Citat:
Ursprungligen postat av
dic-tator
Kritken är ospecifik. Trots att Trump varit i makten i 4 år så talade han passivt om "etablissemanget" och låtsas att han är en outsider som inte tillhör det.
På så sätt kan han kritisera hela sin administration genom att byta ut orden Trump mot "Democrat"
På så sätt kan han skandera populistiska slogans mot en ospecifik motståndare "deep state" istället för att ta ansvar för sina egna misslyckanden.
Trump följer the alt-right playbook extremt väl. Ett fåtal andra i detta Subfora gör det med. Men inte lika bra som Orange man.
Nämligen
1) Anta en åsikt
2)argumentera för motsatsen
3) Och tillämpa sedan" Dead cat strategin" dvs anklaga motståndaren för hyckleri ,för då kan ingen debattmotståndare i världen påpeka det ologiska med åsikt 1. Eftersom de måste lägga all krut på att först nysta i den härva av lögner som tillskrivs dem.
Verkar det förvirrande?
Det är nämligen meningen
Ja, det är sanningens ögonblick nu för den här administrationen. Kommer man klara av att reparera ett brutet system eller inte? Än tror jag det går, men det blir svårt, oerhört svårt.
Trendsättarens stresstest av systemet, tillsammans med pandemin och alla de olyckliga efterverkningar som kommit av digitaliseringen, har förmodligen lett till att administrationen förstår vikten av att hälla stimulanspengar över de marginaliserade. Ja, det skulle förvåna mig mycket om inte t.ex. E. Warren, B. Sanders och A. Yangs progressiva förslag hörsammas mer framöver. De har tillsammans med sina förslag, ett stort stöd, på båda sidor av det politiska spektrumet; och allt som egentligen står i vägen för att denna kraftiga vänstersväng (med sikte på Basinkomst) ska bli lyckosam, är en, eller möjligtvis två, personer i senaten.
Utan att ta i beaktande vad de mest allvarsamma prognoser säger, som bland annat en förestående, teknikorsakad massarbetslöshet, så är jag rädd för att man kommer hålla dörren öppen för framtida opportunister och skenheliga populister. Och eftersom utsikterna idag, är i det närmaste obefintliga för att få till en desinformationsbefriad samhällsdiskurs, så måste man dels fånga upp missnöjet innan det kan sprida sig som en löpeld genom nationen, och dels genom reformer som faktiskt får en reell inverkan på människors liv. Hittills har man startat starkt, och allt som saknas nu, enligt mig, är återkommande lättnadscheckar, ett infrastrukturpaket och bortskaffandet av filibustern...sen följer resten av alla demokratigynnande förslag, automatiskt efter.