Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-01-11, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trotteri
https://www.facebook.com/svtnyheter/...97783273584541
Vinkling typ: Det är egentligen inte otryggare

Rebecca känner sig tydligen tvungen att kommentera artikeln om den ökade otryggheten med att hon känner sig tryggare än för fem år sedan. Hon känner sig tryggare för att hon ser mer folk på stan. Hade hon läst artikeln så hade hon förstått att de sexuella övergreppen ökat med över 100% bara på några år. Och att den ökade otryggheten faktisk har en konkret bakgrund. I artikeln framgår det ganska tydligt att otryggheten är relaterad till invandring även om de inte skrivs rakt ut.

För Rebecca är det viktigare att tysta orsakerna till otryggheten än att lyfta upp den och komma tillrätta med dem. Det blir ganska obehagligt när inlägget som, uppenbart är något tafatt försök att tysta en debatt om varför otryggheten har ökat, helhjärtat gillas av kvinnor. På något sätt uppfattar jag det som om många kvinnor accepterar ökat otrygghet i utbyte mot att orsakerna tystas.

Det samma verkar gälla för övriga JÄH-aktivister, det finns en så stark vilja att vara i opposition till invandringskritiker att man är beredd att indirekt stödja våld, religiöst förtryck och skönmåla problem som är invandringsrelaterade.

Vinkling: Skyll på männen

Maja Li är rädd för män! Det sexuella våldet har ökat med över 100% sedan 2012 och det är alla mäns fel

Vinkling: Förneka

Faktum är att det inte finns något hot, hat eller rasism alls i denna tråd om den ökade otryggheten. Ändå känner sig flera (troligen JÄH-aktivister) manade att komma med olika förklaringar som kan vara vad som helst, bara de inte är invandringsrelaterade.

Tydligen så har det blivit vanligt att ALLA män visslar och ropar efter kvinnor. Det är någon trend som absolut inte kan ha med invandring att göra

Det är en väldigt trist utveckling när det sexuella våldet ökar och vissa kvinnor pekar ut alla män kollektivt. På det här sättet bidrar kvinnor till en onödig polarisering, varför detta behov av bortförklaringar. Det är knappast sannolikt att svenska män börjat vissla och ropa efter kvinnor och att de står för en 100% ökning av sexuellt våld sedan 2012. Något annat har hänt, men nämn inte elefanten i rummet

Det är ju så dom rullar. Dom ljuger och snackar skit, allt för att deras världsbild inte skall rasera. Det är tryggare nu säger Betner och Aftonbladet, ja då är det så. Undrar om dem säger så till sin son den dagen han blir rånad och misshandlad 3 gånger på en vecka. "Erik , tänk på att det är tryggare nu, gnäll inte. Är du rasist?"

Det är just lögnerna och förnekelsen som gör att man endast LITE kan förstå hur sjuka dessa människor är.
Citera
2017-01-11, 17:19
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yrisens
Börjar man med att prata om härskarteknik och bla bla bla är du antingen psykolog eller intresserad av psykologi. De börjar nästan alltid med sånt tramssnack nämligen direkt innan man vill komma med det man vill säga. Rätt tröttsamt och rätt uttjatat men men.
Du skriver det själv, att många faktiskt är rädda för att gruppen finns och att så många är med där. Gruppen verkar inte för att vrida eller ändra åsikter, ett antagande som en del har. Som ni läst på fb och många svar från gruppen gett så är det självklart att den som begår brott ska straffas, men är det okej att ge sig på alla invandrare bara för det? Sen läste jag en kommentar att FB skulle gå vänstervridnas ärenden och plockar bort/stänger av konton. Rätt korkad uppfattning skulle jag vilja påstå, min åsikt. FB plockar bort kommentarer eller stänger konton pga att reglerna på fb inte följs. De regler man har godkänt att följa när man registrerar ett konto. Utöver det så gäller svensk lag även på FB..

