Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-02-04, 12:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Slaget är förlorat. JÄH:s påverkansoperationer har mer eller mindre tynat bort tack o lov.

Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Tråden startades ju 2016. Då runt 2015-2016 var debattklimatet i Sverige hos journalistkåren lika högt i tak som i Kina under kulturrevolutionen. Åsiktskorridoren skulle följas till punkt och pricka. Resultat annors = utfrysning.

Ett ordentligt journalistiskt haveri som resulterar i att vissa läsare fortfarande avhåller sig ifrån en prenumeration på något från de större nyhetshusen.

Men man skall komma ihåg att dessa individer inte bytt åsikt. De vill fortfarande tysta meningsmotståndare och skada människor som inte tycker som de gör. Så fort samhällsklimatet och etablissemanget återgår till den repressiva anda som var då, kommer dessa tusentals människor dra igång dreven igen. Man gör ju olika försök med "Rysslandskopplingar" etc. nu, men det får inte samma fäste. För en annan sak är ju att det har inte specifikt med asylinvandring eller anti-rasism att göra utan det är en radikal och totalitär vänsterliberal rörelse som gäller klimat och allt möjligt. Greta är ju ett bra exempel som gått från klimataktivist till allmän marxism och anarkism.
Citera
2023-02-13, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men man skall komma ihåg att dessa individer inte bytt åsikt. De vill fortfarande tysta meningsmotståndare och skada människor som inte tycker som de gör. Så fort samhällsklimatet och etablissemanget återgår till den repressiva anda som var då, kommer dessa tusentals människor dra igång dreven igen. Man gör ju olika försök med "Rysslandskopplingar" etc. nu, men det får inte samma fäste. För en annan sak är ju att det har inte specifikt med asylinvandring eller anti-rasism att göra utan det är en radikal och totalitär vänsterliberal rörelse som gäller klimat och allt möjligt. Greta är ju ett bra exempel som gått från klimataktivist till allmän marxism och anarkism.

Jagärhärs grunda grundarens Mina Dennert är nog fortfarande aktiv i jagärhär. Men allra mest med sin egen karriär som ”svartskalle”:

”I samband med Sveriges kristna råds rådsmöte 25 januari hälsar vi varmt välkomna till Mina Dennerts öppna föreläsning med rubriken ”Att överlista den fördomsfulla hjärnan”.

”Mina Dennert kommer att ge oss definitioner, exempel och utmanar oss att få syn på rasistiska fördomar och förstå de situationer som vi alla kan råka hamna i.”

https://www.skr.org/arrangemang/oppe...fulla-hjarnan/

Hon är väl nån slags hud- och hårgfärgsfixerad handelsresande i rasism.

Ur presentationen på sidan:

”Mina Dennert är journalist, författare, föreläsare och grundare av den ideella föreningen #jagärhär där 70000 medlemmar i Sverige aktivt jobbar för medborgerligt deltagande online. Via I Am Here International bidrar hundratusentals människor från hela Europa på samma sätt. Mina Dennert har för sitt arbete fått flera priser och utmärkelser, bland annat Anna Lindh-priset.”

Föreläsningen var i januari i år. Hon hade det förmodligen mysigt på nåt hotellrum i anslutning till detta. Kanske fick hon joni-massage?
Citera
2023-02-13, 11:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smalll
Jagärhärs grunda grundarens Mina Dennert är nog fortfarande aktiv i jagärhär. Men allra mest med sin egen karriär som ”svartskalle”:
”I samband med Sveriges kristna råds rådsmöte 25 januari hälsar vi varmt välkomna till Mina Dennerts öppna föreläsning med rubriken ”Att överlista den fördomsfulla hjärnan”.
”Mina Dennert kommer att ge oss definitioner, exempel och utmanar oss att få syn på rasistiska fördomar och förstå de situationer som vi alla kan råka hamna i.”
”Mina Dennert är journalist, författare, föreläsare och grundare av den ideella föreningen #jagärhär där 70000 medlemmar i Sverige aktivt jobbar för medborgerligt deltagande online. Via I Am Here International bidrar hundratusentals människor från hela Europa på samma sätt. Mina Dennert har för sitt arbete fått flera priser och utmärkelser, bland annat Anna Lindh-priset.”
Föreläsningen var i januari i år. Hon hade det förmodligen mysigt på nåt hotellrum i anslutning till detta. Kanske fick hon joni-massage?

Undrar vem som betalar, skattebetalarna via Svenska kyrkan? Lyckas vi strypa offentlig finansiering till sådant här försvinner det; för personer som Mina kommer aldrig göra något gratis eller ideellt.
Citera
2023-02-13, 11:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smalll

70000 medlemmar är nog bara att vara med i en facebookgrupp eller något. Det är ju inte 70 000 organiserade föreningsmedlemmar som betalar medlemsavgift?
Citera
2023-02-18, 12:31
Medlem
Henrik Jönsson (enligt egen presentation så är han "Frihetlig debattör, youtuber och författare") skriver en art. på Expressen Debatt där frågan om myndighetschefer tas upp, och hur frågan om Ribbenviks och Jämtins avgång har orsakat ramaskri på vänsterkanten av det politiska spektrumet.

