• 1
  • 2
2016-12-09, 21:53
Medlem
Jag importerar och säljer via en webshop. Jag säljer för ca 600 000 i månaden och måste lägga ca500 000 på framtida köp som tar tid att få hem varje månad. Jag har bra marginaler när man räknar per produkt. Men varje månad får jag betala in. Ca 100 000 i moms. Alltså noll kvar o kan inte ta ut lön.

Jag funderar på att lägga ner skiten eftersom detta ger mig onödig stress och merjobb och pengarna cirkulerar men jag får noll. Staten får sina pengar i alla fall. Jag skulle behöva hjälp av en rådgivare men jag tänkte bara höra med någon kunnig. Då jag får så knepiga svar från min redovisningskonsult.

År 2015 500 000kr på kontot webshopsvärde ca 400 000kr
År 2016 500 000kr på kontot weshopsvärde ca. 1 milj ( fler lite fler produkter än 2015)

Ska jag verkligen behöva betala 1,2 miljoner i moms per år? Så min vinst är 600 000kr i produkter som i sin tur inte har så mycket värde i sig om jag inte säljer det. Vad gör jag för fel? Ska jag även skatta 30% av weblagret som är vinst?
Citera
2016-12-09, 22:17
Medlem
Nicke08s avatar
Moms?
Den lägger du ju på varje såld vara. Dvs dina kunder betalar momsen.
Du redovisar sedan och betalar in momsen varje månad eller kvartalsvis.
Du behöver läsa grundläggande företagsekonomi.
Citera
2016-12-09, 23:36
Medlem
Awendelas avatar
Om du säljer för 600k inkl moms och köper från Kina för 500k varje månad för att fylla upp lagret igen har du inte bra marginaler / produkt. Då betalar du 500k och säljer för 480k alltså säljer du med förlust.

Har du angett exkl moms borde du ha 100k - andra kostnader kvar.
Alltså kunderna betalar 750kr -> du får 600k och du skyfflar 150k i moms till staten.
Moms är som tidigare person sa ett pålägg på ditt pris och det är inga pengar som är dina utan du förvarar dem åt staten tills momsredovisningen.

Du har rätt att du har omvandlat vinst till lager, det kan vara så att du har alldeles för stort lager.
Om du t.ex har 1 månads leveranstid då bör du inte ha mer än 2 månaders försäljning i lagret. Gärna ännu mindre, men ju mindre lager desto större risk att gå i brist, däremot mindre pengar i lagret.
Citera
2016-12-09, 23:39
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broder112
Jag har bra marginaler när man räknar per produkt.
Visa din uträkning per produkt för alla dina utgifter från leverantör via dig/ditt lager till slutkund så blir det lätt att se var du räknar fel.
Citera
2016-12-10, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon

Visa din uträkning per produkt för alla dina utgifter från leverantör via dig/ditt lager till slutkund så blir det lätt att se var du räknar fel.

Vi har olika produkter. Vi säljer inkl moms till privatpersoner och till företagare. Nu räknar jag inpris inkl tullar och frakt. Vi har kanske 100 olika produkter Jag anger de största produkterna 80% som säljs med bra marginaler enl. mig resterande 20% säljs med marginal på x 3. Kunden får betala frakten.

1 .produkt
inköp 26kr utpris 240:- inkl moms

2. produkt
inköp 50 kr utpris 190:- inkl moms

3 produkt
inköp 3800kr utpris 8300kr inkl moms

4 produkt
inköp 50kr tupris 350kr inkl moms

Awendela
Vi måste ha ett lager annars tappar vi kunder. Varorna fluktuerar i sälj. Alltså det är svårt att räkna exakt hur mycket som skall säljas. Vissa varor tar 1-5månader att få in. Jag kan ta hem varorna lite snabbare men då minskar marginalerna avsevärt. Jag tänker hela tiden att vi äntligen skas uppnå break even.
Men hela tiden får vi önskemål och behöver ta in nya prylar.

När jag kollar på ex dragons den och shark tank så undviker ofta drakarna att gå in i sådana här affärer. pga att lagret måste öka efter kundförfrågan.

Värsta senarior är: Om vi får en felleverans som vi väntat på i 4 månader som är helt kass och som vi får kassera har hänt någon gång.
Citera
2016-12-10, 12:28
Medlem
tittletattles avatar
Problemet i din business är likviditet för lagerhållning som ni håller.
Och bokföringen på inköpen är inte en kostnad, utan du måste (åtminstone för egen avstämning) börja bokföra vad ni har i lager.
Citera
2016-12-10, 12:35
Medlem
Sandtags avatar
du behöver inte skatta på lagetvärdet till att börja med, ange alltid lagetvärde som inköpspris och matcha det med kostnaden av varorna = ingen vinst förens du har sålt varorna. Enligt produkterna som du listade borde du göra bra pengar?
Citera
2016-12-10, 14:53
Medlem
Citat:
Jag importerar och säljer via en webshop. Jag säljer för ca 600 000 i månaden och måste lägga ca500 000 på framtida köp som tar tid att få hem varje månad. Jag har bra marginaler när man räknar per produkt. Men varje månad får jag betala in. Ca 100 000 i moms. Alltså noll kvar o kan inte ta ut lön.