Det är mycket hat på fb, hets mot folkgrupp och mycket rasistiska kommentarer, där ligger kampen först och främst att få bort det så mycket det går. Att ha diskussioner och debatter välkomnas alltid. Att tro att gruppen jobbar för att få bort yttrandefriheten eller att censurera? Då har man nog fattat väldigt väldigt fel. Att anmäla brott är en självklarhet, att anmäla sidor vars innehåll bryter mot svensk lag är också en självklarhet. Har inget med yttrandefrihet att göra.

Att gruppen sen verkar för att nyansera debatter och diskussioner är väl bra? Man undrar ju varför taggen #jagärhär har tagits över på twitter av andra än de som är med i gruppen. Många känner sig hotade i den mening att nu kan man inte hålla på att uttrycka sig som man har gjort, alltså i brottslig mening. Nu måste folk tänka på att hålla sig inom svensk lag vilket verkar främmande för många som anser att hets mot invandringen är okej bara för att man röstar på SD tex.

Ren okunskap bara om vad gruppen gör och gruppen kommer växa sig starkare för varje dag där kampen mot hat, hets mot folkgrupper mm är högt uppe på listan.
#jagärhär

Jag ser att du inte vill bemöta det jag faktiskt skriver utan fortsätter diskutera med dig själv. Som du vill.
Citera
2017-01-11, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yrisens
Har jag påstått det?

Du skrev ju att ni verkar för att minska hat?
Citera
2017-01-11, 18:20
Medlem
Morgonrodnads avatar
I dagens aktion ska man rösta på #jagärhär. Precis som med tidigare pris nämns inte ett ljud om hur Mina ska använda pengarna.

Länk till omröstningen.
http://www.etc.se/inrikes/du-bestamm...otspriset-2017

Edit: Jag vet förstås inte om det finns några prispengar i detta fallet.
Citera
2017-01-11, 20:08
Medlem
Maltsevs avatar
En sak jag funderar över är hur många de egentligen är som är aktiva.

Det nämns väldigt ofta att "vi är 50000", "vi är 55000" osv men det verkar inte vara ens 1000 av dem som är aktiva. Jag har ett par bland mina Facebookvänner som är med i gruppen men om jag förstått det rätt så har de blivit tillagda av personer som redan är medlemmar (stämmer det att man kan göra så? Jag vet att det bruka fungera så i andra grupper men det kanske är en administrativ grej).

Det nämndes tidigare här i tråden att en gruppmedlems ej myndiga dotter fanns med i gruppen. Lägger folk till både sina vänner och barn i gruppen?

Jag reagerar på det där med att de kräver offentlig profil eller vad det kallas för att få komma med i gruppen men det finns ju flera bland de som är aktiva som inte har sina efternamn med utan bara två förnamn eller en variant av förnamn plus initial/initialer. Hur många dubbla konton finns det? Hur många fejkkonton finns det?

Det är ju en beprövad gammal taktik att vilja framstå som att man har fler sympatisörer än vad man egentligen har.
Citera
2017-01-11, 20:43
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maltsev
En sak jag funderar över är hur många de egentligen är som är aktiva.

Det nämns väldigt ofta att "vi är 50000", "vi är 55000" osv men det verkar inte vara ens 1000 av dem som är aktiva. Jag har ett par bland mina Facebookvänner som är med i gruppen men om jag förstått det rätt så har de blivit tillagda av personer som redan är medlemmar (stämmer det att man kan göra så? Jag vet att det bruka fungera så i andra grupper men det kanske är en administrativ grej).

Det nämndes tidigare här i tråden att en gruppmedlems ej myndiga dotter fanns med i gruppen. Lägger folk till både sina vänner och barn i gruppen?

Jag reagerar på det där med att de kräver offentlig profil eller vad det kallas för att få komma med i gruppen men det finns ju flera bland de som är aktiva som inte har sina efternamn med utan bara två förnamn eller en variant av förnamn plus initial/initialer. Hur många dubbla konton finns det? Hur många fejkkonton finns det?

Det är ju en beprövad gammal taktik att vilja framstå som att man har fler sympatisörer än vad man egentligen har.
Man brukar tala om enprocentsregeln och det är väl sannolikt att #jagärhär inte avviker allt för mycket från den modellen:
https://en.wikipedia.org/wiki/1%25_r...ternet_culture)

Min gissning är att engagemanget kommer att avta framöver. Entusiasmen över att upprepa liknande inlägg var och varannan dag i diskussioner som aldrig utvecklas är för de flesta med någon intellektuell kapacitet sannolikt begränsad.

