Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-10, 01:43
Moderator
Allaballawallas avatar
Ärade Flashbackare!

Då var det ännu en gång dags för Flashbacks medlemmar (Alla med ett aktivt konto på Flashback Forum som har möjlighet att publicera bidrag är välkomna att delta.) att visa hur otroligt duktiga de är pepparkakshusbak...

Precis som tidigare år krävs det inte några direkta förkunskaper eller erfarenheter om hur pepparkakshus ska/bör/kan byggas, men lite kreativitet är antagligen inte helt fel. Tävlingen är öppen för alla som har möjlighet att posta på Flashback Forum det spelar ingen som helst roll vem man är eller varför man är här, alla medlemmar får alltså vara med. Klarar man någorlunda av att föra en diskussion på Flashback så ska man nog även klara av att bygga sitt eget pepparkakshus; det är inte särskilt svårt.

Vinnaren får den obestridbara äran och rätten att skryta för alla h*n vill skryta för att h*n vunnit Flashbacks pepparkakshusbyggartävling 2016; vilket inte är helt fel med tanke på hur många som känner till forumet och vilken självklar respekt titeln för med sig...

Tidsordning för de olika delarna i tävlingen föreslår jag till att vara som följer:

Fas I: Allmän diskussion och förslag på eventuella regeländringar samt fastställande av slutgiltigt regler och riktlinjer.
Från och med nu fram till och med 2016-12-13.
Fas II: Publicering av bidrag.
Från och med 2016-12-14 till och med 2016-12-21.
Fas III: Omröstning för att utse vinnaren av den åtråvärda titeln: Skaparen av Flashbacks bästa pepparkakshus 2016!
Från och med 2016-12-22 till och med 2016-12-26

Som vanligt föreslår jag att vi kör på precis samma regler som de föregående åren men det är öppet för diskussion, så om någon har något/några förslag så är det bara att posta ett inlägg om det här.

Det föreslagna regelverket:

1. Pepparkakshuset ska ha deltagarens användarnamn samt årets årtal synligt.
2. Pepparkakshuset ska ha ett bidragsnamn samt en bidragsförklaring.
3. Pepparkakshuset ska vara utformat som en byggnad (Existerande eller fiktiv.).
4. Pepparkakshuset ska vara designat av den som bygger det/tävlar med det.
5. Pepparkakshuset ska endast byggas av ätbara delar (Med undantag för belysning och bomull.).
6. Pepparkakshuset ska innehålla "pepparkaka".

Förtydligande av reglerna under spoiler:

För de som inte är insatta i hur det varit tidigare år återfinns en liten sammanfattning nedan.
2016-12-10, 01:44
Moderator
Allaballawallas avatar
Fortsättning på trådstarten...

Historik:

Förra året, 2015, var det duckling som gick segrande ur striden med 65,31% av rösterna för bidraget Kojan. Kojan var sprungen ur barndomsminnenas nostalgiska drömvärld där pirater, orcher och ninjor fortfarande gömmer sig i lövverket. Att omvandla sina minnen till ett mästerverk av pepparkaka var alltså ett framgångsrecept ingen kunde hota.
Andraplatsen plockades välförtjänt hem av Illusioner (Flashbacks "mesta" pepparkakshusare".) för det socialrealistiska kakverket Jul i tropikerna. som var sprunget ur de naturliga klimatförändringarna och konstruktörens fantasi. Alltså bara en så sak är ju nog för att frälsa massorna... Tredjeplatsen delades mellan inte mindre än två tävlande, nämligen
"Slogbod"
av Moramannen och "Käftsmäll till skattebetalarna." [Undertitel: "JIMMIE WAS HERE"] av panzer-siddhartha. Så det var alltså jämt skägg mellan svensk dåtid och nutid för dessa två ståtliga bidrag. Själv kammade jag hem noll (0) röster...

2014 kom segerbidraget att bli det imponerande bidraget CAMP FREEDOM som DisposableGarbage4 lyckats skapa tack vare sin konstnärliga själ. Det hela presenterades med en kort historisk tillbakablick som påminner oss om livet för vissa av lägerbesökarna under delar av 40-talet. Några poäng efter med en självklar andraplats hamnade TheSabaton med bidraget Hus i Smålands skogar ! som bland annat innehöll en skottad gång i "snön" mellan husen. På tredjeplatsen hamnade detta år bidraget trelleborgen som duckling skapat utifrån en verklig förlaga.

2013 års segrare var edse1991 med det otroligt ståtliga bidraget Stockholms stadshus som var baserat på en ganska känd förlaga belägen i Sveriges huvudstad, Stockholm.
Andraplatsen gick till Stegosaurusen och bidraget Tower Bridge, som även den har en verklig förlaga, närmare bestämt i London. H*n har alltså tagit hem både en första och en andraplats, vilket är minst sagt imponerande.
Allaballawalla (Alltså jag själv.) halade in tredjeplatsen med bidraget En dödsknarkarnazistvariant på Spongebobs hus.

Detta år fick vi tack vare en fin liten artikel i Flashback.se om vad vi höll på med väldigt mycket uppmärksamhet och det är vi förstås otroligt tacksamma för.
Länk till artikeln: Flashbacks medlemmar bygger pepparkakshus

2012, tog Luismi hem segern med sitt detaljrika och genomarbetade mästerverk Tvåvåningshus med balkong och växthus.
På andra plats hade vi Bitsocker som tävlade med det verklighetsbaserade bidraget Lilla Bommen som var otroligt likt den fysiska förlagan i Göteborg. Illusioner tog tredjeplatsen med sin pittoreska Timmerstuga.

2011 var det Stegosaurusen som tog hem segern med sitt "palats", andra platsen gick till panzer-siddhartha med "offertempel" och tredjeplatsen gick alltså till Illusioner med sitt "hus".
För de som inte är insatta i hur det varit tidigare år återfinns en liten sammanfattning nedan.

I vanlig ordning använder vi oss av varje "aktiv" tråd under hela tävlingen för diskussioner som rör ämnet. Där finns då möjlighet för alla som vill att utbyta erfarenheter, recept, tips och allmänt pepparkakshussnack hela vägen fram till och efter att Flashbacks bästa pepparkakshus utses.

2011.

2012.

2013.

2014.

2015.

Är det någon som undrar över något så är det bara att fråga på...
Jag har säkert glömt något, men det kan vi ju ta i tråden.

Då kör vi!

Med pepparskakiga hälsningar,
Allaballawalla
2016-12-10, 11:20
Medlem
Illusioners avatar
Härligt att vara igång igen. I år siktar jag givetvis på segern. Jag har försökt släppa tävlingen under året efter förra årets FIASKO, kommer med mycket energi och noll idéer.
2016-12-10, 20:05
Medlem
Moramannens avatar
Hade ju tänkt vara med i år igen, men som det ser ut nu verkar det svårt att få tid till det. Får titta på från läktarplats istället.
2016-12-10, 22:37
Medlem
BewilderedHulders avatar
Härligt!

Jag har en idé som jag hoppas fungerar även i praktiken.
Måste träna lite på att spritsa så att det inte ser ut som att ett barn har gjort det i år igen
2016-12-13, 13:42
Medlem
SkepticalHippos avatar
Fasen också. Det blir omöjligt att hinna med dessvärre. Jag brukar ju köra hardcore med uppritning av bygge, provbygge i kartong och sedan mönsterpassning... Den tiden finns inte idag, särskilt då jag inte ens vet vad jag skulle bygga.
2016-12-14, 14:06
Moderator
Allaballawallas avatar
Fortsättning följer i: (FB) Flashback bygger pepparkakshus 2016! (FAS II)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in