2016-11-23, 20:48
Medlem
Hej,

Jag startade ett företag i somras efter att ha varit anställd i många år. Jag är ensam ägare.

Min sambo är studerande och har studiemedel. Hon har inte haft någon lön på hela året utan endast studiemedel.

I min tidigare anställning fick jag ut fram till i somras till en nivå där jag betalar 55 % marginalskatt och därför tänkte jag inte ta ut någon lön i mitt företag förrän 1 januari 2017 och istället betala ut lön till min sambo istället som vi kan nyttja till gemensamma omkostnader som vi i alla fall kommer att ha (bostad, mat, resor och nöjen). Jag är medveten om att inte passera fribeloppet för studiemedel.

Jag kommer upprätta anställningskontrakt (timersättning) och betala arbetsgivaravgift osv. precis som till en vanlig anställd.

Jag har följande frågor:

Vilka för och nackdelar finns med detta?
Finns det några lagliga hinder för att göra på detta sätt?
Finns det några krav på anställningskontrakt m.m. när man gör en dylik lösning?
I löneutbetalningen, vilken skatt ska jag dra av bruttolönen? (Jag planerar att betala ut ca 70 000 kr i lön till henne totalt i år).

Tar tacksamt emot tips!
Senast redigerad av Petter77 2016-11-23 kl. 20:50.
Citera
2016-11-23, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petter77
Hej,

Jag startade ett företag i somras efter att ha varit anställd i många år. Jag är ensam ägare.

Min sambo är studerande och har studiemedel. Hon har inte haft någon lön på hela året utan endast studiemedel.

I min tidigare anställning fick jag ut fram till i somras till en nivå där jag betalar 55 % marginalskatt och därför tänkte jag inte ta ut någon lön i mitt företag förrän 1 januari 2017 och istället betala ut lön till min sambo istället som vi kan nyttja till gemensamma omkostnader som vi i alla fall kommer att ha (bostad, mat, resor och nöjen). Jag är medveten om att inte passera fribeloppet för studiemedel.

Jag kommer upprätta anställningskontrakt (timersättning) och betala arbetsgivaravgift osv. precis som till en vanlig anställd.

Jag har följande frågor:

Vilka för och nackdelar finns med detta?
Finns det några lagliga hinder för att göra på detta sätt?
Finns det några krav på anställningskontrakt m.m. när man gör en dylik lösning?
I löneutbetalningen, vilken skatt ska jag dra av bruttolönen? (Jag planerar att betala ut ca 70 000 kr i lön till henne totalt i år).

Tar tacksamt emot tips!

Först och främst - har din sambo arbetat i företaget överhuvudtaget?
Skatteavdrag, blir du huvudarbetsgivare skall skatt innehållas efter tabell, om så ej är fallet gäller 30%. Anställningskontrakt, kräver inte den anställde det lär ingen annan heller så göra.

Vilken företagsform är det förresten?
Citera
2016-11-23, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Först och främst - har din sambo arbetat i företaget överhuvudtaget?
Skatteavdrag, blir du huvudarbetsgivare skall skatt innehållas efter tabell, om så ej är fallet gäller 30%. Anställningskontrakt, kräver inte den anställde det lär ingen annan heller så göra.

Vilken företagsform är det förresten?

Det är ett AB. Hon har inte gjort så mycket men det finns arbetsuppgifter som hon teoretiskt kunnat utföra. Detta AB blir hennes enda arbetsgivare under året.

Skatteeffekten blir rätt stor för mig. Jag går miste om pensionsgrundande inkomst vilket hon istället för, men det är något som jag gärna bjuder på. Vi vill samtidigt betala minimalt i skatt och slippa få skatteåterbäring som vi får vänta till midsommar innan vi får.

Jag kan inte riktigt överblicka alla konsekvenser, därav jag frågar.
Citera
2016-11-23, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petter77
Det är ett AB. Hon har inte gjort så mycket men det finns arbetsuppgifter som hon teoretiskt kunnat utföra. Detta AB blir hennes enda arbetsgivare under året.

Skatteeffekten blir rätt stor för mig. Jag går miste om pensionsgrundande inkomst vilket hon istället för, men det är något som jag gärna bjuder på. Vi vill samtidigt betala minimalt i skatt och slippa få skatteåterbäring som vi får vänta till midsommar innan vi får.

Jag kan inte riktigt överblicka alla konsekvenser, därav jag frågar.
I ett AB har du ju även möjlighet att lyfta lågbeskattad utdelning, men för att kunna dra nytta av schablonreglerna för detta krävs en viss nivå på lön också (inte lön till dig själv nödvändigtvis).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in