Som exempel tas det upp att regeringen Löfvén/Andersson har tillsatt 26 chefer under sina senaste år, ofta utan att tjänsterna ens utannonserats eller det ännu mer tvivelaktiga fallet där tjänsten på SIDA utannonserades och man valde att inte gå vidare med ansökan ens efter 20+ ansökningar kommit in.
Sedan följande april så fick den avgående part. sek. Jämtin jobbet utan att ens ha sökt det.
Behöver ju inte vara en Einstein för att inse att jobbet varit reserverat bakom kulisserna för Jämtin.

Dock till poängen:
Flera av de som varit som mest aktiva som #JÄH's fotsoldater under åren går in i kommentarsfältet och gillar kommentarer som t.ex:
Citat:
Henrik Jönsson...
Hans merit är att se dryg ut på Youtube.
Ingen värd att lyssna på.

Så de stora tänkarna som har varit mycket aktiva att "främja samtalstonen, stå emot näthat, vara saklig, osv" (enligt egen utsago) tycker att man ska skita i problematik hos (S) och de som påtalar detta pga anledningar som att man tycker någon ser dryg ut?

Dessa åsiktsförtyckande strömningar av de man ogillar har inte försvunnit hos #JÄH's medlemmar bara för att #JÄH "officiellt" syns mindre på FB.
Visar ju egentligen att man aldrig brydde sig om "den goda tonen" utan endast var ute efter att trycka ned de man ogillade genom att spamma sina egna budskap och pusha dessa i kommentarsfälten.

Art. ifråga: https://www.expressen.se/debatt/ropa...n-stadar-upp-/
Citera
2023-02-22, 11:13
Medlem
Om jagärhär:

”Metoden går ut på att medlemmarna inte svarar på hatkommentarerna, utan skriver egna konstruktiva kommentarer som andra gilla-klickar”

Jähäpp...

https://fempers.se/2022/2022-11-08/m...at-och-rasism/
Citera
2023-02-28, 18:23
Medlem
En liten piss i Nilen men visar #JÄH-medl. inställning vad gäller saklighet och fakta.

Gissar att de flesta har hört om DN/S/V m.fl anklagat regeringen för att de gått måste om X pengar (miljarder) genom att inte få ett intäktstak på plats hos elproducenterna.
Nu har en privatperson anmält regeringen till EU-kommisionen pga detta, art:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...aren-rann-over

Men sedan när folk i kommentarsfältet påpekar att TV4 granskat dessa påstående och funnit detta falskt, att det kort och gott är "fake news".
Detta bemöts dock av flertalet #JÄH-medl. av hånskrattande smileys

T.ex Lars-Åke Schneider

Som sagt så verkar de aktiva i #JÄH aldrig ha siktat på den goda tonen eller något sådant, utan endast att man ska pusha sin egna agenda och trycka bort de andra.

Taget från Fempers intervju som är länkad i inlägget ovan:
Citat:
Metoden går ut på att medlemmarna inte svarar på hatkommentarerna, utan skriver egna konstruktiva kommentarer som andra gilla-klickar i aktioner koordinerade via Facebookgrupperna över hela Europa

Dock har #JÄH haft en tendens att spamma ner kommntarsfält vad gäller politiska saker de stödjer (t.ex Greta) utan att det ens nämnt något negativt bland kommentarerna.
Kort och gott verkar det mer som de agerar åsiktsförtryckare själva och vill kontrollera agendan
Citera
2023-04-17, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingSing
Tyvärr så måste jag åberopa min text angående denna JÄH - medlemmen Kajsa Klein.
Då det mera har framkommit vilken" farlig" person hon är.
Det finns klagomål hur hon "fixade" till att en person på Stockholms universitet förlorade sin tjänst.
Nu kan jag inte säga vad som är rätt eller fel i detta fall.
Men, man kan undra i detta fall. Då man ser hur Kajsa Klein håller på i så kallade gråzoner...
https://www.nyatider.nu/twittrade-om...versitetspost/

Jagärhär-medlemmen KAJSA KLEIN - åtminstone har hon varit medlem, och en tongivande sådan - har skrivit en artikel i Biblioteksbladet där jagärhär omnämns utan att hon tycks vara transparent med sitt medlemsskap:

”Sedan fanns grupperna. De redan existerande som #jagärhär (cirka 70 000 medlemmar) och Källkritik, fake news och faktagranskning (cirka 20 000 medlemmar), för att nämna två särskilt inflytelserika. Den förstnämnda kom att påverka opinionen genom att ett antal gånger under våren 2020 backa myndighetsrepresentanter som i kommentarsfält i anslutning till nyhetsartiklar utsattes för vad man uppfattade som hat. Det här var knappast planlagt, det föll sig så eftersom det var vad medlemmarna valde. ”

https://www.biblioteksbladet.se/idee...nd-kalltillit/

För övrigt är Kajsa Klein visst frilansande ”demokratitalare”:

”Kajsa Klein undervisar i medie- och kommunikationsvetenskap vid Jönköping University och frilansar som demokratitalare och skribent.”

