningar är hat? Klart människor blir arga när de läser att invandrare som inte lyft ett finger får en gratis dator bara så där medans äldre och sjuka blir ignorerade.

Samtidigt spär ni på hatet när sidan du sympatiserar med faktiskt genererar mer trafik till sidor som i vanliga fall inte har hög trafik, hur tänker ni där?

Det är samma sak när det handlar om SD, ni hatar och hänger ut SD, men samtidigt hittar nya väljare dit.
jagärhär är som en 40000 manna gratis reklam maskin.
Citera
2016-12-12, 21:41
Medlem
Greeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
Hat? Så sanningar är hat? Klart människor blir arga när de läser att invandrare som inte lyft ett finger får en gratis dator bara så där medans äldre och sjuka blir ignorerade.

Samtidigt spär ni på hatet när sidan du sympatiserar med faktiskt genererar mer trafik till sidor som i vanliga fall inte har hög trafik, hur tänker ni där?

Det är samma sak när det handlar om SD, ni hatar och hänger ut SD, men samtidigt hittar nya väljare dit.

Där gör du ju själv det klassiska misstaget att ställa utsatta grupper mot varandra. Klassisk SD-vinkling. Ska du inte dra det där med gratis körkort, nånstans att bo och rabatterade busskort också? För vi vet ju alla att vem som helst lämnar hem, familj och vänner för några få bidrag i ett annat land

Där kan man ju också se det som jag gör. Dvs. att vi utnyttjar deras egna sidor av propaganda och falska nyheter till att sprida vårat egna budskap. Det blir liksom en bonuseffekt.

Hur hänger vi ut SD? Att vi kallar dom vid deras rätta namn?

Och det där med gratis reklam köper jag inte heller. Folk försökte ignorera och inte prata om/med SD innan de låg på den procent de har nu och vi ser ju hur bra det gick -.-
Och att vi utesluter SD har inget med ignorering att göra, om du skulle få för dig det. Vi tar debatten så fort det finns en debatt att ta med dom.
Senast redigerad av Greeder 2016-12-12 kl. 21:44.
Citera
2016-12-12, 21:48
Medlem
Lococcos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks

Varför klagar du då? Njut och var glad.....
Citera
2016-12-12, 21:49
Medlem
Koyaks avatar
Har #jagärhär börjat ta emot donationer ännu?
Citera
2016-12-12, 21:55
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Det där första tycker jag bara låter lite väl cyniskt och elitistiskt. Sedan så tycker jag absolut inte att yttrandefrihet innebär att du får säga vad tusan du vill, även om det är rasism/sexism eller nåt annat nedlåtande.

Yttrandefrihet innebär per definition rätten att säga vad man vill, till och med om det är något #jagärhär ogillar.

Citat:
Och jag hävdar fortfarande att vi inte i huvudsak tystar oliktänkande. Att artiklar tas bort för att vi uppmärksammar något som inte stämmer eller är rakt av en lögn, det är ju bara en bra sak. Och sedan fattar jag inte vad faran ligger i att bara få bort hatiska kommentarer. Hat har inget i en diskussion att göra. Då är det bättre att gå och ta sig en kopp te och lugna ned sig istället.

Problemet är ju att ni anser er ha rätten att definiera vad hat är. Det definierar ni som politiska åsikter ni ogillar. Religionskritik rörande islam, kritik av migrationspolitiken eller att någon inte förstår att det är farligt att yttra en annan syn på transsexualitet.

Samtidigt är ni ju helt öppna för all typ av näthat så länge den har en tydlig vänsterstämpel.

Vidare organiserar ni massanmälningskampanjer mot konton och fb-sidor. Det är alltså inte enstaka poster eller kommentarer ni försöker få bort utan ni försöker få konton och fb-sidor avstängda så att de inte kan diskutera alls. Det ni gör är alltså inte i första hand att få bort saker som redan skrivits utan få bort saker som skulle kunna tänkas skrivas om ni inte tystade det.

Citat:

Du har rätt. Idiot var fel av mig att använda. Se där? Till och med jag gör fel
Enstaka misstag kommer alltid göras.

Det hedrar dig, kanske är du för bra för #jagärhär.
Citera
2016-12-12, 21:57
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lococco
Varför klagar du då? Njut och var glad.....

Du kan inte tänka dig att någon är kritisk till SD men också kritiskt till #jagärhärs försök att tysta debatten?
Citera
2016-12-12, 22:02
Medlem
Citat:
Ju mindre hatet syns desto färre påverkar det ju.
Vissa blir ju hatiska utav bara det som de läser på nätet, inte saker som de faktiskt har erfarit själva. De tror att världen håller på att gå åt helvete för att media riktar in sig på alla negativa nyheter för att det är det som genererar flest klick, och är du redan lite frustrerad över din egna situation så är det väl lätt att ta till sig som ursäkt för att allt verkar vara åt helvete.

Sedan så handlar det ju också om att få bort de hatiska kommentarerna för att våra barn inte ska behöva se sådant. Speciellt inte att det är vuxna människor som sitter och häver ur sig sådant. Barn/tonåringar har iaf en ursäkt för att de vet helt enkelt inte bättre då deras hjärna inte är fullständigt utvecklad, men en vuxen ska veta bättre.

Borde inte vänstern koncentrera sig på att utveckla en fungerande politik istället? Ni kommer inte att vinna över internet
Citera
2016-12-12, 22:05
Medlem
Lococcos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Du kan inte tänka dig att någon är kritisk till SD men också kritiskt till #jagärhärs försök att tysta debatten?

BlackBooks ser #jagärhär som en 40000 manna gratis reklam för SD. Då finns det väl ingen anledning att vara kritisk? Jubla och fira för tusan, det blir ju nya procent! Det är ju alltid så......
Citera
2016-12-12, 22:11
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lococco
BlackBooks ser #jagärhär som en 40000 manna gratis reklam för SD. Då finns det väl ingen anledning att vara kritisk? Jubla och fira för tusan, det blir ju nya procent! Det är ju alltid så......

Beklagar, hittar inte vart han påstår sig vara SDare. Kan du vara snäll och länka?
Citera
2016-12-12, 22:11
Medlem
Greeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebmaca
Borde inte vänstern koncentrera sig på att utveckla en fungerande politik istället? Ni kommer inte att vinna över internet

Vänstern går starkt framåt faktiskt. Vad nu dom har med det här att göra

Jag tror det där är fel att se på det. Internet är vad vi gör det till. Det är bara de cyniska och bittra människorna som tror att det inte går att förändra. Om det inte är lönt att ställa sig upp mot all ondska i världen (eller internet), vad är det då för mening med att leva?

Edit: Och här ligger ju hela världen efter ganska rejält gällande lagstiftning på nätet. Finns otroligt mycket att göra, för att inte tala om näthatet. Men förr eller senare så.
Senast redigerad av Greeder 2016-12-12 kl. 22:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in