• 1
  • 2
2016-12-08, 10:45
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan1983
Ja. Mycket möjligt att du har rätt. Jo, man kan ju få rejäla klump summor pengar när man säljer ett bolag. Typ Minecraft för $2.5 miljarder. Och det bolaget hade väl bara funnits i 6-7 år om jag inte har fel. Så det var inget gammalt bolag som hade "organisk tillväxt" sen 80-talet eller nått.

Det går för de flesta som har viljan att med hårt arbete och tid att bli förhållandevis rik inom nästan vilken bransch som helst. Men hur många tror du lyckas bygga ett bolag som är värt miljarder, dessutom på några få år? Nästan ingen.
Citera
2016-12-08, 13:53
Medlem
CASHFL0Ws avatar
1. Du måste slita som ett djur, vilket leder till nr 2...
2. Du måste i många fall ha enorm passion för ditt företag
3. Du kommer troligtvis ligga back och ha det kämpigt första tiden, eller kanske under en väldigt lååång period

Men det svåraste av allt är nog att först o främst komma på vilken typ av företag du vill starta, som faktiskt kan ha potential.
Citera
2016-12-08, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan1983
Ja. Mycket möjligt att du har rätt. Jo, man kan ju få rejäla klump summor pengar när man säljer ett bolag. Typ Minecraft för $2.5 miljarder. Och det bolaget hade väl bara funnits i 6-7 år om jag inte har fel. Så det var inget gammalt bolag som hade "organisk tillväxt" sen 80-talet eller nått.
Minecraft är ett av väldigt få bolag som verkligen lyckats. Det är som att tro att man blir hockeyproffs i NHL bara för att man spelar hockey när man är tonåring. Det är ytterst få som lyckas så bra.

För att lyckas så ska man göra något man verkligen brinner för så att man kan lägga ner hela sin själ i det och bli riktigt bra. Det där med att bli rik bör man tänka på i ett senare skede. Fokusera på det du gör. Om du gör det du gör bra så kommer pengarna...om du har tur att det du brinner för är något som någon annan är villig att betala för.

De flesta ger upp när det börjar bli jobbigt. Fortsätt förbi det.
Citera
2016-12-08, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det går för de flesta som har viljan att med hårt arbete och tid att bli förhållandevis rik inom nästan vilken bransch som helst. Men hur många tror du lyckas bygga ett bolag som är värt miljarder, dessutom på några få år? Nästan ingen.
Nä, det är sant. Just därför man bör studera mincraft hur de blev framgångsrika, och sedan kan man tänka typ: Kan jag göra 1/100 av detta så är jag "Set for Life".
Citera
2016-12-08, 22:37
Medlem
Jag gillar att vara entreprenör och egenföretagare för att jag får utnyttja min kapacitet på ett sätt jag aldrig kunnat göra som anställd, och jag gillar utmaningen i att ständigt utvecklas och förbättras.

De största anledningarna till att personer inte lyckas som egenföretagare är att de inte har en tillräckligt bra affärsidé, att de felbedömer arbetsinsats, intäkter och kostnader, eller att de själva inte är av rätt virke.

Som företagare är du oftast väldigt sårbar. Det gäller att knyta kompetens till ditt företag som gör att allt inte står och faller med dig själv vid exempelvis långvarig allvarlig sjukdom. Du är ansvarig både för ditt företags resultat och för dina anställda. Kostnaden för anställda, lokaler m.m. ska betalas även de månader uppdragen är få eller orderingången låg. Som kvinnlig företagare så är det en rejäl utmaning att skaffa barn.

Vill man ha en trygg inkomst så ska man vara anställd. Vill man ha normal arbetstid så ska man vara anställd. Vill man kunna skylla på någon annan och låta någon annan ta smällen om det går åt helvete så ska man vara anställd. Men tycker man det låter lockande med stort ansvar, mycket jobb och osäker ekonomi så är det bara att fundera på affärsidéer!
Citera
2016-12-08, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Hur rik behöver man bli då? Det sägs ju att folk som har en lön högre än 40k inte blir lyckligare av mer lön.

Tror nyckeln sitter hur mycket du har efter du betalat alla utgifter. Tjänar du 40tk och har 50kr kvar eller om du tjänar 20tk och 50kr kvar.. Ekonomiska tryggheten sitter inte bara i lönen utan även hur du hanterar dina pengar..

Jag tjänar minst 40tk netto/månad, samtidigt lever jag som när jag var student i många anseenden. Jag behöver aldrig bekymra mig att månaden inte ska gå ihop ekonomiskt som om man tar mina föräldrar som exempel, de kämpade ständigt för att få allt att gå ihop.
Citera
2016-12-09, 10:05
Medlem
Jag tror att dem flesta nöjer sig med 8 timmars dagar. Om man ska starta ett företag måste man fixa allt själv i början och då räcker inte 8 timmar någonstans. Förmodligen får man jobba i flera år som en gris innan resultaten kommer och som sagt är det inte många som skulle vilja leva så eller villiga att lägga ner tillräckligt mycket tid.
Citera
2016-12-17, 18:57
Medlem
Ollonbos avatar
Som en snål arbetskamrat sa för länge sen:
Det är inte av de stora inkomsterna man blir rik utan de små utgifterna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in