• 1
  • 2
2016-12-06, 20:46
Medlem
Varför startar inte fler personer företag i Sverige.
Jag bara undrar.
Själv är jag inte företagare ännu. Men planerar att bli.

Anledningen att det lockar mig. Är frihet till vis del. Och att man sätter sin egen
ribba för vad för inkomst man kan få.

Som vi alla vet. De flesta miljardärer har knegat ihop sina pengar genom
ett företag. Frågan jag ställer mig är, varför inte fler startar företag?

Finns det ens några riktiga nackdelar med att starta företag gentemot att
jobba för en chef?
Senast redigerad av Maxjohan1983 2016-12-06 kl. 20:49.
Citera
2016-12-06, 20:54
Medlem
franges avatar
Det där med affärsidé och genomförande med framgång, är väl det aningen större problemet gentemot att bli anställd och bli tilldelad arbetsuppgifter att utföra?
Citera
2016-12-06, 21:13
Medlem
DrWises avatar
Allt handlar om personlig mentalitet. Exempelvis, jag skiljer mig från min far i den bemärkelsen att jag föredrar att vara ledaren och sätta ribban själv medans han nöjer sig med att bli den som blir tilldelad uppgifter i utbyte mot lön.

En nackdel med att starta företag är att man kan förlora på det, men du kommer förmodligen aldrig bli rik genom att vara anställd om vi pratar i generella termer.
Citera
2016-12-06, 21:32
Avstängd
bithaxs avatar
Det handlar om kontakter. Är du egenföretagare är kunden fö. din chef.

Citat:
Ursprungligen postat av DrWise
Allt handlar om personlig mentalitet. Exempelvis, jag skiljer mig från min far i den bemärkelsen att jag föredrar att vara ledaren och sätta ribban själv medans han nöjer sig med att bli den som blir tilldelad uppgifter i utbyte mot lön.

En nackdel med att starta företag är att man kan förlora på det, men du kommer förmodligen aldrig bli rik genom att vara anställd om vi pratar i generella termer.

Hur rik behöver man bli då? Det sägs ju att folk som har en lön högre än 40k inte blir lyckligare av mer lön.
Citera
2016-12-06, 22:01
Medlem
andreasmms avatar
1. Det krävs ofta en affärsidé som de flesta folk inte har till att kunna starta ett lönsamt företag.
2. Svenska skolan och hela pappa staten-samhället är uppbyggt på att göra folk till knegare och konflikträdda, det finns ingen individualstisk anda i Sverige som det gör i exempelvis USA.
3. Flesta har inte orken eller viljan att dra igång något, ännu färre orken att fortsätta deiva ett företag då det ofta kan innebära flera år av dålig sömn, stress och hårt arbete osv.
4. Det är bedrövliga förhållanden för att starta och driva företag idag i Sverige då folk ör indoktrinerade med en vänstersosse-mentalitet och vet inte hur en ekonomi fungerar, och tror således att det ska hjälpa med minimilöner och liknande dum skit. De som ska anses vara höger idag är ju i själva verket sossar och för höga skatter i alla fall, det var inte mycket bättre med en högerregering (med idioten Reinfeldt i spetsen), och således gör det ju att många driftiga människor skiter i att försöka driva någonting eget eller väljer bara att flytta skiten utomlands.
Senast redigerad av andreasmm 2016-12-06 kl. 22:04.
Citera
2016-12-06, 22:12
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan1983
Varför startar inte fler personer företag i Sverige.
Jag bara undrar.
Själv är jag inte företagare ännu. Men planerar att bli.

Anledningen att det lockar mig. Är frihet till vis del. Och att man sätter sin egen
ribba för vad för inkomst man kan få.

Som vi alla vet. De flesta miljardärer har knegat ihop sina pengar genom
ett företag. Frågan jag ställer mig är, varför inte fler startar företag?

