Citat:
Ursprungligen postat av
Unggoy
vet inte om jag kan säga att jag "gillar" Biden, till skillnad från Obama är han ju knappast en karismatisk ledare om man säger så. Och du har helt rätt i att det kan vara svårt att få grepp om vad han själv egentligen tycker i vissa frågor. Han är en politisk dinosaur som tvingats anpassa sig till att de progressiva delarna i demokraterna har mer att säga till om än på den gamla tiden när han klubbade igenom kriminalvårdsreformer som låste in folk till höger och vänster. Vad det gäller hans förmåga att hålla tal är det ojämnt. Vet inte om du faktiskt sett några hela tal av honom eller bara kollar på massa hoppklippta samlingar av hans sämsta stunder.
Till skillnad från Trump säger han ju dock i sina bättre stunder begripliga saker som kan översättas till en faktiskt agenda och nya lagar. Trump sade nästan aldrig något användbart. Det var alltid "I dont know but a lot of people say x" och "we are looking into it very strongly and will have something great in a few weeks". dvs offtast rätt klart att när det gällde faktiskt politik hade han noll koll. Trumps styrka var som talare som eldade på sina följare och retade gallfeber på sina kritiker.
Hur definerar du "kompetens" hos en politiker egentligen? handlar det bara om en stark framtoning eller? Jag tycker att kompetens handlar om att kunna genomföra sin agenda så gott som möjligt vilket ju bevisligen är mycket svårt i splittrade USA där båda sidor mest sätter käppar i hjulen för varandra.
Bidens valkampanj hade många olika vallöften och givetvis kommer man inte lyckas få igenom allt, man kan faktiskt djupt ifrågasätta hur motiverad han är för att höja minimilö eller förbättra ACA. Men han har sedan han tillträtt fått igenom en covid-stimulus med skattelättnader för barnfamiljer, drivit en i det stora hela framgångsrik vaccineringskampanj, gått med i Paris-avtalet igen, och ser ut att få igenom sitt infrastrukturspaket även om en hel del säkert faller bort från vad som skulle vara med i det. Allt detta är saker han hade med i sin agenda under sin kandidatur och nu jobbar han för att få igenom dessa saker.
Med detta mått anser jag att Trump var en rätt inkompetent politiker. Många av de saker han hade som vallöften var orealistiska och ogenomförbara och det verkar inte som han hade någon plan för hur man får igenom det man vill eller hur man komprommisar för att komma så nära som möjligt. Bygga en mur mot Mexiko, eliminera statsskulden, avskaffa och ersätta ACA, "drain the swamp" allt detta är saker Trump lovade men misslyckades kapitalt med. Det främsta han faktiskt fick igenom var en rejäl skattesänkning vilket ju ligger helt i linje med vad vilken republikansk president som helst hade pushat för.
jämför till exempel med Mitch McConnell som jag tycker är en mästerlig politiker som sprungit cirklar kring demokraterna i åratal och vet hur han får igenom sin agenda. Så länge Trump var en användbar iditot för republikanerna stöttade Mitch honom och nu har han gott vidare för att forsätta driva igenom en konservativ agenda så effektivt som möjligt. Vinner Trump 2024 kommer Mitch återigen låtsas som att Trump är en fantastisk president(om han lever fortfarande). Alltså en man jag ärligt kan säga är mycket kompetent även om jag inte gillar hans politik för fem öre.
Absolut, men det verkar väl snarare som att de flestas tankar mer varit att Trump är fullständigt inkompetent och dessutom en farlig ledare att ha mitt i en Pandemi och att Biden kanske inte är drömpresidenten men åtminstonde betydligt stabilare och mindre oberäknelig än Trump. Alltså jag anser att Trump var förjäklig och Biden är meh....
Jo jag har faktiskt sett några hela tal med Biden. Men allt tyder på att hans kognitiva problem bara blir värre och värre hela tiden. Jag vet att han har hållit hela tal tidigare, men för tillfället verkar det som om han verkligen är totalt snurrig. Det är inte bara det att han inte lyckas få fram orden, utan också vissa märkliga saker han säger, där det är lite oklart om han verkligen säger det som det låter som. Det senaste jag hörde från honom lät som om han sa "my butts been wiped". Detta kan ju vara sant, då han med största sannolikhet har sköterskor i vita huset som tar hand om honom. Men jag tvivlar starkt på att han hade sagt detta om allting hade stått rätt till.