Att Kajsa Klein fått in en artikel i just Biblioteksbladet kan bero på nepotism. Hennes make,som också skriver i tidningen, har en hög tjänst på KB:

”Lars Patrik Ilshammar, född den 7 januari 1959 i Ljusdal, är en svensk historiker, IT-debattör och biträdande riksbibliotekarie vid Kungliga biblioteket.”

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lars_Ilshammar
Senast redigerad av Uniupps 2023-04-17 kl. 10:14.
Citera
2023-04-17, 12:42
Medlem
Kajsa Klein är besviken på jagärhär. Gruppen stöttade ”fel lag”, tycks hon mena:

https://www.taylorfrancis.com/chapte...es-kajsa-klein

https://s3-euw1-ap-pe-df-pch-content...mIIw22VA%3D%3D

”More surprising was how one-sided the love-bombing was; not once did a FHM critic (also under attack) receive a similar treatment. The #jagärhärmembership is pre-dominantly female and consists of a great number of human rights activists, journalists, politicians (mainly center-left), and teachers. Suddenly, they found themselves positioned against ...”
Senast redigerad av Uniupps 2023-04-17 kl. 12:53.
Citera
2023-10-08, 19:10
Medlem
För att återuppliva tråden lite igen så är det ganska ironiskt hur de mest aktiva #JÄH-medl. (inklusive mods/admins) är aktiva nu och gör exakt samma sak som man förut deklarerade var stora problem.
Två av de mest aktiva som håller på nu för tiden är Lars-Åke Schneider och Roger Wiklander.

Lämnar skratt-smileys, hånar folk som inte har samma åsikter, uttrycker sig nedsättande, osv.
Skulle inte folket i gruppen jobba för att folk ska våga tala ut på internet och inte känna sig censurerade?

Även väldigt noterbart att gruppen *endast* var aktiv i (S) och vänster-sammanhang där man motarbetade allt man ansåg som "ont" (läs högern).

Klagade även på t.ex Joakim Lamottes kommentarsfält och ansåg att det var hans skyldighet att moderera detta, annars var han en rasist.
Hur är det då med Magdalena Anderssons kommentarer på IG angående de bestialiska morden utförda av Hamas? Flera hundra kommentarer som försvarar direkta terrorangrepp och våldtäkter/mord.

Med samma logik som #JÄH fört historiskt så är Magdalena Andersson lika ansvarig för judehatande mördare och våldtäktsmän som Lamotte är för rasister?
Men detta vill de givetvis inte låtsas om alls för då fallerar hela deras korthus direkt och deras verkliga agenda börjar synas..
Citera
2023-10-09, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomAssHamster
För att återuppliva tråden lite igen så är det ganska ironiskt hur de mest aktiva #JÄH-medl. (inklusive mods/admins) är aktiva nu och gör exakt samma sak som man förut deklarerade var stora problem.
Två av de mest aktiva som håller på nu för tiden är Lars-Åke Schneider och Roger Wiklander.

Lämnar skratt-smileys, hånar folk som inte har samma åsikter, uttrycker sig nedsättande, osv.
Skulle inte folket i gruppen jobba för att folk ska våga tala ut på internet och inte känna sig censurerade?

Även väldigt noterbart att gruppen *endast* var aktiv i (S) och vänster-sammanhang där man motarbetade allt man ansåg som "ont" (läs högern).

Klagade även på t.ex Joakim Lamottes kommentarsfält och ansåg att det var hans skyldighet att moderera detta, annars var han en rasist.
Hur är det då med Magdalena Anderssons kommentarer på IG angående de bestialiska morden utförda av Hamas? Flera hundra kommentarer som försvarar direkta terrorangrepp och våldtäkter/mord.

Med samma logik som #JÄH fört historiskt så är Magdalena Andersson lika ansvarig för judehatande mördare och våldtäktsmän som Lamotte är för rasister?
Men detta vill de givetvis inte låtsas om alls för då fallerar hela deras korthus direkt och deras verkliga agenda börjar synas..

För att spinna vidare på tråden hur #JÄH-medl. beter sig nu för tiden jämfört med vad de klagade på innan så är det även intressant hur de även verkar ha siktat in sig på Public Service i nuläget.
Så nu är det okej för dem att kritisera PS, utan att det är hot mot demokratin, nazister, osv?

Som exempel:
Citat:
Dessvärre påminner SVT alltmer om Foxnews . Sorgligt hur högervridna dom blivit

Kallades PS för vänster förut så var det foliehattar, hånande, osv..
Men nu är det ok?
Citera
2023-10-09, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomAssHamster
För att spinna vidare på tråden hur #JÄH-medl. beter sig nu för tiden jämfört med vad de klagade på innan så är det även intressant hur de även verkar ha siktat in sig på Public Service i nuläget.
Så nu är det okej för dem att kritisera PS, utan att det är hot mot demokratin, nazister, osv?

Som exempel:

Kallades PS för vänster förut så var det foliehattar, hånande, osv..
Men nu är det ok?
Den där gruppen trodde jag var avvecklad för länge sedan. Antagligen de mest störda som är kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in