• 1
  • 2
2016-11-27, 01:49
Medlem
Kort och gott vill jag bara skriva en tråd som kanske kan hjälpa någon i framtiden som söker efter svar i just det här ämnet. Jag hittade nämligen inget själv och det var väldigt frustrerande.

Så här kommer nu en ganska lång berättelse men som ändå är kortfattad. Undrar ni över något är det bara fråga.

Jag pajade min axel i en amerikansk fotbollsmatch för ca 6 månader sedan. Kom ut i omklädningsrummet och nyckelbenet tittade upp som en liten "gubbe i lådan"
In på röntgen där läkaren sa att "det är ingen fara det är bara en "grad 1" alltså att ett st ligament har gått av så har fortfarande två st som håller allt på plats.

Kommer hem från fotbollen (bortamatch) och åker in för en ny röntgen då jag vill ha ett andra utlåtande. När röntgen är klar säger kvinnan bakom disken att "vår läkare säger att du ska åka bort till ortopedens akutmottagning"

Jaha tänkte jag... väl där, införd i system och allt kommer en sköterska som säger exakt så här " jag ska spara dig 300:- i undersökningsavgift, det där kommer läka av sig själv"

Lite så där smått stum han jag inte riktigt tänka till och ifrågasätta henne innan hon försvann så jag tackade för mig och gick hem igen. Så här i efterhand skulle man ju så klart gjort det annorlunda.

Väl hemma så var jag ändå inte nöjd så jag ringde till ortopeden som kollade på mina röntgenbilder och konstagerade att det kan vara en grad 2 (alltså två ligament av) men man brukar inte operera det, utan det går att rehabba bort.

Ja var ganska nöjd nu. Tänkte att jag kunde rehabba i 6 månader sen skulle allt vara bra.

Körde på i 5 månader och kom upp till 100kg i axel press med stång, 145kg bänkpress och 200kg knäböj. Nästan där jag låg innan skadan.

Jag var ändå rätt nöjd men har ju haft en axel som ser helt knäpp ut och har gjort ont från och till och vissa rörelser. Har inte kunnat göra allt det jag vill i träningsväg.

Tog än en gång kontakt med ortopeden som denna gången träffade mig och klämde och kände, samt tog nya röntgenbilder.

Och nu kommer vi till det som inte riktigt går ihop här. Nu säger han att "ja... men det är nog ändå en grad 3 ser jag nu"

Det visade sig att alla mina ligament i axeln hade gåtta av så nyckelbenet hänger där och svajar fritt.

Så vi bokar in en operation och det är den jag precis har kommit hem ifrån. Dom slipade ner en bit av nyckelbenet och tryckte ner det igen, flyttade bak axeln då den hade förflyttat sig fram ca 2-3cm och nedåt ca 2-3cm. Sen fäste dom nyckelbenet med en sena i axeln och satte en platta över som ska hålla allt på plats den första tiden. Plattan ska tas ut efter 3 månader.

Så meningen med denna tråden är att berätta om min väg tillbaka, ge tips på allt från vad man ska säga till sjukhuset för att dom ska förstå vad man vill och hur man får det.
Har läst om många som har problem med AC leden men jag har inte hittat något om hur dom mår idag? Är dom lika starka? Är rörligheten tillbaka? Gör det fortfarande ont? Hur var operationen? Smärta? Rehab? Osv...

Kommer uppdatera så fort det finns något att berätta.

Kan börja med att det har gått 3 dagar sedan operationen och jag kan fortfarande inte sova, det här är den värsta smärtan jag någonsin har varit med om😂 ska ha axeln i axellås i en månad. Sen om tre månader ska dom operera bort plattan i axeln. Det är först efter det jag får röra armen över axel höjd och börja träna.

Och så lite info om mig och mina träningsresultat så man kan se hur det går.

INNAN SKADAN:
194cm lång
126kg

Bänkpress: 165kg ×1
Knäböj: 200kg ×3
Axelpress med stång: 120kg ×1 / 100kg ×5

IDAG:

194cm lång
114kg

Och inga resultat i gymmet.
Citera
2016-12-01, 11:28
Medlem
Första uppdateringen. Har gått 8 dagar sedan operationen och det var första natten jag kunde sova i mer än 5h i sträck.

Axeln gör fortfarande löjligt ont när jag vaknar men släpper lite senare på dagen.

Går fortfarande på oxycodone 5mg 2 gånger och Alvedon 665mg 3 gånger om dagen.

Känns även som att aptiten har kommit tillbaka. Har känts väldigt konstigt och har ätit förvånansvärt lite.

Har kunnat börja med lite luft för underarmen, en bicepscurl fast med lufthantel
Citera
2016-12-01, 18:27
Medlem
Scherings avatar
Jag tror att du måste bestämma dig redan nu för om du vill bli stark igen eller om du ska ha en fungerande axel efter du blir 50.