Sedan kommer engagemanget åter igen väckas i valrörelsen för att sedan fortgå med bitter beslutsamhet ett tag efter valet. Men därefter är nog #jagärhär:s saga all. Innan #jagärhär dör sotdöden kommer gissningsvis Mina Dennert själv att upplösa #jagärhär med orden att hon nu sjösatt en rörelse som kommer att fortleva utan en organiserad grupp bakom sig.
Senast redigerad av Tinuviel 2017-01-11 kl. 20:48.
Citera
2017-01-11, 21:10
Medlem
Mats Leijon har tydligen noterat denna tråd och skriver om det på Twitter
Citat:
Mats Leijon ‏@MatsLeijon
#jagärhär har fått en egen tråd på Flashback. Rasisterna är bekymrade. Vad göra när demokratin envisas med att blanda sig i hatet?
Mats Leijon borde läsa detta citat från Katarine Janouch
Citat:
Om vi inte kan diskutera öppet är vi illa ute. Om de som kritiserar politiker beskrivs som rasister, fascister och nazister är jag verkligen livrädd för vad som sker i Sverige.
Mats Leijon skriver bland annat så här om Malmö
Citat:
Mats Leijon Jag är stolt och glad över att bo i en mångkulturell stad som Malmö. Jag känner inte igen era överdrifter och desinformation. Jag känner mig trygg i mitt Malmö. Det enda som får mig att känna mig otrygg är hatiska och polariserande kommentarer på sidor som den här. #jagärhär

Mats Leijon Malte Larsson Jo, många håller med mig om min bild. Ni är en liten klick som sprider propaganda och desinformation. De flesta människor känner sig faktiskt trygga här. Vänligen sluta smutsa ner min fina stad med falsk ryktesspridning. #jagärhär
Mats Leijon bor visserligen långt ifrån de delar av Malmö som är värst, men rånen och våldet sprider sig västerut. Malmö är numera än mycket otrygg stad där flertalet mord, mordförsök, skjutningar, rån och bilbränder redan ägt rum i år, trots att knappt två veckor hunnit passera av det nya året.

Mats Leijon, den enda som sprider desinformation är du! Malmö hör till en av de otryggaste städerna i Europa. Det är fruktansvärt för de som tvingas bo i de utsatta områdena, fast i dag är våldet så spritt att ingen i Malmö med omnejd kan vara trygga längre.

Nej Mats! Det är inte rasism att tala öppet om kriminaliteten och otryggheten, men det är en grov lögn att försöka få Malmö att framstå som en trygg mångkulturell stad. Och det är inte någon liten klick som försöker smutsa ned Malmös rykte. Malmö är sedan flera år känt runt om i världen för sin misslyckade integration.

Det handlar inte om att demokratin blandar sig i hatet, det handlar om att censuren vill dölja verkligheten. Och det är mycket illa #Viärhär vi som har integritet nog att stå för våra egna åsikter och inte låta oss påverkad av JÄH kampanjer för att mörklägga problemen i Sverige

Du kan skrika dig trött om rasism, det är du i din fulla rätt till, fast det behöver inte vara sant för det! Lika lite som om din bild av Malmö skulle vara den korrekta. Här finns inget hat, här finns bara en stor oro för vad som håller på att hända och att antidemokratiska krafter som JÄH vill tysta en öppen debatt.
Citera
2017-01-11, 21:34
Medlem
Maltsevs avatar
Citat:
Mats Leijon har tydligen noterat denna tråd och skriver om det på Twitter...
Mats och flera i gruppen verkar tro att de som sitter här och skriver är samma personer som sitter och skriver i de kommentarsfält man gör aktioner mot (eller åtminstone att användarna här håller med de som det görs aktioner mot). De som gett sig in här i tråden har ju även haft ovanan att adressera en grupp istället för enskilda individer.

