Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-03, 18:42
  #1
Medlem
Scratchbites avatar
Tja!
Jag är sugen på att sätta upp ett aquaponics-system för grönsaker och örter. Jag föreställer mig ett akvarium som fungerar som vattenreservoar till ett system av blomkrukor.

MEN, det vore synt att ha ett helt akvarium som inte har någon egennytta annat än att hålla vatten och växtnäring. Jag tänker inte ha några fiskar så det känns lite som ett waste of good space. Vad för slags ätbara vattenväxter går att odla i ett litet sötvattensakvarium och som inte behöver stark vattencirkulation? (Alternativt vilka ätbara landväxter går att odla i ett saltvattensystem?) Finns det något som är tillräckligt snabbväxande för att det ska vara någon poäng med det? Gärna inhemska, Svenska plantor då de helt enkelt intresserar mig mer.
Citera
2016-12-04, 01:55
  #2
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scratchbite
Tja!
Jag är sugen på att sätta upp ett aquaponics-system för grönsaker och örter. Jag föreställer mig ett akvarium som fungerar som vattenreservoar till ett system av blomkrukor.

MEN, det vore synt att ha ett helt akvarium som inte har någon egennytta annat än att hålla vatten och växtnäring. Jag tänker inte ha några fiskar så det känns lite som ett waste of good space. Vad för slags ätbara vattenväxter går att odla i ett litet sötvattensakvarium och som inte behöver stark vattencirkulation? (Alternativt vilka ätbara landväxter går att odla i ett saltvattensystem?) Finns det något som är tillräckligt snabbväxande för att det ska vara någon poäng med det? Gärna inhemska, Svenska plantor då de helt enkelt intresserar mig mer.

1, ifall du inte har några fiskar så är det inte en aquaponic system. Ifall du tänker blanda vatten med växtnäring så heter det Hydroponic.

2, Saltvatten?!!! Snälla försök inte med detta. du kommer bara slösa pengar....
Citera
2016-12-04, 07:20
  #3
Moderator
Arne.Ankas avatar
Andmat är det du söker, växer som satan och vill ha stillastående vatten.
Citera
2016-12-09, 16:16
  #4
Medlem
abborrmasters avatar
Prova med ris kanske?

I saltvatten kan du nog inte odla så mycket mer än alger/tång - men det kan man ju torka och käka upp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback