Citat:
Ursprungligen postat av
Shamdon
Visa din uträkning per produkt för alla dina utgifter från leverantör via dig/ditt lager till slutkund så blir det lätt att se var du räknar fel.
Vi har olika produkter. Vi säljer inkl moms till privatpersoner och till företagare. Nu räknar jag inpris inkl tullar och frakt. Vi har kanske 100 olika produkter Jag anger de största produkterna 80% som säljs med bra marginaler enl. mig resterande 20% säljs med marginal på x 3. Kunden får betala frakten.
1 .produkt
inköp 26kr utpris 240:- inkl moms
2. produkt
inköp 50 kr utpris 190:- inkl moms
3 produkt
inköp 3800kr utpris 8300kr inkl moms
4 produkt
inköp 50kr tupris 350kr inkl moms
Awendela
Vi måste ha ett lager annars tappar vi kunder. Varorna fluktuerar i sälj. Alltså det är svårt att räkna exakt hur mycket som skall säljas. Vissa varor tar 1-5månader att få in. Jag kan ta hem varorna lite snabbare men då minskar marginalerna avsevärt. Jag tänker hela tiden att vi äntligen skas uppnå break even.
Men hela tiden får vi önskemål och behöver ta in nya prylar.
När jag kollar på ex dragons den och shark tank så undviker ofta drakarna att gå in i sådana här affärer. pga att lagret måste öka efter kundförfrågan.
Värsta senarior är: Om vi får en felleverans som vi väntat på i 4 månader som är helt kass och som vi får kassera har hänt någon gång.