Att man kan diskutera ett fenomen som dykt upp i diverse facebookflöden utan att vara delaktig i fenomenet verkar inte föresväva dem.
Citera
2017-01-11, 21:42
Medlem
Maltsevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Man brukar tala om enprocentsregeln och det är väl sannolikt att #jagärhär inte avviker allt för mycket från den modellen:
https://en.wikipedia.org/wiki/1%25_r...ternet_culture)

Min gissning är att engagemanget kommer att avta framöver. Entusiasmen över att upprepa liknande inlägg var och varannan dag i diskussioner som aldrig utvecklas är för de flesta med någon intellektuell kapacitet sannolikt begränsad.

Sedan kommer engagemanget åter igen väckas i valrörelsen för att sedan fortgå med bitter beslutsamhet ett tag efter valet. Men därefter är nog #jagärhär:s saga all. Innan #jagärhär dör sotdöden kommer gissningsvis Mina Dennert själv att upplösa #jagärhär med orden att hon nu sjösatt en rörelse som kommer att fortleva utan en organiserad grupp bakom sig.
och innan den tiden är här så kommer de egentligen inte ha uträttat något annat än att ha spridit rubriker och artiklar till sina vänners facebookflöden. Rubriker och artiklar som de annars aldrig hade kommit i kontakt med.

Jag skulle nog vilja påstå att de kommer självdö tidigare än du tror Jag tror inte de kommer att klara av den situation som nu kommer uppstå när folk hämtat sig från den initiala förvåningen och överraskningen och börjar tjabba emot dem. De kommer inte kunna hantera att bli emotsagda av personer som envetet bombarderar dem med fakta och samtidigt demonterar deras argument.

Vi kommer högst troligt även att få se ett ökat antal som bestämmer sig för att trolla dem. Vi ser redan nu hur upprörda de blir av att hashtaggen används fel (de begriper inte ens att man inte har ensamrätt på en hashtag) och detta kommer leda till att de inte kommer kunna hålla sig själva till den goda debatton de säger sig eftersträva. Då kommer många att lämna dem.
Citera
2017-01-11, 21:59
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Mats Leijon har tydligen noterat denna tråd och skriver om det på Twitter
Det är ju nästan lite väl ironiskt. Denna tråd i detta forum kommenterar en grupp på Facebook, och det känner sig han tvungen att kommentera på ett tredje media som Twitter...

Mats, du är hjärtligt välkommen att diskutera det här med oss. Det är betydligt snyggare att göra så än att kalla mig för rasist. Är du så inihelvete feg och hatisk att du inte kan säga det här till mig direkt så att jag (och de andra du helt utan grund kallar rasister) kan bemöta det?

Vad har jag gjort för att förtjäna ditt påhopp? Du är ju själv inte ett dugg bättre än dem du säger dig bekämpa, precis som så många andra i den där gruppen. Hittills har de demonstrerat personliga och ogrundade påhopp och härskartekniker, till och med de som varit med och diskuterat här i tråden ur gruppens perspektiv (vilket de ska ha all cred för, det ska sägas). Men att spy ur sig såna påhopp på Twitter, det är rent ynkligt.
Citera
2017-01-11, 22:57
Medlem
Morgonrodnads avatar
Kvällens tre aktioner. Fokus för #jäh verkar handla om att förminska gruppvåldtäkten på en handikappad kvinna på Gotland.

Länkar
https://www.facebook.com/nyheter24/p...02705376432139
https://www.facebook.com/hdpunktse/p...54905599424099
https://www.facebook.com/MetroSverig...17301231625923

Citera
2017-01-11, 23:05
Medlem
Greeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Kvällens tre aktioner. Fokus för #jäh verkar handla om att förminska gruppvåldtäkten på en handikappad kvinna på Gotland.

Länkar
https://www.facebook.com/nyheter24/p...02705376432139
https://www.facebook.com/hdpunktse/p...54905599424099
https://www.facebook.com/MetroSverig...17301231625923

Nah det verkar som att #jagärhär handlar om att få bort nedvärderande, rasistiska och sexistiska kommentarer ur kommentarsfälten. Men bra försök
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in