2016-11-27, 10:13
Medlem
sasos avatar
Ser folk som lägger ner all tid och pengar på att hjälpa dom utsatta, fint gjort
men vad lever dessa individer på? varifrån kommer deras egna pengar?får dom bidrag? verkar som dom själva är mer utsatta, eller?
är det utsatta som försöker dölja/förneka sin utsatthet?
exempelvis detta:
http://www.majblomman.se/Sok-bidrag/
Citera
2016-11-27, 10:25
Medlem
Dom ger bara en viss % av inkomsten till de folket donerar för...
Citera
2016-11-27, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso
Ser folk som lägger ner all tid och pengar på att hjälpa dom utsatta, fint gjort
men vad lever dessa individer på? varifrån kommer deras egna pengar?får dom bidrag? verkar som dom själva är mer utsatta, eller?
exempelvis detta:
Jag skänker en tusenlapp i månaden till olika organisationer, och jag lägger kanske 4 timmar i veckan på frivilligarbete, och jag jobbar och lever på min lön.
Citera
2016-11-27, 10:38
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inteelektrikeriaf
Dom ger bara en viss % av inkomsten till de folket donerar för...

tänkte mest på typ dessa organisationer:

Gratis sommarlycka för barnfamiljer
Citera
2016-11-27, 10:39
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Jag skänker en tusenlapp i månaden till olika organisationer, och jag lägger kanske 4 timmar i veckan på frivilligarbete, och jag jobbar och lever på min lön.

bra gjort
men får jag fråga vad du får ut av det?
inget illa menat
Citera
2016-11-27, 10:47
Medlem
Citat:
bra gjort
men får jag fråga vad du får ut av det?
inget illa menat
Av att skänka eller att jobba ideellt?
Jag får väl inte ut nåt av att skänka direkt, men jag tänker att om jag var på flykt/hungrig/sjuk och inte hade pengar hade jag varit jäkligt glad om nån som hade råd hjälpte mig.
Det ideella arbetet är intressant, jag träffar människor jag inte träffar annars, och jag tycker att jag som har det så bra gott kan bjussa lite på min tid för att göra världen lite bättre. Ser det lite som en plikt för mig.
Citera
2016-11-27, 10:51
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Av att skänka eller att jobba ideellt?
Jag får väl inte ut nåt av att skänka direkt, men jag tänker att om jag var på flykt/hungrig/sjuk och inte hade pengar hade jag varit jäkligt glad om nån som hade råd hjälpte mig.
Det ideella arbetet är intressant, jag träffar människor jag inte träffar annars, och jag tycker att jag som har det så bra gott kan bjussa lite på min tid för att göra världen lite bättre. Ser det lite som en plikt för mig.

okej! får jag fråga vad du jobbar med?
Citera
2016-11-27, 10:56
Medlem
Citat:
okej! får jag fråga vad du jobbar med?
Nej jag har ett ganska ovanligt jobb så det skulle röja mig, så jag avstår. Men av de andra som är frivilliga i min grupp finns det översättare, byggjobbare, arkitekter, HR-personal, projektledare, pensionärer, socionomer, studenter, jurister, och säkert andra sysselsättningar.
Citera
2016-11-27, 14:18
Medlem
Citat:
exempelvis detta:
För Majblomman så är det bara 7-8 personer som är avlönade. Resten är ideellt arbete. De flesta människor har ju faktiskt tid och/eller pengar över till att göra något som inte bara gynnar en själv. Skippa bara några timmar framför TV och dator och gör något för någon annan.

Jämför med idrottsföreningar. De flesta idrottsföreningar är ideella organisationer där ingen eller väldigt få har någon avlöning. Ändå så jobbar medlemmarna hårt för att föreningen ska fungera. Många har byggnader som ska underhållas, utrustning som ska vårdas, kurser som ska arrangeras, ungdomsverksamhet som ledas och mycket mer som ligger utanför den huvudsakliga anledningen till att man faktiskt är medlem. Det är inget som bara händer automatiskt och fixas av någon annan som får lön för det. Vi medlemmar är de som gör det jobbet helt gratis på vår fritid.

Om jag ville så hade jag kunnat slippa göra allt det där jobbet och utövat min idrott själv (jag sysslar inte med lagsporter), men det ger så mycket mer att vara en del av något större, hjälpas åt för att få det att fungera, hålla kurser för de som vill lära sig något nytt, hjälpa ungdomar att hitta till idrotten, träffa nya människor osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in