Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2005-12-17, 00:05
Medlem
Senappis avatar
När jag växte upp hade en av de stora kvällsblaskorna en artikelserie kring frimurarna. Där kunde man läsa om att eliten i samhället var med i en orden som drack blod och ägnade sig åt bizarra riter.

Nu undrar jag, villka kändisar är med i frimurarorden?
2005-12-17, 00:13
Medlem
Säkre Sammys avatar
Dom har matriklar som är offentliga, men jag vet inte var man hittar dem
2005-12-17, 00:16
Medlem
prova deras hemsidors årsrapporter, där får du alla funktionärer, vad du nu skall med det till...
2005-12-17, 00:43
Medlem
-jOE!s avatar
Ordens Allmänna Lagar finns på deras hemsida:
http://www.frimurarorden.se/pdf/oal_...r_rev_2004.pdf

Och nej.. dom dricker inte blod.
2005-12-17, 00:49
Medlem
Grantzs avatar
En av mina bästa vänner är frimurare, han vill inte säga mycket om dem, men han säger att snacket om konstiga riter är mycket överdrivet i media.

En länk om frimurarrörelsen:
http://hem.passagen.se/joker666/frimurar.htm

Kända frimurare: Karl XIII, Oscar II, Gustav V, Bodin, Prins Bertil, Wolfgang Amadeus Mozart, Biskopen i Västerås...
2005-12-17, 00:49
Medlem
Katarsiss avatar
Intressant, inte minst för att de påstås ha sådan enorm makt. Vem oroar sig för judarna när vi har frimurare (fast nu påstås ju just judarna ha gått ihop med frimurarna för att få världsherravälde, men ändå). Att frimurare har makt är relativt enkelt att belägga med en liten sökning på kära google.
2005-12-17, 02:05
Moderator
Oddballs avatar
HM Konungen är väl medlem eller kanske till och med 'beskyddare'?

Anders Björck är en annan medlem.
2005-12-17, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
HM Konungen är väl medlem eller kanske till och med 'beskyddare'? .
Naj han var inte intresserad av att överta sin farbrors värv. Frimurar titeln är inte registrerad så det finns flera olika ordnar med samma namn, ordensbröder får bara blanda sig med andra i godkända loger. Alla "olika" loger har sina egna riter därav blod och likkiste rycktet. Du kan läsa om alla svenska grader och riter på nätet.
2005-12-17, 10:18
Moderator
Sun Rulers avatar
Elijah Muhammad var frimurare innan han träffade Allah, som hade uppenbarat sig i W.D Fard Muhammad. Elijah har skrivit en bok om frimureri.
2005-12-17, 10:22
Medlem
catlands avatar
Sen så är det väl inte speciellt att intelligenta män och kvinnor(?) vill träffas för att diskutera, samtala och bara vara?
2005-12-17, 11:34
Medlem
Författarens avatar
George Washington

USA´s första persident; Geroge Washington likså Jefferson.
Voltaire var också Frimurare, och även ateist, i Frankrike är Frimurarna ateister.
2005-12-17, 13:34
Medlem
MrSandmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Författaren
USA´s första persident; Geroge Washington likså Jefferson.
Voltaire var också Frimurare, och även ateist, i Frankrike är Frimurarna ateister.

Jag har för mig att jag har hört att alla presidenter, utom typ tre, har varit frimurare. Det kan iofs vara ngt som jag har snappat upp i ngn konspirationsfilm eller nåt.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in