Gå regelbundet hos en sjukgymnast nu i början. Gör deras löjliga gummibandsövningar och diskutera möjligheter till, och långtidsrisker med, riktig träning när du träffar axelortopeden för uppföljning.

Om jag vore du skulle jag aldrig någonsin i resten av mitt liv lägga på mer än 100 kg i bänken eller går över typ 50 kg i press.

Måste du absolut vara biffig till varje pris så är det nog mer skonsamt för kroppen på både kort och lång sikt att dopa dig med testosteron än att försöka komma tillbaka till din tidigare nivå ren.
Citera
2016-12-01, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Jag tror att du måste bestämma dig redan nu för om du vill bli stark igen eller om du ska ha en fungerande axel efter du blir 50.

Gå regelbundet hos en sjukgymnast nu i början. Gör deras löjliga gummibandsövningar och diskutera möjligheter till, och långtidsrisker med, riktig träning när du träffar axelortopeden för uppföljning.

Om jag vore du skulle jag aldrig någonsin i resten av mitt liv lägga på mer än 100 kg i bänken eller går över typ 50 kg i press.

Måste du absolut vara biffig till varje pris så är det nog mer skonsamt för kroppen på både kort och lång sikt att dopa dig med testosteron än att försöka komma tillbaka till din tidigare nivå ren.

Direkt efter skadan var jag nollställd precis som jag är nu men kom ändå tillbaka till nästan samma styrka och då hade jag inte ett enda ligament. Nu har dom fixat axeln så med rehab träning tror jag inte det ska vara några problem bryr mig inte så mycket om att vara "biffig" så länge jag är stark.

Testo vetifan om jag vågar. Har alltid varit ren och är lite rädd för att dopa mig. Har du testat?

Mitt mål är att komma upp till 150 i axel press och 180 i bänk och över 300 i mark och tror inte det ska vara några problem med en fixad axel
Citera
2016-12-02, 17:30
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yxiii
Direkt efter skadan var jag nollställd precis som jag är nu men kom ändå tillbaka till nästan samma styrka och då hade jag inte ett enda ligament. Nu har dom fixat axeln så med rehab träning tror jag inte det ska vara några problem bryr mig inte så mycket om att vara "biffig" så länge jag är stark.

Testo vetifan om jag vågar. Har alltid varit ren och är lite rädd för att dopa mig. Har du testat?

Mitt mål är att komma upp till 150 i axel press och 180 i bänk och över 300 i mark och tror inte det ska vara några problem med en fixad axel
Jag tror inte det är en bra idé i längden. Din axel är inte fixad och den kommer aldrig att bli det heller. Dina axelbesvär kommer långsamt att bli mer och mer komplicerade om du misshandlar axeln. Du är redan nu i princip garanterad att drabbas av AC-ledsartros i framtiden. Om du provocerar axeln genom tung styrketräning så kommer du troligen att dra på dig en cuffruptur också till slut.
Om du tänker träna med de där vikterna så lär du behöva en axelprotes för att klara av att borsta tänderna när du är 60.

Jag kanske överdriver, men jag tycker verkligen att du ska diskutera dina planer med ortopeden som opererade dig så att du vet vad du ger dig in på.
Citera
2016-12-02, 18:03
Medlem
Citat:
Jag tror inte det är en bra idé i längden. Din axel är inte fixad och den kommer aldrig att bli det heller. Dina axelbesvär kommer långsamt att bli mer och mer komplicerade om du misshandlar axeln. Du är redan nu i princip garanterad att drabbas av AC-ledsartros i framtiden. Om du provocerar axeln genom tung styrketräning så kommer du troligen att dra på dig en cuffruptur också till slut.
Om du tänker träna med de där vikterna så lär du behöva en axelprotes för att klara av att borsta tänderna när du är 60.

Jag kanske överdriver, men jag tycker verkligen att du ska diskutera dina planer med ortopeden som opererade dig så att du vet vad du ger dig in på.

Träning är det bästa jag vet tänker aldrig någonsin nöja mig med 50kg i axel press och 100 i bänk.

AC leds artros går att operera det också om nu fallet skulle vara så att jag åker på det. Troligtvis inte då artros uppstår när ben utan brosk emellan gnider mot varandra. Mitt nyckelben är redan kortat vid denna operationen så inte lika stor risk att det händer.

Men jag kan säga så här, när jag tränade på efter skadan så blev det nästan helt bra. Så fort jag slutade precis innan operationen så började det göra ont igen.
Citera
2016-12-02, 18:23
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yxiii
Träning är det bästa jag vet tänker aldrig någonsin nöja mig med 50kg i axel press och 100 i bänk.