Finns det ens några riktiga nackdelar med att starta företag gentemot att
jobba för en chef?
Har du affärsidé?
Har du gjort en riktig undersökning ifall det finns marknad för din ide?
Kan du leva på den budgeterade avkastningen?
Kommer du komma upp i den avkastningen och har du buffert ifall du inte klarar det x månader?
Startkapital? Får du bank lån om eget kapital saknas?
Kan du själv klara all bokföring, skatter, fakturering osv, eller måste du anlita en firma för det?
Förstår du vad det innebär ha F skatt och att den är en preliminärskatt?
Osv osv
Många startar firmor men många går i kk också, speciellt om man jagar någon dröm att kunna leva på någon hobby eller driva firma på nån nedlagd bruksort, eller de som startar med polaren, när x månader kommer och man får ta av egna kapitalet i flera månader brukar sluta med firman lägga ner eller man blir osams!

Sen finns de de som lyckas, med hårt arbete eller med en lyckad affärsidé osv,

Så starta firma, jobba på och lär dig, våga lägga av innan det går för långt och våga satsa igen på annat koncept ifall det krävs. Se ingen heder i driva firma till varje pris. Och förstå en sak, det är inte lätt bli rik snabbt på starta företag.
Citera
2016-12-06, 22:51
Medlem
PsychopathGeniuss avatar
Kanske om fler hade läst "Think and go rich" av Napoleon Hill så hade Sverige kryllats av miljonärer?
Citera
2016-12-06, 23:01
Medlem
Nu har jag ingen statistik, men det är nog inte många företagare i Sverige som blir väldigt rika. De flesta är ensam- eller fåmansföretag och största delen av pengarna man drar in går till staten. De stora klippen görs vid aktienoteringar och försäljning av framgångsrika företag, inte genom arbete.
Citera
2016-12-07, 00:19
Medlem
För att kunna bli rik så krävs det extremt med tid. Det är lättare sagt än gjort.
När man väl startat upp något gäller det att gå all in som om det vore din passion.

Ju mer tid du lägger på företaget, desto bättre resultat. Det är nästan som att jmf mäklare till mäklare, ena kan tjäna hur mycket som helst men andra mycket mindre, varför? Jo, för att den ena går helhjärtat och den andra tänker med på sin familj etc.
Citera
2016-12-07, 00:27
Medlem
Avhuggethuvuds avatar
Vad är definitionen för dig att vara rik? Hur många miljoner i banken ska man ha? Hur mycket ska företaget vara värderad? Är man rik när man kan leva på sitt företag och äga sitt boende och bil, där ha råd med lite semester?

Flesta jag har möt som har ett eget företag har ju knappt semester eller frihet i sig då dom jobbar nästan varje dag.Året runt.
Citera
2016-12-07, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avhuggethuvud
Vad är definitionen för dig att vara rik?
Hur många miljoner i banken ska man ha?
Hur mycket ska företaget vara värderad?
Är man rik när man kan leva på sitt företag och
äga sitt boende och bil, där ha råd med lite
semester?
Egentligen så är man väl rik när man har tanken
och hälsan i övrigt i behåll. Men annars så är man väl finansiellt rik när man är
ekonomiskt oberoende.

Det är ju olika för alla.

Men för mig så kan man väl säga så här. När man kan sluta jobba
(om man vill) och leva (ett vanligt Svensson liv) från besparingar
eller investeringar resten av livet. Då är man rik. Tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Avhuggethuvud
Flesta jag har möt som har ett
eget företag har ju knappt semester eller frihet i sig då dom
jobbar nästan varje dag.Året runt.
Ja. Så är det väl 9/10 minst. De flesta blir aldrig eller väldigt
sent i livet rik. (enligt min definition då)
Senast redigerad av Maxjohan1983 2016-12-07 kl. 23:45.
Citera
2016-12-07, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk99
Nu har jag ingen statistik, men det är nog inte många företagare i Sverige som blir väldigt rika. De flesta är ensam- eller fåmansföretag och största delen av pengarna man drar in går till staten. De stora klippen görs vid aktienoteringar och försäljning av framgångsrika företag, inte genom arbete.
Ja. Mycket möjligt att du har rätt. Jo, man kan ju få rejäla klump summor pengar när man säljer ett bolag. Typ Minecraft för $2.5 miljarder. Och det bolaget hade väl bara funnits i 6-7 år om jag inte har fel. Så det var inget gammalt bolag som hade "organisk tillväxt" sen 80-talet eller nått.
Senast redigerad av Maxjohan1983 2016-12-08 kl. 00:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in