Jag funderar på att lägga ner skiten eftersom detta ger mig onödig stress och merjobb och pengarna cirkulerar men jag får noll. Staten får sina pengar i alla fall. Jag skulle behöva hjälp av en rådgivare men jag tänkte bara höra med någon kunnig. Då jag får så knepiga svar från min redovisningskonsult.

År 2015 500 000kr på kontot webshopsvärde ca 400 000kr
År 2016 500 000kr på kontot weshopsvärde ca. 1 milj ( fler lite fler produkter än 2015)

Ska jag verkligen behöva betala 1,2 miljoner i moms per år? Så min vinst är 600 000kr i produkter som i sin tur inte har så mycket värde i sig om jag inte säljer det. Vad gör jag för fel? Ska jag även skatta 30% av weblagret som är vinst?
Om du varje månad säljer för 600k med de marginalerna du skriver och gör nya inköp för 500k varje månad så måste ditt lager öka enormt mycket. Eftersom du säljer med antag 5 gånger inköpspriset så säljer varor varje månad som du köpt in för 100k och köper nya för 500k. Då ökar du ditt lagervärde med 400k/månad om du fortsätter så här. Ökar din försäljning i samma omfattning?

Om du bara hade ersatt de sålda varorna så hade du bara behövt göra nya inköp för 100k varje månad. Då hade du gått plus 400k istället.

Min uträkning är så klart grovt förenklad.
Citera
2016-12-10, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deski
Du är ju värzztaa utzuuugaaarkrääämaareen/gulaschbaron som utnyttjar fattiga
lågavlönade kineser (är det väl) för att zuuugaaaa ut dina medmänniskor häär
o zuuugaaa o luuuraaa av dem deras pengar för att du skall kunna leva gott o flott
skäms du inte - du kapitalismens avart

Tydligen är man ett äckel i Sverige om man försöker tjäna ihop pengar. Jag förstår inte de synsättet. Vad kommer skatter ifrån. Är det socionomens lön som ska bära samhället. Hur ska utvecklingen gå framåt om vi inte kan bekosta utvecklingen?

Sen är det just så att det inte blir några pengar i slutändan, utan bara en stor risk och rundgång. Har inte kunnat ta ut en krona i lön på 2år. Så gott vet jag inte om jag lever.

Tänk om de nu inför dyra tullar på ex. 40%. Då kommer vi kanske inte handla ifrån lågavlönade länder. Vad händer då? De blir ännu fattigare.
Citera
2016-12-10, 18:39
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deski
Du är ju värzztaa utzuuugaaarkrääämaareen/gulaschbaron som utnyttjar fattiga
lågavlönade kineser (är det väl) för att zuuugaaaa ut dina medmänniskor häär
o zuuugaaa o luuuraaa av dem deras pengar för att du skall kunna leva gott o flott
skäms du inte - du kapitalismens avart

Citat:
Tydligen är man ett äckel i Sverige om man försöker tjäna ihop pengar. Jag förstår inte de synsättet. Vad kommer skatter ifrån. Är det socionomens lön som ska bära samhället. Hur ska utvecklingen gå framåt om vi inte kan bekosta utvecklingen?

Sen är det just så att det inte blir några pengar i slutändan, utan bara en stor risk och rundgång. Har inte kunnat ta ut en krona i lön på 2år. Så gott vet jag inte om jag lever.

Tänk om de nu inför dyra tullar på ex. 40%. Då kommer vi kanske inte handla ifrån lågavlönade länder. Vad händer då? De blir ännu fattigare.

Det finns personer på Flashback vars inlägg man inte skall bry sig om, en snabb titt i posthistoriken säger det mesta.
Senast redigerad av trottwell 2016-12-10 kl. 18:55.
Citera
2016-12-17, 22:07
Medlem
Jag har en fråga som kanske inte riktigt (eller inte alls egentligen) hjälper TS någonting men jag funderar också på det här med moms.

Om jag köper varor från Kina så måste jag betala tull och importmoms. Måste jag även sedan betala moms igen när jag säljer varorna? Blir de mao dubbelbeskattade? Eller räknas importmomsen som den "vanliga" momsen så har jag betalt importmoms är de momsade och klara? Hänger ni med?

/// M
Citera
2016-12-17, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av machom
Jag har en fråga som kanske inte riktigt (eller inte alls egentligen) hjälper TS någonting men jag funderar också på det här med moms.

Om jag köper varor från Kina så måste jag betala tull och importmoms. Måste jag även sedan betala moms igen när jag säljer varorna? Blir de mao dubbelbeskattade? Eller räknas importmomsen som den "vanliga" momsen så har jag betalt importmoms är de momsade och klara? Hänger ni med?

/// M
När du säljer saker så är det inte du som betalar momsen utan köparen. Du ska lägga på 25% på varorna när du säljer och de pengarna ska sedan gå vidare till staten.

Köper du in saker som privatperson eller som företag? Företag betalar ingen importmoms utan den bokar du bort mot en fiktiv utgående moms. Den ska dock redovisas. I momsdeklarationen blir det då 0 kr moms att betala eller få tillbaka för den transaktionen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in