AC leds artros går att operera det också om nu fallet skulle vara så att jag åker på det. Troligtvis inte då artros uppstår när ben utan brosk emellan gnider mot varandra. Mitt nyckelben är redan kortat vid denna operationen så inte lika stor risk att det händer.

Men jag kan säga så här, när jag tränade på efter skadan så blev det nästan helt bra. Så fort jag slutade precis innan operationen så började det göra ont igen.
Ja, du kanske har rätt. Å andra sidan kanske jag har rätt. Gör som du vill men prata i alla fall med ortopeden, det är nog värt att lägga någon timme på det. Du kan ju ringa och be om ett besök för uppföljning om du inte har något bokat redan. I annat fall hamnar du nog hos ortopedmottagningen till slut ändå om det här utvecklar sig som jag tror det kommer att göra.

Alltså, du kan ju köra på som du vill. Om du gillar träning så mycket så kanske det till och med är rationellt att göra så. I värsta fall blir du totalt handikappad i axeln av det men i så fall kan du få en axelprotes och axeln kommer att fungera relativt bra efter det i ditt dagliga liv. Det är bara tråkigt om du behöver göra det alltför tidigt i livet. Ibland blir det problem med proteserna när de suttit ett tag.
Citera
2016-12-02, 18:57
Medlem
Citat:
Ja, du kanske har rätt. Å andra sidan kanske jag har rätt. Gör som du vill men prata i alla fall med ortopeden, det är nog värt att lägga någon timme på det. Du kan ju ringa och be om ett besök för uppföljning om du inte har något bokat redan. I annat fall hamnar du nog hos ortopedmottagningen till slut ändå om det här utvecklar sig som jag tror det kommer att göra.

Alltså, du kan ju köra på som du vill. Om du gillar träning så mycket så kanske det till och med är rationellt att göra så. I värsta fall blir du totalt handikappad i axeln av det men i så fall kan du få en axelprotes och axeln kommer att fungera relativt bra efter det i ditt dagliga liv. Det är bara tråkigt om du behöver göra det alltför tidigt i livet. Ibland blir det problem med proteserna när de suttit ett tag.

Jodå jag är uppbokad på både återbesök, och sjukgymnast dom ska röntga igen när plattan är ute och se hur det ser ut. Sen är det ytterligare ett återbesök en tid efter för att se hur allt ser ut

Ja vi får se hur det går jag kommer uppdatera här
Citera
2016-12-06, 14:02
Medlem
Nu har det gått 13 dagar sen operationen. Kan fortfarande inte sova i sängen p.ga smärtan utan sover i soffan så axeln får stöd.

Börjar tappa riktigt mycket i vikt. Man kan se nyckelbenen på båda sidor väldigt tydligt och mina kläder börjar hänga som påsar.

Men har kunnat börja använda armen i midjehöjd och göra enkla grejer som att koka kaffe och laga enkel mat där man inte behöver hacka något eller skära i något.

Första sjukgymnast tiden är i morgon och sen åker stygnen av om två dagar.

Då börjar första rehab övningarna som jag ska göra i 2.5 månad innan nästa operation då plattan ska ut.
Citera
2016-12-12, 00:50
Medlem
Smärtan är nu äntligen borta i axeln!!! Kan nu sova ordentligt på nätterna.

Kommit igång med väldigt lätta rehab övningar som att dra händerna fram och tillbaka längs låren, så att man får stöd genom hela rörelsen.

Samt att hålla armen mot magen och gå ut med den mot axeln. Får dock inte gå längre än rakt fram än så länge.

21 december åker mitellan av och då ska jag få börja med lite övningar där jag får anstränga axeln mer.
Citera
2016-12-12, 01:07
Medlem
Var det inom den offentliga "vården"? Om det var det så är jag tyvärr inte förvånad över inkompetensen...

Citat:

Går man till failure så är belastningen på stången enligt all forskning som har gjorts irrelevant för hypertrofi, så ett bättre alternativ än att dopa sig är att sänka vikterna fast gå närmare failure.
Citera
2016-12-12, 08:20
Medlem
Arne Perssons avatar
Jag skulle själv råtveka inför en sådan operation eftersom prognosen är, ju som bekant, inte helt gynnsam många gånger. Skulle man ändå göra den operationen då skulle jag valt en "operatör" med grundlig erfarenhet av idrottsskador (axlar)...
Kortison och axeloperationer är saker jag personligen är ytterst tveksam till. Även när det gäller leg. sjukgymnaster så skulle jag valt där med omsorg, tex en sjukgymnast som tränar själv på hög nivå.
Det är alldeles lysande att du tränat helt ren! Strunta i alla sorgliga rekommendationer att börja kura, det leder bara till beroende och olycka...!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in