2016-11-23, 14:32
Medlem
Hajlajfs avatar
Om man har ett företag har låt oss säga 100k i företaget som kan användas antingen till att utveckla företaget eller att tas ut i lön.

Om man vill bygga på företagets förmögenhet, får företaget köpa fonder/aktier för pengarna innestående i företaget?

Det jag tänker på är ju förstås att undkomma lönebeskattningen som skulle ske om jag investerade pengarna i fonder privat.
Om en fond går upp 30% och jag har investerat 100k från företaget i den fonden, så blir ju utdelningen av 100k större än ifall jag skulle gjort det privat, då det skulle innebära att jag bara hade 100k minus skatt att investera.

Jag är helt okunnig inom företagsekonomi, så ursäkta om svaret är självklart.
Citera
2016-11-23, 14:42
Medlem
Stygotiuss avatar
Det är OK. Se exempelvis denna sida för ett mer ingående räkneexempel: https://rikatillsammans.se/2015/04/1...tt-aktiebolag/

Det du inte tänker på i ditt exempel är bolagsskatten, som du slipper om du tar ut överskottet som lön.
Citera
2016-11-23, 14:43
Medlem
Shamdons avatar
Det är klart att du får investera dina pengar även som juridisk person.
Vad är det du fiskar efter? Kanske inte förstår frågan.
Citera
2016-11-24, 06:59
Medlem
ethernals avatar
Ja men om du börjar investera mycket (värdepapper blir en markant del av företagets tillgångar och inkomster) måste man ha med det i företagets verksamhetsbeskrivning att företaget även skall syssla med investeringar.
Citera
2016-11-24, 08:39
Medlem
Hajlajfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det är OK. Se exempelvis denna sida för ett mer ingående räkneexempel: https://rikatillsammans.se/2015/04/1...tt-aktiebolag/

Det du inte tänker på i ditt exempel är bolagsskatten, som du slipper om du tar ut överskottet som lön.

Underbart, länken förklarade allt jag behövde svar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in