Jag följer konservativa/liberterianska kommentatorer, och följer därmed ett "bias perspektiv". Med andra ord, jag ser främst de värsta stunderna med Biden, precis som du skriver. Men jag har inte hört om någonting positivt som Biden har gjort, eller som ens har skett under hans tid som president. När personer här på flashback ska försvara Biden, går det oftast ut på att ta fram Trumps dåliga egenskaper. Jag ser aldrig någon skriva "Biden har lyckats med x, genomfört x som har lett till x osv".
När Trump blev president pekade mycket mot att ekonomin blev bättre och arbetslösheten lägre. Jag orkar inte gå in på om detta var Trumps förtjänst eller om han "ärvde" det från Obama. Ekonomi är inte min starkaste sida, och jag är därför inte 100% säker på vad jag pratar om. Men hur som helst skedde vissa förändringar som var positiva. När det kommer till skillnaden mellan Trump och Biden, är det väldigt många som använder sig av covid-19 argument. De menar på att Trump var väldigt dålig på att hantera viruset, och att Biden kommer att styra upp situationen. Men själva vaccinet togs fram under Trumps tid som president, även om de inte lanserade det förrän precis efter (det krävs ingen raketforskare för att räkna ut varför). Hur som helst, har situationen blivit bättre när det gäller covid-19, och beror detta i så fall på något annat än vaccinet?
Jag måste erkänna att jag tappade mycket av intresset för att följa amerikansk politik efter att Biden blev president. För det första tycker jag att den media som ska "granska" honom är väldigt oärlig och manipulativ, och därför kan jag aldrig helt lita på vad jag hör eller läser. För det andra tycker jag att Biden är så otroligt tråkig. Visst, det är underhållande att lyssna på alla märkliga saker han säger. Men ur ett rent politiskt perspektiv tycker jag att han är den tråkigaste presidenten någonsin, då jag får känslan av att han själv inte styr över särskilt mycket i praktiken. På grund av detta har jag inte så bra koll på vad Biden gör som jag hade velat. Det är fullt möjligt att jag har missat positiva saker som han har genomfört, men med tanke på hur mycket massmedia arbetar för att framställa honom som en bra president, tycker jag ändå att jag i så fall borde ha hört något om det någonstans.
Jag delar inte alls din uppfattning om att Trump inte höll några vallöften. Han började ju bygga muren, även om den inte hann bli färdig under hans period. Hade han fått 4 år till är jag övertygad om att den hade blivit färdig. "Drain the swamp" är ingenting du bara kan gå in och göra direkt med ett förslag eller liknande. Drain the swamp innebär främst att få bort karriärpolitiker. De alla är långt ifrån borta, men Trump har absolut öppnat ögonen på många konservativa när det gäller så kallade "rinos". De blir utbuade på olika convent när de talar. Väldigt mycket talar för att tiden för politiker som Romney, Chaney och Bush är över. Konservativa idag är mycket mer uppmärksamma när det gäller karriärpolitiker. Med andra ord, "drain the swamp" är igång. Trump har satt upp motståndare åt alla rinos inför primärvalen.
När det handlar om att Mexico skulle betala för muren tror jag inte att någon trodde på detta. Jag tror att de flesta uppfattade det som ett skämt eller en metafor som tydde på att Mexico skulle betala för den över tid. Han borde inte ha sagt detta om du frågar mig.
Han sa att han skulle förbjuda muslimer från att resa in i USA. Det gjorde han. Han sa att han skulle krossa ISIS. Det gjorde han. Få politiker lyckas hålla alla sina vallöften. Men som jag ser det höll Trump flera stycken, och han gjorde vad han kunde för att få till det han inte lyckades med. Om vi talar om "hårt arbete" tycker jag att skillnaden är enorm mellan Trump och Biden. Detta kunde du även se under kampanjen. Trump kampanjade hårt, medans Biden knappt gjorde någonting. Under vissa perioder försvann han helt och hållet.
Jag tolkar det som om covid-19, den globala uppvärmningen, samt höjningen av minimumlönen i USA är frågor som du värderar. Med tanke på att dessa tre frågor inte är en särskilt hög prioritet för Trump (eller konservativa i övrigt), kan jag förstå att du föredrar Biden över Trump. Men när det gäller de flesta som försvarar Biden, får jag ofta känslan av att det inte handlar om mycket annat än att de hatar Trumps personlighet.