Citat:
Ursprungligen postat av
Yinool0401
Gäller en skjutning för 1,5 år sedan i norra sthlm.
Bägge svaranden blir friade i tingsrätten då åklagaren försöker bevisa att mordet begicks i "samförstånd".
Överklagas av åklagaren till hovrätten, förhandling kan ej hållas då en av de två lämnat landet/avvikit. Häktad i sin frånvaro.
Den kvarvarande måste anmäla sig regelbundet på polisstationen och han har inget pass.
Min fråga är alltså, hur vanligt är detta? Den kvarvarande är släppt ur häktet då hovrätten valde att häkta (trots friande dom i Tinget/jag tror inte det framkommit mer inkrimerande bevisning) men har alltså restriktioner. Jag har aldrig hört om något liknande. Är det åklagaren som bestämmer kring dessa restriktioner? Kan man överklaga?
Någon.
Häktningen omprövas automatiskt var 14:e dag. Då beslutas även av domstolen om åklagaren skall få besluta om restriktioner.
Om åklagaren blir beviljad rätten att sätta restriktioner så är det helt upp till åklagaren att bestämma dess omfattning(inom lagens gränser så klart).
Domstolens beslut om enskilda restriktioner kan överklagas. Den häktade skall få skriftlig information om restriktionerna som införs och varför de införs och den häktade skall även skriftligen informeras om möjligheten att överklaga samt hur man går tillväga.